کارمند سابق تویتر جاسوس بن سلمان برآمد

  • انتشار: ۱۹ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 132231

یک کارمند سابق توییتر در پرونده جاسوسی از مخالفان سعودی و ارسال اطلاعات شخصی آن‌ها برای دستیار نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گناهکار شناخته شد.

به نوشته روزنامه گاردین، یک هیئت منصفه دادگاه فدرال در کالیفرنیا، «احمد ابوعمو»، کارمند آمریکایی-لبنانی سابق توییتر را در جرم جاسوسی از مخالفان سعودی گناهکار شناخت.

این هیئت منصفه اعلام کرد که ابوعمو از موقعیت خود در توییتر استفاده کرد تا اطلاعات شخصی منتقدان سعودی – افرادی که به صورت ناشناس فعالیت می‌کردند – را به «بدر العساکر»، دستیار نزدیک محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بفرستد.

گفته می‌شود که العساکر در ازای این کار یک ساعت ۲۰ هزار دلاری به ابوعمو داده و بیش از ۳۰۰ هزار دلار به یک حساب بانکی لبنانی به اسم پدر ابوعمو واریز شده است.

به گفته این هیئت منصفه، دولت عربستان سعودی ابتدا در ماه مه ۲۰۱۴ با ابوعمو تماس گرفت و از او خواست تا برای جمعی از “کارآفرینان” سعودی، بازدیدی از دفتر توییتر در سانفرانسیسکو ترتیب دهد.

العساکر سپس از ابوعمو خواست تا حساب توییتری ولیعهد را تایید کند و به این حساب کاربری “تیک آبی” بدهد. در نوامبر ۲۰۱۴، «احمد المطیری» متهم دیگر این پرونده و مشاور بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سعودی که برای خاندان سلطنتی از جمله بن سلمان کار می‌کرد، با ابوعمو تماس گرفت.

براساس گزارش این هیئت منصفه، المطیری – فردی که به جرم واسطه برای العساکر متهم شناخته می‌شود– خواستار یک “جلسه فوری” در نزدیکی دفتر توییتر در سانفرانسیسکو شد تا درخصوص “منافع مشترک” خودشان گفت‌وگو کنند.

در ماه دسامبر، ابوعمو به لندن رفت تا العساکر – فردی که گفته می‌شود یک ساعت لوکس و حداقل ۲۰ هزار دلار پول نقد به او داده است – را ملاقات کند. چند روز پس از این دیدار، ابوعمو به طور غیرقانونی به اطلاعات شخصی کاربری که منتقد رژیم سعودی بود، دسترسی پیدا کرد و سپس در فوریه ۲۰۱۵ به جزئیات شخصی یک منتقد دیگر دست یافت.

به گفته این هیئت منصفه آمریکایی، در همان ماه، اولین پرداخت به ارزش ۱۰۰ هزار دلار به حساب لبنانی که به نام پدر ابوعمو ساخته شده بود، پرداخت شد؛ حسابی که خود ابوعمو نیز به آن دسترسی داشت. علاوه بر آن، هنگامی که ابوعمو در ماه مه ۲۰۱۵ از توییتر استعفا کرد، ۲۰۰ هزار دلار دیگر به این حساب واریز شد.

ابوعمو پیش از ترک توییتر، «علی الزباره» متهم سوم این پرونده را به المطیری معرفی کرد. الزباره نیز به جاسوسی علیه مخالفان سعودی متهم شده است اما هیئت منصفه آمریکایی، ابوعمو را مسئول فعالیت‌های الزباره ندانست.

طبق این گزارش، الزباره در ماه مه ۲۰۱۵، طی سفر بن سلمان به آمریکا، المطیری را در اقامتگاه یک دیپلمات سعودی در فرفکس ویرجینیا ملاقات کرد. او در سال ۲۰۱۵ پس از اقداماتش در توییتر از آمریکا گریخت و به عرستان سعودی رفت. هنگامی که وی به عربستان سعودی رسید، در بنیاد “میسک” (Misk) یک موسسه خیریه که توسط بن سلمان تاسیس شد و توسط العساکر اداره می‌شود، مشغول به کار شد.

احتمال می‌رود که المطیری نیز در عربستان سعودی باشد اما به هر حال، حکم دستگیری هر دو نفر صادر شده است.

ابوعمو هنگامی که برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۸ با ماموران اف‌بی‌آی روبه‌رو شد، به خاطر دروغی که گفت، گناهکار شناخته شد. وی ادعا کرد ساعتی که العساکر به او داده بود تنها ۵۰۰۰ دلار ارزش داشت و یک سند جعلی تنظیم کرد که نشان می‌داد یکی از پرداخت‌های ۱۰۰ هزار دلاری به او “قانونی” بوده و آن را در ازای کار مشاوره به العساکر دریافت کرده بود.

قاضی این پرونده درخواست دادستانی مبنی بر بازداشت ابوعمو تا جلسه استماع روز چهارشنبه را رد کرد. وکیل مدافع او استدلال کرد از آنجایی که ابوعمو دارای یک همسر و سه فرزند کوچک در کالیفرنیا است، خطر ترک کشور را ندارد.

روش مذکور – پرداخت به افرادی در توییتر جهت جاسوسی – یکی از راه‌هایی است که رژیم سعودی برای جاسوسی علیه منتقدانش از آن استفاده می‌کند. دوستان و همکاران جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن‌پست و منتقد سعودی نیز از طریق نرم‌افزارهای جاسوسی پگاسوس متعلق به یک شرکت اسرائیلی هک شده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟