چگونگی تحقق زمینه‌های شهادت شهید مزاری! (۲)

  • انتشار: ۱۵ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 107933

در پست قبلی تا حدودی روشن شد که در دوران جنگ سرد، منطقه و جهان شاهد سه تحول بزرگ بود که عبارت بودند از اشغال افغانستان توسط شوروی، پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و تلاش برای تثبیت جایگاه رژیم اشغالگر صهیونیستی؛ سه تحول بزرگی که شیعیان افغانستان و هزاره‌ها در قبال هر کدام، فعالیت‌های سیاسی و نظامی جدی داشتند. باز در پست قبلی روشن گردید که آمریکا و هم‌پیمانانش گر چه از انقلاب جمهوری اسلامی ایران و متحدانش شکست بزرگی را متحمل شدند، ولی در زمان جنگ سرد اولویتشان در افغانستان شوروی و به چالش کشاندن آن بود نه ایران.

اما بعد از جنگ سرد و شکست شوروی:
الف) بعد از شکست شوروی در افغانستان و راحت شدن خیال آمریکا و متحدانش از این ناحیه، نوبت ایران و طرفدارانش رسید؛ این بار زدن طرفداران ایران و به قدرت رساندن طرفداران آمریکا و متحدانش در افغانستان در اولویت آمریکا و متحدانش قرار گرفت. در این راستا حزب اسلامی به رهبری حکمتیار مهمترین جریان مورد حمایت بود. ولی رقبای چالاک مهره آمریکا و متحدانش کابل را برق آسا تسخیر نمودند. حزب اسلامی در حاشیه و در پشت دروازه‌های کابل ماند.

ب) حزب اسلامی که تا این جا عملا رقابت را باخته و در برآورده نمودن خواست بادارانش ناکام مانده بود، درپی فرصت بود تا این‌که عدم تحمل دولت وقت از یک سو و عجله نمودن برخی از شخصیت‌های حزب وحدت در همسو شدن پنهانی با حکمتیار از سوی دیگر به کمکش آمد و کم کم زمینه دگردیسی سیاسی هزاره‌ها و شیعه‌ها فراهم شد.

ادامه دارد…

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟