چشمان «خوشبین» و «محتاط» رئیس جمهور!

  • انتشار: ۲۶ جدی ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 12028

رییس‌جمهور ضمن اعلام خوشبینی محتاطانه به روند صلح گفت که جهان به این نتیجه رسیده است که جنگ در افغانستان دارای چند بُعد است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از ماندگار، رییس حکومت وحدت ملی ضمن تأکید بر مشورت با اقشار مختلف مردم در زمینه پیشبرد گفت‌وگوهای صلح، گفت: وی باتوجه به تحرکاتی‌که در منطقه در جریان است، به طور محتاطانه به مذاکرات صلح خوشبین است.

دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: اشرف‌غنی بعدازظهر دیروز در دیدارهای جداگانه عبدالرووف ابراهیمی رییس پارلمان، فضل هادی مسلمیار رییس سنا، نماینده‌گان و هیأت اداری پارلمان و سنای افغانستان، اعضای شورای عالی صلح و اعضای شورای جهادی افغانستان نیز در این نشست‌ها در مورد روند صلح و انتخابات پارلمان و شورای‌های ولسوالی‌ها گفت‌وگو کرد.

اعضای شورای عالی صلح گفتند که جنگ در افغانستان ابعاد منطقه‌یی دارد و جنگ با مخالفان مسلح به دلیل اینکه افغانستان دارای نظام اسلامی و قانون اساسی می‌باشد، هیچ توجیهی ندارد.

براساس بیانیه ریاست‌جمهوری، رهبران شورای جهادی به اشرف‌غنی گفتند که اکنون فضای صلح طلبی در افغانستان بیشتر از پیش محسوس است و آن‌ها از تلاش‌های حکومت وحدت ملی برای برگزاری گفت‌و‌گوهای صلح حمایت می‌کنند.

اعضای شورای جهادی افغانستان همچنین بر ضروریت برگزاری انتخابات پارلمان و شوراهای شهرستان‌ها تأکید کردند.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس گفت درایت، قاطعیت و شفافیت رییس‌جمهور این کشور در مقابل رهبران کشور‌های منطقه و جهان باعث شده که امروز موضع افغانستان برای جهان روشن گردد و افغانستان از موقعیت خوبی در گفت‌و‌گوهای صلح برخوردار باشد.

محمد اشرف غنی نیز گفت: تلاش‌های صلح در چارچوب مذاکرات صلح و با گروه‌های آشتی‌پذیر است.

رییس‌جمهور افغانستان افزود: باتوجه به تشخیص عوامل جنگ، پس از تلاش‌های زیاد به این مرحله رسیدیم که شرایط خود برای انجام گفت‌و‌گو‌ها را در مذاکرات دو جانبه، سه جانبه و چهار جانبه، با پاکستان، آمریکا و چین مشخص نمودیم و طرف‌های مذاکرات نیز این شرایط را پذیرفتند.

وی ادامه داد که امروز جهان قانع شده که جنگ در افغانستان چندین بُعد دارد: تروریست‌های بین‌المللی و منطقه‌یی، تحریک طالبان پاکستان که در نتیجه عملیات نظامی آن کشور وارد افغانستان شدند، شبکه حقانی، گروه القاعده و داعش و همچنین گروه‌هایی که همواره تلاش نمودند با ایجاد ناامنی فعالیت‌های‌شان را مانند قاچاق انسان و مواد مخدر را ادامه دهند.

غنی اظهار داشت: ابعاد مختلف جنگ در افغانستان باید بررسی شود و وضعیت واقعی برای مردم روشن گردد تا توقعات آن‌ها از تلاش‌های صلح و ادامۀ جنگ واقع‌بینانه باشد.

رییس‌جمهور افغانستان اعلام کرد که مشورت‌ها و صحبت‌ها را با اقشار مختلف مردم به ویژه زنان در مورد گفت‌وگوهای صلح ادامه خواهد داد و مردم را همواره از پیشرفت‌های این روند آگاه خواهد کرد.

وی با تقدیر از نیروهای امنیتی افغانستان، موقعیت کنونی این کشور در روند صلح را نتیجه فداکاری‌های این نیرو‌ها دانست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟