چند دلیل برای سفر به افغانستان

  • انتشار: ۲۱ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 47360

خاورمیانه طبیعتی فوق‌العاده دارد و اغلب کشورهایی که در این محدوده واقع شده‌اند از تنوع در محیط زیستشان برخوردارند.

کشورهایی مانند ایران، افغانستان یا پاکستان همه دارای کوه‌هایی زیبا، دریاچه‌هایی خیره‌کننده و پوشش گیاهی نابی هستند.

شاید کمتر به دید مقصدی گردشگری به افغانستان نگاه کرده باشید اما در حقیقت این کشور ظرفیت خوبی برای پیشرفت در این صنعت دارد. فراموش نکنید که دیگر در افغانستان جنگ نیست بلکه این روزها، این کشور سرزمینی زیبا برای گردش و تفریح محسوب می‌شود. اگر هنوز هم شک دارید که این کشور مقصد خوبی برای سفر به شمار می‌آید یا خیر چند دلیل بیان می‌کنیم که نظرتان را تغییر خواهند داد.

1-سرعت بالای پیشرفت در کابل
به نظر شما سرعت پیشرفت در چه شهری از دیگر شهرهای دنیا بیشتر است؟ لندن، نیویورک، دبی؟ در حال حاضر کابل بالاترین نرخ سرعت رشد در دنیا را دارد. تغییراتی که در این شهر به وجود می‌آید به صورت ماهانه قابل مشاهده هستند. نتایج آمارها نشان می‌دهند که 5 میلیون مهاجر افغانی به کابل بازگشته‌اند و دلیل این موضوع سرعت بالای پیشرفت این شهر از زوایای مختلف است.

2-عبور از گذرگاه رویایی سالنگ
سالنگ(the Salang) گذرگاهی بی نظیر در افغانستان است که کابل را به شهرهای شمالی کشور مرتبط می‌کند. این مسیر حدود 4000 متر در رشته کوه هندوکش امتداد می‌یابد. عبور و رانندگی در این گذرگاه یکی از فراموش نشدنی‌ترین تجربه‌هایتان خواهد بود و زیبایی سالنگ غیرقابل توصیف است. جذابیت سالنگ به همین‌ جا ختم نمی‌شود بلکه در این محدوده تونلی وجود دارد که لقب مرتفع‌ترین تونل دنیا را به دست آورده است. تونل سالنگ در ارتفاع 3400 واقع شده و از سال 1973 به عنوان مرتفع‌ترین تونل جهان شناخته می‌شود.

3- وجود قصر دارالامان
دارالامان (Darul Aman Palace) قصری باشکوه در سمت جنوب غربی شهر کابل است. این کاخ زیبا به دستور شاه امان الله خان، پادشاه سلسله‌ی بارکزی ساخته شد. حالا دارالامان یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی در سراسر افغانستان است. برای بازدید از این قصر باید حدود 16 کیلومتر از کابل، پایتخت افغانستان خارج شوید اما این بنا به‌قدری دوست‌داشتنی‌ست که پشیمان نخواهید شد. داستان‌ها و روایت‌های گوناگونی درباره‌ی کاخ دارالامان گفته می‌شود که شنیدنی هستند و اگر فرصت داشته باشید به پای قصه‌های بومیان بنشینید، حیرت‌زده خواهید شد. قصر زیبای دارالامان در طی درگیری‌های اخیر در کشور افغانستان آسیب‌های زیادی دید اما باز هم توانسته لقب معروفترین قصر جنگ‌زده در دنیا را از آن خود کند.

نام این کاخ به معنای جایی برای آرامش است اما متاسفانه تا به حال در جنگ‌های متعددی حضور داشته و تخریب شده است، با این حال بازدید از دارالامان حس جالبی دارد و به شدت توصیه می‌شود.

4-عبادت در مسجد آبی مزار شریف
آیا می‌توانید افغانستان را پیش از جنگ و بدون خونریزی و جنایت‌ها تصور کنید؟ پیش از آغاز درگیری‌‌ها در افغانستان، گردشگران متعددی از سراسر دنیا به این سرزمین سفر می‌کردند تا از زیبایی‌هایش لذت ببرند. مسجد آبی در مزار شریف از معدود مکان‌هایی در این کشور است که هنوز راوی شکوه و زیبایی افغانستان است. با بازدید از این نیایشگاه تجسم این کشور به صورت آباد و مدرن برایتان آسان خواهد شد.

مسجد آبی مزار شریف آنقدر زیباست که هنوز هم سالانه بیش از هزار زائر از آن دیدن می‌کنند. برخی می‌گویند یکی از اقوام حضرت محمد در این نیایشگاه دفن شده که سند معتبری برای تصدیق این موضوع وجود ندارد.

5- نشست و برخاست با مردم محلی
افغانستانی‌ها مردمی میهمان‌نواز هستند و اگر دوست داشته باشید می‌توانید چند ساعتی را در جوارشان سپری کرده و به داستان‌هایشان گوش فرا بدهید. برخی از گردشگران خارجی که به افغانستان می‌روند و کسی را در آنجا نمی‌شناسند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و با افغان‌ها ارتباط می‌گیرند. نوشیدن جرعه‌ای چای و نشستن کنار آتش از جالبترین تجربیات گردشگران خارجی در طول سفرهایشان به افغانستان است.

برای ما ایرانی‌ها میهمان‌نوازی مردم افغانستان امری عادی‌ست و از دعوت شدن به خانه‌هایشان تعجب نمی‌کنیم اما این موضوع برای گردشگران اروپایی باورنکردنی‌ست.

 

6-شنیدن قصه های شیرین
در 30 سال گذشته همواره افغانستانی‌ها بالاترین نرخ پناهندگان را در سراسر دنیا داشته‌اند و می‌توان گفت در هر خانواده‌ای یک یا چند تن به کشورهای دیگر رفته‌اند. با موقعیتی که کشور افغانستان در آن قرار دارد موضوع پناهندگی و مهاجرت دور از ذهن نیست. در طول سفرتان به افغانستان حتما با افرادی مواجه خواهید شد که از سفرهایشان به کشورهای دیگر تعریف می‌کنند. ماجراهایی که افغان‌ها می‌گویند همگی هیجان‌انگیز و جذاب و در عین حال غم‌انگیز هستند.

اگر با دقت به صحبت‌های مردم افغانستان گوش بدهید، متوجه خواهید شد که گوشه‌ی ذهن همه‌ی آنها جرقه‌ای از امید و آینده‌ی روشن وجود دارد.

7-خرید از بازار کابل
قلب افغانستان و مرکز شهر کابل، بهترین مکان برای خرید است. با کمی کندوکاو کالاهایی با قیمت‌های بسیار خوب خواهید یافت و سوغاتی‌های نابی در دسترستان خواهند بود. همه‌چیز در این بازار پیدا خواهد شد از انواع جاندارانی چون بز، گاو، مرغ، سایر پرندگان گرفته تا غذاها و خوراکی‌های خوش طعم محلی.

این بازار جوی زنده و پویا دارد و گردش در آن تجربه‌ای هیجان‌انگیز است. به صورت کلی خرید از بازار کابل را پیشنهاد می‌کنیم زیرا خاطره‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد. با گشت و گذار در این بازار متوجه خواهید شد که پرنده‌ها چقدر در زندگی افغانستانی‌ها نقش مهمی دارند. بی‌تردید خرید پرنده به عنوان سوغات انتخاب خوبی نیست اما تماشای آنها جالب خواهد بود.

8-کشف تنوع قومی
اگر به مباحث مردم‌شناسی علاقه‌مند باشید افغانستان مقصد مناسبی برایتان خواهد بود زیرا در این سرزمین مردمان پشتون، تاجیک، ازبک، عرب، ترکمن، گوجر و… را خواهید یافت که هرکدام فرهنگشان را با خود به افغانستان آورده‌اند. همچنین نباید نادیده گرفت که افغانستانی‌ها از مردم کشورهای همجوار چون تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران نیز تاثیر گرفته‌اند به همین خاطر حین صحبت کردن با آنها متوجه خواهید شد که گویش‌های مختلفی دارند.

9-زیبایی طبیعی در افغانستان
هلند سرزمین گل و پنیر، آلمان کشور نوشیدنی و برزیل سرزمین جنگل‌های انبوه است. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که هر جایی به یکی از ویژگی‌هایش شناخته می‌شود. افغانستان را هم با کوهستان‌ها و زیبایی‌های طبیعی آن می‌شناسند. افغانستان طبیعتی دارد که گاهی شک می‌کنیم پای انسانی به آن رسیده باشد. دریاچه‌های پنهان شده در ورای کوه‌ها و تپه‌های کوتاه و بلند تنها بخشی از زیبایی‌های طبیعی این سرزمین هستند.

منبع:خبرآنلاین

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟