چالش های تیم بایدن در سیاست داخلی و خارجی

  • انتشار: ۸ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 105537

تیم بایدن به واسطه رخداد‌های انتخاباتی و رفتار‌های ترامپیسم که دارای امتداد اجتماعی گسترده‌ای است و موجبات یک شکاف عمودی و عمیق را فراهم کرده، با بحران‌ها و مشکلات متعدد و پیچیده‌ای روبه‌روست.

اگر بایدن کابوس حمله بر کنگره را به راحتی پشت‌سر بگذارد، بازهم نمی‌تواند به آرامش اجتماعی و امنیتی در درون امریکا امیدوار باشد و بدیهی است که سایه این هیولای واگرایی، بایدن را ر‌ها نخواهد کرد. او از یک‌سو باید برای بخشی از رویکرد‌های دوره ترامپ، دستورات اصلاحی صادر و رویکرد جبرانی را دنبال کند که برای امریکا، بدون هزینه هم نخواهد بود و سایه بی‌اعتمادی رفتاری امریکا در نگاه دیگران باقی خواهد بود و از سوی دیگر با لیستی از بحران‌های کشنده روبه‌روست.

بایدن و تیم مشاوران او، ساماندهی اوضاع داخلی امریکا را در اولویت می‌دانند و اولین سفر خارجی او را که با انگلیس آغاز می‌شود، برای پاییز سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند و همین گزاره حاکی از عمق مشکلات و بحران‌های داخلی امریکاست. بحران اقتصادی و بیکاری و گرسنگی میلیون‌ها امریکایی که از زبان بایدن اعتراف می‌شود، بدون عبور از بحران کرونا امکانپذیر نیست، لذا درخواست بودجه اضطراری ۹/ ۱ تریلیون دالری که پیامد‌های دیگری در اقتصاد امریکا به‌جا می‌گذارد، اولین خواسته بایدن برای عبور از سیاه‌چاله‌های بحرانی کرونا، اقتصاد و بیکاری است. این دوره هشت‌ماهه تا پاییز آینده و تدابیر گوناگون داخلی بایدن نمی‌تواند بدون سیاست‌های جبرانی در خارج به ثمر برسد، خصوصاً اینکه رویکرد بایدن نسبت به روسیه و چین، روند آرامش‌ساز را دنبال نمی‌کند.

در غرب آسیا بایدن ناگزیر است بخش مهمی از نقش خود را به انگلیسی‌ها و اسراییلی ها واگذار کند که در همین راستا ناتوی صهیون-عربی یا اداره برخی پرونده‌های منطقه‌ای توسط انگلیس را باید شاهد باشیم. حتی در مورد ایران به‌جز شورش‌سازی، شانس دیگری برای واشنگتن وجود ندارد. بحران‌های اقتصادی، کرونا، بحران‌های امنیتی و شکاف اجتماعی با ظرفیت میلیون‌ها طرفدار ترامپ و بحران حاکمیت در پیوند با متغیر‌های راهبردی در عرصه جهانی که برای امریکا مطلوب نیست، جایگاه امریکا را در سیاست، امنیت و اقتصاد دچار اختلال و تنزل خواهد کرد. این تصویر از اوضاع امریکا، برای بسیاری از بازیگران جهانی به‌عنوان فرصت استحکام‌بخشی به کارت‌ها و مؤلفه‌های قدرت درونی و بیرونی ارزیابی می‌شود که بر معادلات منطقه‌ای و جهانی آثار خود را به‌جای خواهد گذاشت.

دکتر عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟