چشمه آب گرم

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 84574

چشمه آب گرم به مکانی گفته می شود که در آن آب گرم یا داغ به صورت مدام از دل زمین خارج می شود. این حالت به دلیل درصد بالای مواد معدنی محلول در آب است که به برخی از این چشمه ها خاصیت درمانی می دهد.

چشمه آب گرم
چشمه آب گرم

دلیل گرمی آب های این مناطق همان طور که گفته شد نزدیک شدن آب و برخورد آن به املاح معدنی زمینی است که طی آن فرآیند شیمیایی به وجود می آید که باعث گرم شدن آب می شود.

برخی نیز به غلط تصور می کنند که گرم شدن آب این نقاط زمین به دلیل مواد مذاب داخل آن می باشد در صورتی که این نوع آب گرم فقط در کنار کوه های آتشفشانی یافت می شوند.

تعاریف ارائه شده از چشمه آب گرم

برای چشمه های آب گرم تعاریف متعددی ذکر شده است؛ برخی هر چشمه ای که به وسیله انرژی گرمایی زمین گرم شود را چشمه آب گرم می دانند.

در تعریفی دیگر، چشمه هایی که دمای آب آنها از دمای محیط اطراف و یا دمای بدن بیشتر باشد را جزء چشمه های آب گرم به حساب می آورند.

نوعی از چشمه ها که دمای آب گرم آن حداقل ۵/۶ یا ۳/۸ درجه بیشتر از دمای هوای محیط باشند نیز یکی دیگر از تعاریف چشمه های آب گرم است.

خواص درمانی چشمه های آب گرم

آب گرم دارای حلالیت بالاتری نسبت به آب سرد می باشد و به همین دلیل املاح موجود در آب های گرم این چشمه های بسیار بالا هستند.

با توجه به ساختار زمین شناسی مناطقی که چشمه آب گرم در آن وجود دارد دارای املاح متفاوتی است. این املاح شامل کلسیم، لیتیوم و گاهی رادیوم می باشد.

به عقیده برخی این املاح دارای خواص طبی و درمانی می باشند و اغلب، گردشگران با مقاصد درمانی به شهرهای با چشمه آب گرم سفر می کنند.

هدف از سفر به این چشمه ها درمان برخی بیماری های تحرکی می باشد. کسانی که دردهای مفصلی دارند اغلب، این چشمه ها را برای تسکین دردهای شان انتخاب می کنند.

افرادی با بیماری های تنفسی، رماتیسم، پوست و کسانی که دچار مشکلات عصبی، کلیوی و فشار خون هستند نیز به نیت درمان وارد این آب های گرم طبیعی می شوند.

چشمه آب گرم
چشمه آب گرم

چشمه های آب گرم ایران

چشمه های آب گرم یکی از مواردی است که در لیست گردشگری ایران قرار دارد، زیرا این چشمه ها بدون استفاده از هیچ نوع تکنولوژی و تجهیزاتی در دل طبیعت، میزبان مسافران و توریست ها هستند.

آب گرم شهر کهنه

چشمه های آب گرم در شهر های مختلف ایران وجود دارند؛ یکی از این چشمه ها، آب گرم شهر کهنه است. این آب گرم در استان خراسان رضوی، شهر قوچان قرار گرفته است.

چشمه های آب گرم شهر کهنه در ۱۸ کیلومتری بخش غربی قوچان هستند که از امامزاده سلطان ابراهیم به اندازه ۶ کیلومتر فاصله دارد. وجود این چشمه سبب جذب گردشگران زیادی به این شهر شده است.

آب گرم فردوس

این چشمه آب گرم نیز در خراسان جنوبی قرار دارد. آب گرم شهرستان فردوس از نظر تنوع املاح معدنی دارای رتبه یک در ایران می باشد.

آب گرم فلکده

از دیگر چشمه های آب گرم ایران می توان به آب گرم فلکده اشاره کرد. این چشمه در دل جنگل های دو هزار تنکابن قرار دارد و همین امر باعث شده این منطقه در میان گردشگران مشهور باشد.

البته از آنجا که این منطقه به راحتی قابل دسترس نیست و در مکانی پرت واقع شده است، افراد زیادی به آنجا نمی روند و همین باعث شده است تا بکر بودن آن تا حد زیادی حفظ شود.

این آب گرم در ۱۵ کیلومتری جاده دو هزار واقع در روستای لیره سر می باشد.

آب گرم قلعه کندی

به سمت اردبیل که برویم سر راه مان پارس آباد قلعه کندی و چشمه ی آب گرم فوق العاده پر خاصیت آن قرار دارد.

این چشمه آب گرم به دلیل خواص درمانی فوق العاده و همچنین نزدیکی به جنگل های ارسباران و رود مرزی ارس گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به سوی خود می کشاند.

چشمه آب گرم
چشمه آب گرم

دمای آب گرم این منطقه در چشمه اصلی چیزی در حدود ۸۰ درجه و در استخرهای آن ۶۵ درجه سانتی گراد می باشد و اکثرا افراد برای درمان دردهای رماتیسمی به توصیه پزشک ارتوپد خود به این منطقه سفر می کنند.

در خود شهر اردبیل هم ۱۱۸ دهانه چشمه آب معدنی وجود دارد و به همین دلیل مقام اول در میان شهرهای دارای چشمه آب گرم ایران را دارا می باشد.

چشمه های شابیل لاهردو و گاومیش گلی سرعین از پر آب ترین و مرتفع ترین چشمه های آب گرم این شهر می باشند که دمای شابیل لاهرود به ۵۰ درجه سانتی گراد می رسد.

بعد از سرعین اردبیل، شهر آمل در رتبه دوم آب های معدنی گرم و سرد قرار دارد. ۲۶ دهانه آب معدنی در لاریجان آمل قرار دارد.

آب گرم کریز

در شهرستان کاشمر روستایی به نام کریز وجود دارد که دارای چشمه آب گرمی با خواص درمانی بالا می باشد. کارشناسان طب این چشمه را به دلیل وجود املاح شیمیایی موجود در آن، نسبت به دیگر چشمه ها دارای رتبه بالاتر درمانی می دانند.

این چشمه آب گرم در ۳ کیلومتری روستای کریزِ شهرستان کاشمر واقع در خراسان جنوبی می باشد.

چشمه آب گرم چالدران

آذربایجان شرقی از دیگر شهرهای ایران است که دارای چشمه های آب گرم فراوان می باشد.

این چشمه ها سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. بعضی از آنها در کنار آثار تاریخی ارزشمند دیگری قرار دارند؛ مثلاً چشمه آب گرم احمد آباد که در کنار تخت سلیمان تکاب قرار دارد به همراه آب گرم چالدران از جاذبه های فوق العاده زیبای این استان به شمار می روند.

آب گرم رینه

در استان مازندران و در میانه های جاده هراز یکی دیگر از چشمه های آب گرم این سرزمین پهناور قرار دارد.

آب گرم رینه با موقعیت جغرافیایی زیبا و قرار گرفتن در دل جنگل های شمال می تواند اوقات خوش و فرح بخشی را در کنار آثار درمانی فوق العاده برای گردشگران رقم بزند.

همچنین در این منطقه شما می توانید سوئیت اجاره کنید و با خانواده و دوستان خود لذت یک تفریح درمانی را نسیب خود کنید.