چین بزرگترین نیروی دریایی جهان را در اختیار دارد

  • انتشار: ۱۶ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123703

پایگاه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به قدرت نظامی چین پرداخت. 

در این مطلب آمده است: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اخیراً در گزارش خود فاش کرد نیروی دریایی چین بزرگترین نیروی دریایی در جهان است و بیش از ۳۵۵ کشتی و ناو دریایی در اختیار دارد. نیروی دریایی چین توانایی خوبی در انجام حملات دقیق دور بُرد علیه اهداف زمینی و نیز جنگ زیردریایی‌ها دارد.

وزارت دفاع آمریکا پیش بینی کرده قدرت نظامی نیروی دریایی چین در سال‌های آینده به طور چشمگیری افزایش یابد و ناوگان این کشور تا سال ۲۰۳۰ به حداقل ۴۶۰ کشتی و ناو جنگی افزایش یابد.

چین علاوه بر بزرگترین نیروی دریایی جهانی، بزرگترین ارتش جهان و سومین نیروی هوایی در دنیا را در اختیار دارد. در گزارش وزارت دفاع آمریکا تاکید شده تمامی این قابلیت‌ها در کنار توانایی‌های هسته‌ای این کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که این روز‌ها تنش‌های سیاسی میان چین و تایوان به دلیل دخالت‌های آشکار واشنگتن به اوج خود رسیده است. در ماه‌های اخیر چین بار‌ها مانور‌های هوایی گسترده‌ای را بر فراز آسمان تایوان انجام داده است.

آمریکا اعلام کرده چین با این تحرکات نظامی قصد تصرف تایوان را دارد. مقامات پکن، اما هر بار هر گونه قصد نظامی از این مانور‌های هوایی را رد کرده اند. در ماه گذشته میلادی آمریکا با همراهی کانادا در اقدامی که چین آن را دخالت آشکار واشنگتن در امور داخلی پکن عنوان کرد کشتی‌های جنگی خود را از  تنگه تایوان عبور دادند. 

پکن دریای چین جنوبی و تنگه تایوان را بخشی از آبهای داخلی خود می داند. این درحالی است که کشورهای غربی به سردمداری آمریکا معتقدند این منطقه جزو آبهای بین المللی محسوب می شود. 

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی معتقد است در سال های آینده در صورتی که چین همچنان به رشد اقتصادی بالای خود ادامه دهد، قدرت اقتصادی اش را به قدرت نظامی تبدیل کرده و می کوشد به هژمونی شرق آسیا تبدیل شود. این اقدام بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا تلقی می شود. 

از این رو، واشنگتن باید همان سیاست مهاری که علیه شوروی سابق استفاده کرد را علیه چین به کار گیرد. ایجاد اتحاد و ائتلاف های منطقه ای و استقرار نظامی در اطراف این کشور از جمله راهکارهای مرشایمر برای مهار چین است. 

منبع: yjc

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟