چرا آزاد سازی موصل ده ماه به طول انجامید؟

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27546
وقتی که در اکتبر 2016 دولت عراق بطور رسمی از آغاز عملیات نظامی با هدف ازاد سازی موصل از اشغال داعش خبر داد، برخی تصور های اولیه حاکی از آن بود، که به احتمال زیادی آزاد سازی کامل موصل تا شروع سال میلادی جدید به پایان خواهد رسید، اما این پیش بینی درست از آب در نیامد و آزاد سازی کامل موصل نزدیک به 10 ماه زمان برد. عملیات نظامی به نسبت طولانی مدتی که بطور طبیعی متاثر از شرایط دشوار جنگ شهری موصل بوده است.

جنگ شهری، سخت ‌ترین نوع جنگ کلاسیک

به طول انجامیدن زمانی جنگ موصل بطور بدیهی متاثر از ویژگی فرسایشی عملیات شهری جنگ موصل می‌ باشد. در تقسیم بندی جنگ‌ های کلاسیک، جنگ شهری از سخت‌ ترین و اصطحکاکی‌ ترین جنگ‌ ها به شمار می ‌رود و پیشروی در آن به کندی صورت می‌ گیرد. این پیشرروی کند و بسیار آهسته بدلیل وجود موانع امنیتی متعدد و ساختما‌ن‌ های متفاوت است، که در عمل پیشروی در میان خیابان ‌ها و کوچه‌ ها را برای نیروهای مقابله کننده بسیار دشوار می ‌کند.

همین شرایط در موصل بطور کامل برقرار بود و استقرار متر به متر تک تیرانداز‌های تروریستی در ساختمان‌ ها و عوارض عمرانی باعث شد، تا آزاد سازی موصل از اشغال داعش در خیابان‌ ها و محلات موصل متر به متر صورت گیرد.

حضور مردم و غیرنظامیان در میان تروریست‌ ها

از طرف دیگر آن ‌چه عملیات نظامی و استفاده گسترده از آتش توپ ‌خانه و به تبع آن سختی پیشروی را برای نیروهای عراقی بسیار محدود و زمان بر می ‌ساخت، حضور غیرنظامیان و مردم عادی در شهر و در میان نیروهای تروریستی بود. حضور غیرنظامیان از طرف دیگر باعث شده بود تا داعش از مردم به عنوان سپر انسانی سو استفاده کند و همین مسئله پیشروی نظامیان را در موصل با دشواری دوچندان روبرو ساخت.

در اختیار داشتن تسلیحات پیشرفته توسط گروه تروریستی داعش در موصل

اگرچه ارتش عراق از نظر تجهیزات و کیفیت توان نظامی در موقعیت به نسبت مطلوب و مناسبی به سر می ‌برد، اما در مقابل گروه‌ تروریستی داعش در موصل نیز از نظر امکانات و تسلیحات پیشرفته چیزی کم نداشت. برخورداری از انواع مین‌ های کنارجاده‌ای و ضد نفر، صدها قبضه اسلحه انفرادی و همچنین تسلیحات پیشرفته ضد تانک و اخیرا نیز برخی از انواع پهپاد‌های نظامی از جمله امکانات نظامی داعش بود.

تنها یک هفته پس از آغاز عملیات آزاد سازی موصل، نیروهای عراقی توانستند به 5 کیلومتری موصل رسیده و آماده برای ورود به شهر موصل شوند، اما همان ابتدا این نیروها با مین گذاری های وسیع در اطراف شهر، خطر استفاده ازگاز شیمیایی و جابجایی نیروهای داعش از طریق تونل روبرو شدند. مسئله ای که نشان داد، نیروهای داعش از نظر تجهیزات نظامی متعارف و حتی غیرمتعارف مانند تسلیحات شیمیایی آماده مقابله هستند.

عدم حمایت بین‌ المللی کافی از نیروهای عراقی

با وجود تشکیل ائتلاف بین‌ المللی ضد داعش به سرکردگی امریکا در عراق، اما در جریان آزاد سازی موصل، نقش نیروهای ائتلاف و بویژه نیروهای آمریکایی بجای توجه به هدف اصلی و مبارزه با داعش متمرکز بر نوعی فضا سازی سیاسی علیه برخی نیروهای عراقی از جمله نیروهای داوطلب مردمی بود. ائتلاف بین ‌المللی ضد داعش بارها در جریان آزاد سازی موصل به موضع‌ گیری علیه نیروهای داوطلب مردمی عراق پرداخت و در عمل بخشی از توان و ظرفیت ساختار سیاسی و نظامی عراق را معطوف خنثی‌ سازی و مقابله با فشارهای غرب علیه نیروهای داوطلب مردمی نمود.

از طرف دیگر اختلاف میان نیروهای آمریکایی در عراق در مورد عملیات موصل باعث شد، تا در ابتدای آغاز بکار عملیات موصل، نیروهای عراقی از جانب ائتلاف بین ‌المللی ضد داعش چندان مورد حمایت قرار نگیرد. این اختلاف بیشتر میان کاخ سفید و وزارت دفاع نمایان بود و در حالی که سخنگوی کاخ سفید شروع عملیات آزاد سازی موصل در عراق را اعلام کرد، در نقطه مقابل وزارت دفاع در مورد آن تردید داشت. از جمله ژنرال وینسنت استیوارت، مدیر سازمان امنیت نظامی آمریکا همزمان با آغاز عملیات نظامی ارتش عراق اعلام کرد، که بعید است در سال ۲۰۱۶ عملیاتی برای پس گرفتن موصل آغاز شود. این گونه اظهارات متناقض نه تنها اختلاف داخلی میان مقامات امریکایی را بر سر عملیات موصل نشان داد، بلکه از طرف دیگر به ضعف پشتیبانی بین‌ المللی از نیروهای عراقی در جریان آزاد سازی موصل منجر شد.

با این حال موصل پس از گذشت 10 ماه بطور کامل از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد شده و اگرچه سختی عملیات مذکور به طولانی شدن روند عملیات نظامی منجر شد، اما آن چه حال برای عراق تعیین کننده است، مدیریت اوضاع در موصل پس از آزاد سازی است. می‌ توان گفت به همان میزان که عملیات آزاد سازی موصل به دلیل دشواری‌ های ذکر شده از نظر زمانی به طول انجامید، حال ممکن است مدیریت اوضاع در موصل بدلیل برخی زیاده‌ خواهی‌ های خارجی دشوارتر نیز باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟