چیدمان اتاق خواب بر اساس اصول فنگ شویی

  • انتشار: ۱۲ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 99545

اتاق خواب، محل خواب و استراحت و مکانی است که زمان زیادی را در آن سپری می کنیم، از سوی دیگر می دانیم که داشتن یک خواب آرام و با کیفیت می تواند بر روی سلامت ما و زندگی روزمره ما تأثیر زیادی خواهد داشت پس باید اتاق خواب آرام ترین محل خانه باشد.

چیدمان اتاق خواب بر اساس اصول فنگ شویی
چیدمان اتاق خواب بر اساس اصول فنگ شویی

اصول فنگ شویی اتاق خواب

برای داشتن یک فضا با ویژگی های فوق، فنگ شویی ۶۰ راهکار ارائه داده است. برخی از این راهکارها به طراحی داخلی مربوط می شوند که در ابتدا آن ها را ذکر می کنم:

اصل اول؛ حذف کلیه وسیله های اضافی

فنگ شویی به ما می گوید که هیچ وسیله ای را انبار نکنیم، این مسأله زمانی اهمیت پیدا می کند که ما بخواهیم از این اصل در اتاق خواب استفاده کنیم.

پس اتاق خواب را طوری طراحی کنید که هیچ وسیله ای در آن انبار نشده باشد، وسایل اضافه را حذف کنید و اگر فکر می کنید که وسیله ای مورد نیاز شما نیست حتما آن را به مکان دیگری منتقل نمائید. با اینکار شما باعث می شوید که انرژی در فضای میان اتاق امکان این را داشته باشد که براحتی رفت و آمد کند.

اصل دوم؛ استفاده از انرژی های منفعل

می دانیم که هر وسیله ای دارای انرژی است، در این میان برخی از اشیاء و وسیله ها، انرژی بالایی دارند و برخی دارای انرژی منفعل می باشند.

حتما بخاطر داشته باشید که که در اتاق خواب از انرژی های منفعل یا «یین» استفاده کنید.

آیتم هایی که انرژی بالایی دارند و فعال به شمار می روند، مانند انواع گلها و گیاهان و تنگ ماهی و یا آکواریوم های تزئینی، میز کار، کتابخانه و… جایی در اتاق خواب ندارند.

اصل سوم؛ توجه به تخت خواب

تخت خواب یکی از موارد مهمی است که مستقیما با خواب و راحتی و آسایش ما در طول شب سر و کار دارد، پس حتما در خرید و استفاده از آن باید توجه و دقت کافی را داشته باشید.

بهتر است بدانید که تخت خواب های چوبی، دارای انرژی منفعلی هستند، و به همین دلیل بهترین گزینه برای اتاق خواب می باشد، با تخت های چوبی قعطا ما خواب راحت تری خواهیم داشت، پس حتما بخاطر داشته باشید که از تخت خواب یا کفی های فلزی و فرفوژه استفاده نکنید.

چیدمان اتاق خواب بر اساس اصول فنگ شویی
چیدمان اتاق خواب بر اساس اصول فنگ شویی

از طرف دیگر، برخی از انواع تخت های موجود حالت باکسی داشته و یا پایه دارند، تخت های باکسی یا کشو دار و یا حتی آنها که پایه دارند و زیرشان خالی است و ممکن است از فضاهای موجود در آنها برای انبار کردن وسایل استفاده کنیم، مانع از داشتن یک خواب راحت می شود.

زیر تخت باید خالی باشد، همچنین تخت شما باید از دیواره ها فاصله داشته باشد تنها در این حالت است که انرژی فضای کافی برای چرخیدن در اتاق شما را دارد.

نکته بعدی در مورد تخت خواب ها، محل قرار گیری آن است، تخت نباید زیر پنجره باشد، اگر تخت زیر پنجره قرار بگیرد به دلیل استرسی که وارد می کند، با داشتن یک خواب راحت، منافات دارد.

می دانیم که استرس سبب بروز بیماری های بسیاری می شود پس حداقل هنگام چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب تان، تخت را با فاصله یک متر و نیم قرار دهید.

در صورتی که فضای کافی در اختیار ندارید، حداقل باید نیم متر از پنجره فاصله داشته باشید.

مسأله بعدی، این است که تخت را نباید روبروی در ورودی اتاق قرار دهید، محل قرار گیری تخت باید دقیقا چایی باشد که شما اشراف کامل به به در و رفت و آمدهای احتمالی داشته باشد و در عین حال روبروی در نباشد.

تخت های تاج دار گزینه های مناسبی هستند که احساس امنیت بیشتری به شما هنگام خواب می دهند.

اصل چهارم؛ استفاده از آینه و میز آرایش

میز آرایشی و آینه یکی از آیتم هایی است که پای ثابت اتاق خواب ها می باشد، در عین حال محل و نحوه قرارگیری آن در اتاق از اهمیت زیادی برخوردار است.

میز آرایشی و آینه را باید در جایی قرار دهید که در هنگام استراحت و خواب روی تخت، تصویر خودتان را در آینه نبینید. همچنین روبروی در هم نباید بگذارید چرا که تصویر اتاق را منعکس می کند.

چیدمان اتاق خواب بر اساس اصول فنگ شویی
چیدمان اتاق خواب بر اساس اصول فنگ شویی

اصل پنجم؛ رنگ ها و طرح ها

در ابزار و وسایلی که در اتاق خواب از آنها استفاده می کنید، اعم از رنگ دیوارها، پرده ها، فرش ها، روتختی و دکوری های احتمالی موجودر در اتاق خواب، رنگ و طرح دارای اهمیت زیادی است.

رنگ ها و طرح های هر کدام از وسیله های شما باید منتقل کننده آرامش باشد، رنگ های شلوغ و پر هیجان، یا طرح های گیج کننده فقط می تواند ذهن ما را مغشوش و مانع خواب راحت باشد.

نکته مهم

فرش اتاق خواب یکی از مهمترین آیتم های اتاق خواب می باشد. اندازه و سایز فرش، محل قرار گیری آن و… همه و همه به شما در داشتن یک خواب راحت و آرام طبق اصول فنگ شویی کمک خواهد کرد.

دقت کنید که اندازه فرش شما نباید بیش از اندازه کوچک باشد چرا که فضای اتاق را کوچک تر از آنجه که هست نشان می دهد.

با توجه به مدل و فضای در اختیار شما، اندازه فرش هم می تواند تغیییر کند، یعنی اگر فضای بزرگی در اختیار دارید، می توانید فرش را کاملا زیر تخت قرار دهید و فرش با دیوار بالایی مماس باشد.

فرش را در محلی قرار دهید که هنگام پایین آمدن از تخت پاهای شما روی فرش قرار گیرد. طبق اصول طراحی و فنگ شویی هنگامی که پاهای شما از روی تخت به پایین بیاید نباید با یک سطح سرد و سفت تماس پیدا کند.