راهنمای راه اندازی کارگاه قالی بافی

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78146

هنر قالی بافی و کارگاه قالی بافی در سرزمین باستانی ایران از قدمتی بسیار زیاد، برخوردار است. در طول تاریخ این هنر از سویی یک صنعت پر سود بوده و از سوی دیگر یکی از روش های کسب درآمد برای خانواده های ایرانی محسوب می شود.

هنر قالی بافی در دهه های اخیر به صورت وسیعی توسعه و گسترش یافت. بسیاری از استادان با سابقه این هنر اصیل به فکر بر پایی کارگاه قالی بافی افتادند تا افزون بر بالا بردن درآمد مالی برای خود، برای افرادی که از یک سو صاحب این هنر هستند و از سویی توانایی مالی قالی بافی را ندارند، صاحب شغلی آبرومند شوند.

البته بر پایی کارگاه های قالی بافی فواید دیگری نیز دارد. از جلمله اینکه به وضعیت این صنعت رونق می دهد و موجب تقویت اقتصاد ملی می شود و همچنین این هنر ممتاز ایرانی را زنده نگه می دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل ایجاد یک کارگاه قالی‌ بافی معمولی آشنا کنیم.

کارگاه قالی بافی

شغل قالی بافی

کارگاه قالی بافی یا به قولی کارگاه تولید فرش دست بافت نوعی مؤسسه تولیدی است. این موسسه تلاش می کند تا نیاز جامعه به قالی دست باف را تامین کرده و آن را به بازارهای جهانی نیز عرضه کند.

هدف از بر پایی و ایجاد یک کارگاه قالی‌ بافی در وحله نخست تولید قالی اصیل ایرانی و در وحله دوم کسب درآمد حلال و خودکفایی اقتصادی و مالی می باشد.

هدف مهم دیگر یک کارگاه‌ قالی‌ بافی جذب نیروی کار و آموزش دادن به آن ها است تا این هنرجویان پس از طی مراحل آموزشی قادر باشند در همین کارگاه مشغول به کار گردند و حتی خود نیز در آینده بتوانند یک کارگاه‌ قالی‌ بافی راه اندازی کنند و به آموزش این هنر به دیگران بپردازند.

خدمات و محصولاتی که در یک کارگاه قالی بافی تولید و عرضه می شوند را می تواند به صورت زیر فهرست کرد.
آموزش قالی بافی به افراد علاقه مند به این هنر با هدف توانمند سازی آن ها
تولید فرش دست بافت با کیفیت ایرانی
تولید انواع محصولات بافتی همچون پشتی های قالیچه ای، پرده های ابریشمی و تابلو فرش ها

مکان کارگاه قالی بافی

برای راه اندازی یک کارگاه معمولی قالی بافی به فضایی ۲۵۰ متری نیاز است. این فضا می بایست شامل ۲ طبقه همکف و زیرزمین باشد.

از زیرزمین ۲۰۰ متری کارگاه می بایست به عنوان انبار رنگ روغن و دیگر مواد اولیه و غیره استفاده شود. از طبقه همکف نیز برای بافت قالی و آموزش هنر قالی بافی استفاده می گردد. ۵۰ متر دیگر نیز شامل فضای حیاط، سرویس های بهداشتی، آشپرخانه و اتاق نگهبانی است.

امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای کارگاه قالی بافی

مهمترین مسئله در راه اندازی یک کارگاه قالی بافی توجه به نکات بهداشتی است. شما به عنوان کارفرما می بایست در ایجاد فضایی سالم و بهداشتی برای نیروهای کاری خود که مهم ترین سرمایه های شما به حساب می آیند تلاش کنید. یکی از مهم ترین نکات بهداشتی این است که کارگران می بایست از ماسک های معمولی در هنگام کار استفاده کنند. همچنین اتاقی برای استراحت کارگران در نظر گرفته شود که دارای چند تخت و صندلی و همچنین جعبه کمک های اولیه باشد.

برای بهداشت فضای کار‌گاه قالی‌ بافی نیز می بایست هواکش هایی برای تهویه هوای محیط تعبیه گردد. همچنین کارگاه باید دارای پنجره های کافی باشد تا نور کافی به داخل کارگاه برسد. برای فصول سر و گرم سال نیز باید بخاری و کولر تهیه گردد.

کارگاه قالی بافی می بایست دارای سرویس های بهداشتی متناسب با شمار نیروهای کاری باشد و همچنین مجهز به روشویی، مایع دستشویی، دستمال، هواکش و نورکافی باشد. سرویس های بهداشتی می بایست به صورت مرتب نظافت گردند.

کارگاه قالی‌ بافی باید دارای دو اتاق ۱۲ متری برای ناهار و نماز خانم ها و آقایان باشد. همچنین یک آشپز خانه شش متری مجهز به فرگاز و سماور و غیره نیز باید در کارگاه شما وجود داشته باشد.

یکی دیگر از موارد مهم مربوط به یک کارگاه قالی بافی امنیت آن است. برای تامین امنیت و حفظ و نگهداری از اموال کارگاه می بایست در طول شبانه روز دو نگهبان در دو شیفت شب و روز مشغول به نگهبانی باشند. همچنین کارگاه باید به دزدگیر و دوربین مداربسته نیز مجهز باشد.

شما همچنین برای کارگاه خود به تجهیزات بافت فرش دست باف نیاز دارید. دار قالی، دفه، شانه، کاردک، قیچی، چله، کوجی، سک و سیخ پود کشی از جمله تجهیزات مورد نیاز برای بافت قالی دست باف می باشد.

کارگاه قالی بافی

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کارگاه قالی بافی

برای اخذ مجوز احداث یک کارگاه تولیدی فرش دست باف می بایست ضمن همراه داشتن مدارک زیر به اتحادیه فرش دستبافت شهر خود مراجعه کنید و مراحل اداری لازم را طبق قانون طی نمایید.

  • تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • تصویر آگهی ثبت شرکت، اساسنامه و آخرین مصوبه هیات مدیره که در آن صاحبان امضای مجاز شرکت، تعیین شده باشند (برای شرکت ها)
  • ۴ قطعه عکس ۴*۳ جدید، برای شرکت ها عکس می بایست از مدیرعامل شرکت باشد (برای خانم ها عکس با پوشش اسلامی الزامی است)
  • تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم برای آقایان زیر ۳۵ سال
  • مدارک مستند و کافی مبنی بر داشتن مهارت فنی و همچنین سوابق تجربی لازم در رشته فرش دست باف
  • تصویر مدارکی مبتنی بر در اختیار داشتن زمین و عدم ممنوعیت قانونی برای احداث کارگاه قالی بافی مورد نظر در آن زمین و اخذ استعلام های لازم از مراجع ذیصلاح مبنی بر عدم منع قانونی احداث و راه اندازی کارگاه تولیدی فرش دست باف یا خدمات تکمیلی قالی
  • طرح توجیهی اقتصادی – فنی برای احداث کارگاه
  • تعهد کتبی مبنی بر توانایی مالی جهت اجرای طرح یا اخذ تسهیلات مالی از نظام بانکی کشور
  • قراردادهای امضا شده میان بافندگان و مالک کارگاه
  • تکمیل فرم تعهد نامه کارگاه فرش دست باف توسط مالک کارگاه

برآورد مالی

برای بر پایی هر دار قالی در یک کارگاه قالی بافی به ازای هر متر قالی شما به پنج میلیون تومان سرمایه نیاز خواهید داشت. همچنین حاشیه سود این کسب و کار خوب سالانه حدود سی درصد می باشد.