چه کسانی در اولویت دریافت واکسن قرار دارند؟

  • انتشار: ۲۱ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اجتماعیسلامت
  • شناسه مطلب: 97909

به دلیل محدودیت در میزان تولید، گروه‌های خاصی در اولویت دریافت واکسن کرونای شرکت فایزر قرار دارند.

واکسن کرونای فایزر که اعلام شد تا ۹۰ درصد موثر و کارآمد است، در هفته جاری منتظر دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا است و امکان دارد تا شش روز آینده در دسترس قرار گیرد.

به تازگی شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیونتک اعلام کردند واکسن مشترک آن‌ها برای مبارزه با کرونا بیش از ۹۰ درصد موثر بوده و هیچ عوارضی ایجاد نکرده است. در جزئیات جدید اعلام شده است که برای ایجاد ایمنی کافی، باید دو دوز از واکسن مورد استفاده قرار گیرد. مدت زمان ایمنی ایجاد شده این واکسن سه هفته خواهد بود.

مارم کیلپاتریک انکولوژیست بیماری، گفت: اگر ایمنی  ایجاد شده توسط واکسن کرونا زودگذر باشد، ما به یک برنامه واکسیناسیون به علاوه تقویت کننده یا واکسیناسیون مجدد در فواصل دوره‌ای نیاز خواهیم داشت.

او ادامه داد: واکسن کرونای تولید شده باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود. به دلیل وجود محدودیت در تولید واکسن کرونای فایزر ابتدا افراد بالای ۷۰ سال این واکسن را دریافت خواهند کرد، سپس به ترتیب افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند و کادر درمان و پزشکان در اولویت‌های بعدی دریافت این واکسن قرار دارند.

تولید دوز‌های کافی واکسن فایزر زمان می‌برد، اما محققان اعلام کرده‌اند تا سال ۲۰۲۱ می‌توانند ۱.۳ بیلیون دوز از آن را تولید کنند.

گفتنی است؛ وزرات بهداشت روسیه با ادعایی جنجالی اعلام کرده است که واکسن فایزر و اسپوتنیک وی از نظر کارآیی و موثر بودن یکسان هستند.

منبع: yjc

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟