چرا اشر غنی میتواند ده سال دیگر حکومت کند ؟

  • انتشار: ۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 72863
کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی

معادله خیلی ساده است به شرطی که این پیش فرض را بپذیریم که در این نظام خراب آباد یک کمی، حداقل برای ظاهر هم که شده، باید بگویند که قانون را مراعات میکنند. ۱۶ هزار مورد شکایت انتخاباتی برای رد نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ثبت شده است. ۱۶ هزار مورد شکایت از حدود یکنیم میلیون رای کم و بیش سالم و پاک.

قانون انتخابات صراحت دارد که بعد از بررسی شکایات توسط مرجع ذیصلاح یعنی کمیسیون شکایات انتخاباتی، نتایج قطعی انتکابات ریاست جمهوری اعلان شده و ما نام رئیس جمهور آینده یا نام دو کاندید پیشتازی که بدور دوم راه میابند را خواهیم شناخت. قبل از آن خود را پیروز انتخابات اعلان کردن جرم است. اشرف غنی با این عمل (خود را پیروز انتخابات اعلام کردن از طرف ناندرا مودی) قانون را زیرپا گذاشته و از طرف دیگر بدروغ رهبر یک کشور خارجی را هم به تخطی ازقانون اساسی افغانستان متهم نموده و به پرستیژ ( اگر پرستیژی داشته باشد) دولت افغانستان صدمه زده است و ممکن است روی روابط دیپلوماتینک هند و افغانستان تآثیرات منفی داشته باشد.

فرض کنیم که کمیسیون شکایات انتخاباتی تصمیم بگیرد که مطابق قانون شکایات را کم و بیش با جدیت بررسی کند، خواهد توانست در بهترین حالت دو شکایت را قبل از ظهر ها و دو شکایت را بعد از ظهر ها ارزیابی کند. به این کمیسیون ۴۰۰۰ روز را به این کار باید تخصیص بدهد و در هفته ۵ روز کار کند ۱۷ یا ۱۸ سال طول میکشد تا همه موارد شکایات را بررسی کند. بازهم اگر باز این پیش فرض حرکت کنیم که اشرف غنی ده سال از عمرش باقیماند باشد، وی این ده سال را تا آخر عمر حکومت خواهد کرد.

نویسنده: کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟