چرا عربستان عزت خود را فروخت؟ / واکنش افغانستانی ها به عملکرد عربستان

  • انتشار: ۲۴ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 34810

اعلام شهر مقدس قدس به عنوان پایتحت رژیم غاصب اسرائیل از سوی رئیس جمهور آمریکا، واکنش های زیادی را در میان سران کشورهای اسلامی برانگیخت.

بخشی از این واکنش ها، در اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی در شهر استانبول ترکیه ظهور و بروز پیدا کرد. اما در این میان، عربستان سعودی به عنوان یکی از مهمترین کشورهای اسلامی، نه تنها واکنش قابل ملاحظه ای در رابطه با این موضوع مهم نداشت که حتی از شرکت در این اجلاس مهم نیز خود داری نمود.

این سبک عملکرد عربستان، واکنش های تند و منفی زیادی در سرتاسر جهان به دنبال داشت و به نوعی همسویی با اقدامات امریکا و اسرائیل تفسیر شد.

در افغانستان نیز عده زیادی از شخصیت های سیاسی، نسبت به این بی تفاوتی عربستان واکنش نشان دادند.

شماری از نمایندگان مجلس از شرکت نکردن عربستان در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول انتقاد کردند.

اقبال صافی عضو مجلس روز شنبه 25 قوس در صحن علنی مجلس با انتقاد از عملکرد عربستان در قبال این نشست، گفت که عربستان عزت خود را فروخت.

آقای صافی که تصریح کرد که برخی از کشورها، فکر می‌کنند که عزت در همسوی با ایالات متحده آمریکاست، در حالی که اشتباه فکر می‌کنند.

بیش از پنجاه کشور سه روز پیش در پی اقدام رئیس جمهور امریکا و نکوهش فرمان دونالد ترامپ؛ در استانبول گردهم آمدند اما از کشورهای عربستان، مصر و اردن در این اجلاس شرکت نکردند.

علی کاظمی، یکی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان به خبرگزاری اطلس گفت که عربستان سعودی به عنوان کشوری که مکان‌های مقدس زیادی در آن وجود دارد، باید حضور پررنگی می‌داشت.

آقای کاظمی افزود، حضور کمرنگ برخی از کشورهای اسلامی، شک و تردیدی در میان مسلمانان ایجاد کرده که اکنون امیدوارم این کشورها، شک و تردید را برطرف کنند.

این عضو مجلس نمایندگان همچنین تصریح کرد که باید کشورهای مسلمان بین سیاست و دیانت فرق قایل شود و این دو موضوع را خلط نکند.

گل‌پاچا مجیدی نیز به خبرگزاری اطلس گفت که مساله اخیر و فرمان ترامپ یک موضوع سیاسی نیست بلکه این موضوع دینی است و باید همه مسلمانان یک پارچه حرکت کنند.

آقای مجیدی با بیان اینکه موضوع بیت المقدس، بحث بین عرب و عجم نیست، گفت که کشورهای اسلامی باید اتحاد خود را حفظ کنند و مانع عملی شدن این فرمان شوند.

این عضو مجلس همچنین، کنفرانس برگزار شده را بسیار مفید خواند و گفت که با اهرام فشار، کشورهای اسلامی میتوانند این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل بکشند و مانع اجرایی ان شوند.

لازم به ذکر است که هفته گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور نیز به منظور حمایت از بیت المقدس به شهر استانبول ترکیه سفر کرده بود.

آقای غنی در آن نشست گفته بود که  ما در یک برهۀ تاریخی بی‌سابقه که توجه امت اسلامی و به همین‌سان جهان، به قدس، حرم شریف و حقوق مردم فلسطین معطوف شده‌است، قرار داریم. اجماعی که بین امت اسلامی وجود دارد، دلگرم‌کننده است؛ طوری‌که جاده‌ها و دولت‌ها، مساجد و رسانه‌ها، مردم و رهبران، مردان و زنان، پیر و جوان با یک‌صدای‌ واحد صدا بلند می‌کنند. قدس، قبله‌ی نخست ما و به‌مثابه حرم شریف و سومین مسجد مقدس مسلمانان، هستۀ مرکزی هویت ما به‌عنوان مسلمانان را شکل داده و سمبول‌های کلیدی تمدن اسلامی‌مان محسوب می‌گردند.

رئیس جمهوری در نشست سران کشورهای اسلامی گفته بود که قلب هر افغان در همدردی و همدلی با برادران و خواهران فلسطینی مان می‌تپد.

گفتنی است که مجلس نمایندگان هفته گذشته به فرمان اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا واکنش تندی نشان داده و اقدام او را باعث لطمه زدن به ثبات جهانی خوانده بود.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بعد از 20 سال از مصوبه کشورش، اقدام به فرمان انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس را صادر کرد. این اقدام با واکنش‌های گسترده جهانی نیز روبرو شده است. فرانسه، انگلستان و المان از کشورهایی است که به این موضوع واکنش نشان داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟