چشم آمریکا به معادن باارزش افغانستان

  • انتشار: ۱۹ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 34183

اریک پرنس بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر که چندی پیش ترامپ را ترغیب کرده بود تا جنگ افغانستان را به شرکت های خصوصی امنیتی واگذار کند، اکنون تلاش می کند تا رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند که معادن زیر زمینی افغانستان را استخراج کند.

به گزارش صدای آمریکا، ایریک پرنس، بنیانگذار و مالک پیشین شرکت امنیتی بلک واتر، تلاش می کند تا دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده را ترغیب کند تا از یک سو جنگ امریکا را در افغانستان خصوصی بسازد و مسوولیت آن را را به شرکت امنیتی وی بسپارد و از سوی دیگر معادن آن کشور را استخراج کند.

رسانۀ Buzzfeed گزارش می دهد که آقای پرنس به صورت مشخص برنامه دارد تا معادن اورانیوم، مگنزیت، لیتیم که از آن در ساخت بطری استفاده می شود و “عناصر کمیاب خاکی” که از آن در ساخت سلاح و سامان آلات برقی استفاده می شود، استخراج شود.

این رسانه گزارش می دهد که بر اساس تخمین آقای پرنس، تنها در هلمند، ولایتی که گروه طالبان بیشترین حملات را سازماندهی کرده اند و مرکز کشت و قاچاق مواد مخدر افغانستان است، حدود یک ترلیون دالر ذخایر معدنی وجود دارد.

این رسانۀ آمریکایی گزارش داده است که طرح آقای پرنس با مخالفت مقامات امنیتی از جمله ادارۀ استخبارات مرکزی یا ‏CIA  و مک مستر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا، مواجه بوده است.

یک سخنگوی آقای پرنیس استدلال کرده است که خصوصی سازی جنگ افغانستان و استخراج معادن آن کشور نه تنها موجب ثبات و اشتغالزایی در آن کشور جنگ زده می شود، بلکه از ضایع شدن ده ها میلیارد دالر مالیه دهندگان امریکایی و جوانان امریکایی جلوگیری خواهد کرد.

آقای پرنس در قصر سفید از نفوذ برخوردار است. او دوست استفن بنن، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور امریکا است و خواهرش، بتسی دیووس، وزیر معارف ادارۀ رئیس جمهور ترمپ است.

این در حالی است که پیش از این نیز گفته می شد که دونالد ترامپ گفته است که افغانستان معادن غنی دارد که هنوز دست نخورده باقی مانده و این باعث شده است که نیروهای آمریکایی را به افغانستان بفرستد.

ذخایر لیتیم افغانستان در ولایات هرات، غزنی، نیمروز و فراه موقعیت دارد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟