چالش ها و تاثیرات اصلاحات در ساختار انتخاباتی

  • انتشار: ۲۳ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 9521

«قاضی عبدالرحیم رهین»، نماینده مرد بادغیس در پارلمان گفت: تشکیل کمیسیون اصلاح انتخابات و ایجاد اصلاحات در ساختار انتخاباتی افغانستان تاثیرات عمده ای بر کشور خواهد گذاشت.

وی گفت: کمیسیون اصلاح انتخابات به عنوان یک کمیسیون ملی و مستقل تاثیرات مثبتی بر افغانستان خواهد داشت. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۹۳ مشکلات و چالش های زیادی را به بار آورد که ضرورت اصلاحات احساس شد؛ با ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی  می توان از این مسائل جلوگیری کرد.

نماینده مردم بادغیس در پارلمان افزود: بر اساس ماده ۱۵۶ قانون اساسی افغانستان، برگزاری و مدیریت انتخابات باید توسط کمیسیون مستقل انتخابات انجام شود و اگر این کمیسیون مستقل عمل کند این چالش ها به وجود نخواهد آمد.

وی عنوان داشت: طرح های تازه ای از سوی کمیسیون اصلاح انتخابات مطرح شده که امیدوارم مثبت و نتیجه بخش باشد. از نکات مهم این است که آمار رای دهی بسیار غیر قابل قبول است و به هیچ وجه دقیق نیست و مناسب است این کمیسیون افراد واجد شرایط رای دهی را مشخص کنند و آمار درستی را ارائه نمایند.

قاضی عبدالرحیم رهین اظهار داشت: یکی از خواسته های جامعه جهانی مساله استقلال و اصلاحات کمیسیون اصلاح انتخابات بود و امید می رود زودتر این اصلاحات اجرایی شود.

وی در پایان به شرایط امنیتی و تاثیر آن بر روند انتخابات اشاره کرد و گفت: مشکلات فعلی افغانستان بسیار زیاد است و در حال حاضر اکثر ولایت های کشور در جنگ به سر می برد و حتی برخی مراکز اصلی تحت تصرف طالبان است؛ لذا رفتن کمیسیون اصلاح انتخابات در آن مناطق بسیار مشکل است و ناامنی ها در انتخابات تاثیرگذار است.

وی با ابراز نگرانی از مشخص نبودن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی افزود: انتخابات پارلمانی نیز با مشکلات فراوانی روبرو است و امیدواریم هرچه سریعتر برگزار گردد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟