چند نکته درباره حادثه یزد

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 88034

دیدن فیلم سوختن و جان دادن عده‌ای از هموطنان ما که در استان یزد ایران در اثر تیر اندازی پولیس ایران، موتر شان آتش گرفت ‌و مظلومانه جان دادند، بسیار رقت‌آور و دردناک است. هر کس از مرگ مظلومانه یک انسان مهاجر و غیر مهاجر و زنده سوختن او، تنش نلرزد و قلبش نسوزد، نه انسان است و نه مسلمان. اعتراض به نقض حقوق هم‌وطنان ما حق مسلم همه است.
نگارنده در این رابطه یاد آوری چند نکته را لازم می داند.

  1. دولت جمهوری اسلامی افغانستان موظف است زمینه‌ی کار و زندگی آبرومندانه را برای مردم خود فراهم سازد تا جوانان ما برای یک لقمه نان هر روز آواره, بیچاره و پاره پاره نشوند و در خانه خود عزت مندانه زندگی کنند. دولت ما باید مسولیت پذیر باشد.
  2. دولت مردان ما موظف اند با ابزارهای حقوقی و دیپلماتیک از حقوق اتباع خود حمایت نموده و ایران و کشورهای دیگر را ملزم به رعایت حقوق مهاجران مقیم در آن کشورها نمایند و از هر طریق ممکن حقوق بشری و قانونی آنان را استیفا نمایند.
  3. در حالی که نیم قرن است که کشور ما در آتش جنگ می سوزد و میلیون‌ها تن از مردم ما هنوز در ایران و پاکستان مهاجراند، ایجاد تنش و خصومت بین ملت‌های همسایه به هیچ وجه به نفع مردم و دولت ما نیست. تحریک مردم و دولت‌های همسایه از طریق تعرض به نمایندگی‌ها یا اهانت به نمادهای ملی و مذهبی آنان کار ناپسند است و در قدم نخست به میلیون‌ها مهاجر نگون بخت مقیم در ایران صدمه می زند. البته اعتراض مدنی و دادخواهی حق مردم است.
  4. برخی افراد شهرت جو و فرصت طلب مانند مریم سما که از طریق فضلی گروپ به مسند وکالت یا مقامات دیگر رسیده اند، با استفاده از این وضعیت می‌خواهند به مردم و چهره‌های سیاسی یک قوم یا یک مذهب تهمت جاسوسی بزنند. از این‌ها باید پرسید دلیل تان چیست؟ آیا هرگونه ارتباط با کشوری جاسوسی است؛ آیا صرف اشتراک زبانی و مذهبی دلیل بر جاسوسی است؟ اگر این گونه است پس کسانی که هم شناسنامه پاکستانی دارند و هم تذکره افغانی جاسوس اند. طبق این معیار بیشتر سیاستمداران تازه به دوران رسیده که پاسپورت های خارجی دارند و خانواده ها شان هنوز در کشورهای دیگر زندگی می کنند، جاسوس اند. براساس این منطق، کسانی که با پاکستان یا عربستان اشتراک مذهبی دارند، یا همزبان اند یا برای تحصیل و کار به آنجا مهاجرت نموده اند، جاسوس اند؟ کسانی که به ایران برای کار یا تحصیل مهاجرت کرده اند یا حتی مهاجرت هم نکرده اما اشتراک زبانی، مذهبی یا قومی دارند جاسوس اند. طبق معیار چه کسی از قلم باقی میماند که جاسوس نباشد. با این معیار که ما ساخته ایم همه جاسوس اند و و طن فروش. هیچ کسی از دم تیغ این منطق سالم نمی ماند.
  5. حقیقت این است که ما تازمانی که به هم دیگر احترام نکنیم و درخانه خود کرامت و عزت نداشته باشیم، در هیچ کجا حرمت, عزت و کرامت نخواهیم داشت.

دکتر احمد نیازی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟