چالش‌ها و موانع سیاست خارجی دولت بایدن در امریکای لاتین

  • انتشار: ۱۶ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 103459

ارزیابی مشکلات پیش‌روی دولت بایدن در منطقه آمریکای لاتین از اهمیت خاص برخوردار است. اهمیت نزدیکی جغرافیایی این منطقه به آمریکا به جهت تأثیرات مهاجرت، تجارت و مسائل امنیتی و هم‌چنین حضور روسیه، چین و ایران در این محدوده برای رقابت با آمریکا، دلایل ضرورت پرداختن به این موضوع برشمرده می شود. این چالش‌ها در سه منطقه این قاره به صورت زیر مطرح شده است:

۱️. مکزیک و مثلث شمالی

مکزیک و سه کشور موسوم به مثلث شمالی یعنی گواتمالا ، هندوراس و السالوادور امیدوارند بایدن سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ را تعدیل کند. در عین حال چالش‌های امنیتی مربوط به مبارزه با کارتل‌های مواد مخدر در این منطقه اهمیت بالایی برای دولت آمریکا دارد.

۲️. آمریکای مرکزی

دولت‌های چپ‌گرای کوبا و نیکاراگوئه تمایلی به تشدید تنش با دولت بایدن ندارند ولی در صورت تداوم فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی، در برابر آمریکا خواهند ایستاد. افزایش مشارکت اقتصادی چین در کشورهای متحد آمریکا در این محدوده یعنی پاناما و کاستاریکا نیز چالش دیگری برای دولت بایدن خواهد بود.

۳️. آمریکای جنوبی

ونزوئلا و بولیوی شکست ترامپ را پیروزی بزرگی برای راهبرد مقاومت‌جویانه قلمداد می‌کنند و با توجه به پشتیبانی روسیه، چین و ایران سعی خواهند کرد ضمن در پیش گرفتن احتیاط در برابر آمریکا، کمترین امتیاز را به بایدن بدهند. تقویت چپ‌گرایی در این منطقه به تقویت رویکرد چپ میانه در آرژانتین نیز می‌انجامد. در عین حال که متحدان راست‌گرای آمریکا در برزیل و کلمبیا نیز نگران فشارهای حقوق‌بشری دولت بایدن هستند.

به احتمال زیاد دولت بایدن برای کاهش این چالش‌ها موارد ذیل را مد نظر قرار می‌دهد: تعهد به رعایت حقوق‌بشر و دموکراسی، حمایت از بخش خصوصی با هدف توسعه بازار آزاد، ارائه کمک‌های «اداره توسعه بین‌المللی آمریکا» در حوزه دیپلماسی عمومی و تبادل دانشجو، مقابله با گسترش چپ‌گرایی و حمایت از محافظه‌کاران و نهایتاً مقابله با نفوذ چین، روسیه و ایران در سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در این منطقه.

به نظر می‌رسد ادعای دموکرات‌ها و تیم جو بایدن در پیگیری ارزش‌های لیبرال‌دموکراسی و حقوق‌بشری از یک‌سو و تلاش برای جلوگیری از توسعه نفوذ رقبای جهانی در آمریکای لاتین از سوی دیگر، دو چالش جدی آمریکا در مواجهه با دولت‌های منتقد و حتی متحد در آمریکای لاتین خواهد بود.

دکتر عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟