کارشناس هم از نوع کارپوه افغانی!

  • انتشار: ۳۰ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 29257

شب گذشته بعدازمدت ها خواستم میزگردهای کارشناسان سیاسی کشور! را ببینم و بشنوم. اما ای کاش نمی دیدم و نمی شنیدم. موضوع عمده این میزگردها اعلام سیاست جدید امریکا درباره افغانستان بود. برایم دو نکته بسیار جالب بود:

1-هرچند ترامپ رئیس جمهورامریکا اعلام داشته که برنامه اش را درمورد افغانستان مشخص نموده و دراین رابطه درمشوره با برجسته ترین نظامیان امریکا تصمیم خود را گرفته است ؛ اما دریک مقطع دیگر رسما این تصمیم خود را برای مردم امریکا و جهانیان اعلام  خواهد کرد. ولی این کارپوهان وطنی با خواندن ذهن ترامپ، با قاطعیت اعلام داشتند که تصمیم ترامپ حمایت از افغانستان و اعزام چندین هزارسرباز به کشورمی باشد. اما نه استدلال قابل قبول و نه سند و منبع با اعتبار. فقط براساس حدس و گمان و منویات درونی خود.

2-این آگاهان اظهار خوش بینی کردند که این دفعه امریکا تمام کمک های خود را برای پاکستان بخاطر حمایت از تروریسم قطع خواهد کرد و این یک موفقیت بزرگ برای افغانستان است و…

معلوم نیست که این خوش بینی ازکجا آب می خورد. کدام منطق و عقل سلیم قبول می کند که امریکا پاکستان قدرتمند را که برای آنان اهمیت استراتژیک دارد قربانی افغانستان ضعیف و فاقد دانش و مدیریت سیاسی سازد. شاید بخاطر مسایل فرعی فشار دیپلوماتیک براسلام آباد وارد شود ، اما پاکستان برای غرب بطور کلی و برای امریکا بطور خاص دارای اهمیت استراتژیک در منطقه و آسیا است. اساسا اگر به فلسفه ایجاد پاکستان توجه شود هرگز چنین نظریاتی مبتنی بر توهم بیرون داده نخواهد شد.

منطق و عقل سلیم ایجاب می کرد که این آگاهان منویات و رسوبات ذهنی خود را بیرون نداده بلکه منتظر اعلام رسمی مواضع جدید امریکا در قبال افغانستان و منطقه می شدند. وقتی آگاهان و کارشناسان یک جامعه اینگونه غیرمعیاری به قضایای داخلی و خارجی بپردازند چه امیدی می توان داشت که دستگاه دیپلوماسی  کشور در عرصه سیاست داخلی یا خارجی بدور از توهم  باشد!!

شکور اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟