چه زنانی به طالبان می پیوندند؟!

  • انتشار: ۵ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 117413
طالبان

این‌که به قوت فکر کنیم زنان به گروهک‌ی چون طالبان نمی پیوندند و یا تمام زنان با حضور طالبان موافق نیستند،نگاه چندان درست و کاملی نیست، چراکه تمام زنان افغانستان همین چند بانویی که در سنگرهای مجازی مبارزه می‌کنند و یا زنانی که صاحب چوکی و قدرت شده اند و یکدهه تنها در پایتخت و ولایات بزرگ به کمک پروژه ها پلان های خود را عملیاتی کرده بودند؛ نیستند.

می دانستید! بخش عظیمی از زنان کسانی اند که هیچ‌گاه به چشم نیامدند و برای دیده‌ شدن و یا تغییر نگرش‌های آنان توسط حکومت و زنان حکومتی،استراتژی مدونی طرح ریزی نشد و تلاشی هم صورت نگرفت، این زنان به فضاهای مجازی و رسانه‌های جمعی دسترسی نداشتند و ندارند و حتا از سواد خواندن و نوشتن هم برخوردار نیستند. اگر طالبان به حکومت با تکیه بر بیرق صلح برگردد؛ قطعا شعارهای توخالی خود را پیرامون زنان برای گرفتن پذیرش، پررنگ‌تر می‌کنند و با تبلیغات تازه و وعده‌هایی چون بازگرداندن زن به جایگاه‌های حقیقی و نقش سنتی اش با قرائت‌هایی که خودشان از اسلام دارند،ذوق‌زدگی و استقبال شمار زیادی از این دسته زنان را به دنبال خواهند داشت و قطعاً گروه‌هایی از زنان به‌تدریج به آن‌ها می‌پیوندند.

۱_زنانی که با مردان طالب و یا در مناطقی که شبیه طالب اند، زندگی می کنند.
۲_ زنانی که به لحاظ روحی آسیب‌دیده وضربه خورده‌اند
۳_ زنان وابسته به فامیل‌های بسیار متعصب افراطی
۴_ زنانی که در مراکز دینی بشدت قیدوبند شده؛ در حال تحصیل‌اند و و هر گفتمان زنانه‌ای را با نگاه تعصب مردانه‌ای رد می‌کنند.
۵_ آن‌هایی که درسطح آموزشی و موقعیت اجتماعی پایین قراردارند و از زنان فعال جامعه‌ی خودشان ضربه خورده یا سرخورده شده‌اند و درپایان؛ ۶_زنانی که در زندان‌ها به دلایل جرایم اخلاقی و فسادهای دیگر به سرمی برند،

در آینده اینان با گرفتن پایگاه‌ها و منصب‌های کذایی برای انتشار و گسترش اندیشه‌های طالبی و توجیه خشونت‌های به کاررفته‌ی طالبان تشویق شده تا در عرصه‌ی حکومتی طالبان حاضر شوند و برای داشتن نقش فعال در کنار سردم‌داران طالبانی که حالا حکومتی شده‌اند، تلاش می کنند و بدین منوال آنچه بر سر زنان پس از پیوستن به پروسه‌ی صلح با طالبان می‌آید، فراتر از تصور خواهد بود و به‌زودی شاهد خواهیم بود که موجود لطیف و سخت‌کوش افغان به یک تروریست به صبغه‌ی نرم‌تری با شکل تازه تبدیل خواهد شد و بار دیگر زنان افغانستان طعم تلخ روزهای سیاه را تجربه می‌کنند اما این بار با حضور هم‌جنس‌های طالب خودشان.

دکتر بتول سید حیدری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟