کابل میزبان چهارمین نسشت اقتصادی G7

  • انتشار: ۴ حمل ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 12684

چهارمین نشست گروه جی‌هفت صبح امروز با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور، صلاح‌الدن ربانی وزیر خارجه، اکلیل حکیمی وزیر مالیه و نمایند‌گان ۲۰ کشور دارای وضعیت شکننده پیش از چاشت امروز در کابل گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور؛ محمداشرف غنی، رییس جمهور در جریان آغاز این نشست با تاکید به تمرکز روی دولت‌سازی موفق یادآور گردید که نباید تنها سر شکننده‌گی وضعیت کشورها بلکه ایجاد اصلاحات نیز صحبت گردد.

آقای غنی یادآور گردید که کمک‌ها در سال‌های گذشته در افغانستان صورت گرفته؛ واحدهای پروژه‌ یی ایجاد گردیده اما نهادهای دولتی و جامعۀ مدنی هزینه را روی مشاوران بیرونی مصرف کرده‌اند که معاش زیاد گرفتند؛ اما پول را با خود دوباره بردند و هیچ ظرفیتی باقی نگذاشتند.

وی افزود: در هیچ کشوری کمک‌ها به شیوۀ مصرفی نتیجه نمی‌دهد و رهبری حکومت‌ها باید جای نشستن به انتظار اصلاحات، خود اصلاحات را در اجندای کارشان آورده ایجاد کنند و ظرفیت‌سازی نمایند.

او گفت: موانع باید در داخل کشور حل گردد و به خاطر مشکلاتی که وجود دارد نباید دیگران مورد ملامت قرار گیرند.

همچنان رییس جمهور تصریح کرد که فساد اداری هنوز وجود دارد که باید در برابر آن درست مبارزه گردد و حتا کسانی که در ردۀ بالای حکومتی کار می‌کنند و دست به فساد می‌زنند هم مورد پیگرد قرار گیرند.

آقای غنی با اشاره به حمله‌های انتحاری و انفجاری روز گذشته در بروکسل گفت: تمام کشورهای جهان باید با هم وصل گردند و در برابر تروریزم و دیگر مشکلات ایستاده‌گی نمایند.

در همین حال؛ صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ در این نشست، کنفرانس جی هفت را بستر خوبی برای همکاری میان کشورهای شکننده خوانده اظهار امیدواری کرد که نشست پی‌آمد خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: با وصف کمک‌های جامعۀ جهانی در یک و نیم دهۀ گذشته و پیش‌رفت‌هایی که صورت گرفته هنوز افغانستان چالش‌های زیادی دارد.

آقای ربانی گفت: باید امنیت، صلح و حاکمیت قانون ایجاد گردد و زیربناها و سکتور خصوصی توسعه یابد تا مردم از فقر نجات یابند.

نشست گروه جی‌ هفت در حالی در افغانستان برگزار می‌گردد که کشور دچار مشکلات گوناگونی از جمله ناامنی، شکننده‌گی اقتصادی، فساد گسترده و ده‌ها مشکل دیگر می‌باشد.

از میان ۲۰ کشور عضو نشست امروزی هفت‌ کشور کم‌ترین انکشاف ‌یافته می‌باشند که افغانستان نیز یکی از این کشورها به شمار می‌آید.

گفته می‌شود این نشست مدت دو روز ادامه خواهد داشت و در مورد اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کشورها، به ویژه افغانستان گفتگو صورت خواهد گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟