چین یک پایگاه نظامی در منطقه واخان بدخشان در شرق افغانستان می سازد

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36501

گزارش ها حاکی از آن است که چین در حال بررسی ساخت یک پایگاه نظامی در در منطقه واخان در ولایت بدخشان است. این پایگاه به دلیل نگرانی از نفوذ شبه نظامیان به منطقه سین کیانگ چین ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پایگاه در منطقه دورافتاده و کوهستانی موسوم به «دالان واخان» ایجاد خواهد شد. شاهدان گفته اند که نیروهای چینی و افغان را در حال گشت مشترک در این منطقه مشاهده کرده اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این منطقه سردسیر و لم یزرع که در همسایگی ولایت سین کیانگ چین قرار دارد، از سایر نقاط افغانستان جدا افتاده و بسیاری از ساکنان آن از مناقشه در کشورشان اطلاعی ندارند.

ساکنان این منطقه اخیرا به خبرگزاری فرانسه گفتند که آنها ارتباطاتی قوی با سین کیانگ دارند و از آنجا مسافران بسیار اندکی به این منطقه می آیند، مردم محلی علاقه زیادی به گردشگران چینی دارند.

تلاش پکن برای ایجاد پایگاه در افغانستان در حالی است که شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به دنبال گسرتش نفوذ اقتصادی و ژئوپولیتیک این کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پکن نگران است که برخی جدایی طلبان چینی از طریق واخان وارد سین کیانگ شده و حملاتی را انجام دهند.

به گفته تحلیل گران، چین همچنین نگران آن است که شبه نظامیان داعش از عراق و سوریه فرار کرده و با عبور از واخان و سین کیانگ وارد افغانستان شوند یا از طریق واخان به چین بروند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟