چرا سقوط قندوز مهم است؟

  • انتشار: ۸ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 10138

هشت صبح نوشت:

سقوط کندز توسط طالبان، یک نگون‌بختی برای حکومت افغانستان است و نگرانی‌ها را درباره توانایی نیروهای امنیتی کشور در نبرد با طالبان، بیشتر می‌کند.

مقام‌های افغان وعده سپرده‌اند که به زودی طالبان را از مرکز این ولایت شمالی؛ جایی‌که این گروه صدها زندانی را آزاد کرده و بیرق سفیدش را در نقاطی در سراسر شهر برافراشته، به عقب بزنند.

روز سه‌شنبه وزارت داخله گفت که برخی از نواحی را بازپس گرفته‌اند و هم‌چنین قول «یک عملیات بزرگ نظامی» را داد. ایالات متحده هم به‌نظر می‌رسد که به درگیری پیوسته و حملات هوایی را در ولایت کندز انجام داده است. در حالی‌که جهان نظاره‌گر است، حکومت مشکل افغانستان نمی‌تواند اجازه دهد که طالبان به کنترول این منطقه مهم و پرجمعیت ادامه دهند. سقوط کندز به دلایل ذیل مهم است:

بزرگ‌ترین پیروزی طالبان از سال ۲۰۰۱

ایتلاف به رهبری امریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ به نیروهای محلی افغان کمک کرد تا طالبان را از کابل، پایتخت بیرون برانند، اما معلوم شد که از بین بردن طالبان در بقیه نقاط کشور هدف دشواری است. شبه‌نظامیان طالب دیگر در شهرهای عمده نفوذی نداشتند ولی یک دشمن مرگبار باقی ماندند و با نیروهای خارجی در نواحی کوهستانی افغانستان درگیر شدند و حملات انتحاری مکرری را در شهرهای بزرگ انجام دادند.

ایتلاف بین‌المللی در سال گذشته بعد از ۱۳ سال و مرگ هزاران نفر از اعضایش به ماموریت جنگی خود پایان داد و نیروهای افغان را در خط مقدم نبرد رها کرد. اگر حکومت افغانستان برای بازپس‌گیری کندز کاری نکند، از دست دادن این شهر نشانه خوبی نیست. این شهر پنجمین شهر پرجمعیت افغانستان و مرکز ولایتی به همین نام است. نیس رابرتسون، ادیتور بخش دیپلوماتیک سی‌ان‌ان می‌گوید: «این بزرگ‌ترین شهری است که طالبان از سال ۲۰۰۱ به این‌سو تسخیر کرده‌اند، این شهر یک هدف و تحفه فوق‌العاده برای طالبان است.»

ضعف نیروهای آموزش دیده توسط ناتو

حکومت ایالات متحده تلاش کرده تا انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان را گامی ‌به جلو نشان دهد. رییس‌جمهور اوباما در ماه جنوری در سخنان خود در کانگرس گفت: «ما به‌جای پاسداری امریکایی‌ها از قریه‌جات افغانستان، نیروهای امنیتی‌شان را آموزش می‌دهیم که حالا نقش رهبری را بر عهده گرفته‌اند.» اما تحلیلگران درباره مسایلی مثل فساد، سربازگیری ضعیف و هماهنگی نادرست در میان شاخه‌های مختلف نیروهای امنیتی افغان مثل ارتش، پولیس و شبه‌نظامیان محلی اظهار نگرانی کرده‌اند.

قصد طالبان برای تصرف کندز به خوبی محاسبه شده بود و نیروهای امنیتی افغان با وجود تعداد زیاد حمله‌کنندگان، قادر به حفاظت از شهر نشدند. رابرتسن می‌گوید: «طالبان از ماه اپریل امسال نیروی خود را در مناطق اطراف شمال کندز افزایش دادند و از آن زمان سقوط این شهر را مد نظر داشتند.»

کندز اقدام بعدی امریکا را پیچیده می‌سازد

سقوط کندز در زمان مناسبی برای مقام‌های امریکا صورت نمی‌گیرد. امریکایی‌ها در حال بحث روی این مساله هستند که چه نوع حضور نظامی ‌می‌خواهند در افغانستان در سال‌های آینده داشته باشند. جنرال کمبل، فرمانده ارشد نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان قرار است تا در برابر کمیته دفاعی سنا درباره وضعیت در افغانستان در هفته آینده صحبت کند.

وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد که کمبل پنج پیشنهاد مختلف را به مقام‌های پنتاگون و ناتو درباره نقش آینده ده هزار سرباز امریکایی ارسال کرده است. این نیروها در حال حاضر بیشتر مصروف آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان هستند. این گزارش می‌گوید که این پیشنهادها از حفظ تعداد نیروهای فعلی یا ادامه پلان کنونی برای کاهش تعداد آن‌ها به یک نیروی کوچک تا اواخر سال آینده متفاوت است. در نشانه‌ای تازه از ادامه اتکای افغانستان به حمایت امریکا، ارتش این کشور می‌گوید که چند حمله هوایی را در ولایت کندز در روز سه‌شنبه انجام داده است.

طالبان نیرویی باقی می‌ماند که رویش حساب می‌شود

این گروه سال راحتی نداشته است. گزارش شده که گروه داعش از بین نیروهای طالب سربازگیری می‌کند و اختلافات داخلی در بین طالبان با افشای مرگ رهبر دیرین آن ملا عمر در دو سال پیش، شدت گرفته است. ولی با وجود تردیدهای اولیه درباره تجزیه گروه، به‌نظر می‌رسد که ملااختر محمد منصور رهبر جدید بر مشکلات آغازین فایق آمده و اکنون می‌تواند که ضربه بزرگی را بر حکومت افغانستان در کندز بزند.

به‌نظر می‌رسد تابستان امسال شدیدترین فصل جنگ طالبان پس از خروج نیروهای ناتو بوده باشد. اما هنوز تردیدهایی درباره توانایی نظامی ‌این گروه برای نگهداری یکی از بزرگ‌ترین نواحی افغانستان وجود دارد. درگزارشی در ماه می ‌از سوی نهاد بروکینگز آمده است: «طالبان به‌جای کنترول بیشتر می‌توانند که بی‌ثبات سازند.»

ضربه جدیدی به حکومت افغانستان است

شکست کندز، شکستی شرم‌آور برای رییس‌جمهور اشرف‌غنی است که سال دشواری را در نخستین دوره کاری‌اش داشته است. وی بعد از یک بن‌بست طولانی سیاسی با رقیب عمده‌اش که دولت را دوقطبی کرد، قدرت را به‌دست گرفت. مشکلات از آن زمان از جمله ناتوانی برای نامزدی در پست کلیدی وزارت دفاع که نمایندگان وی را تایید کنند، ادامه داشته‌اند.

گزارش بروکینگز می‌گوید: «اختلاف‌ها و زخم‌های عمیق و وسیع در کشور با انتخابات ریاست‌جمهوری بدتر شده و بهتر نشدند.» شورش طالبان و کمبودهای آشکار نیروهای امنیتی افغان به‌نظر می‌رسد که آسیب بیشتری به وجهه رهبری غنی وارد کند. رابرتسون می‌گوید: «ارتش با عقب‌نشینی‌اش در روز گذشته و هم‌چنین پولیس واقعا نشان دادند که درباره توانایی حکومت برای اعمال فرامینش در کندز کم از کم در کوتاه‌مدت، تردید وجود دارد.»

نظرات(۰ دیدگاه)

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.