چارچوب هماهنگی شیعیان عراق: “السودانی” تنها گزینه ما برای نخست‌وزیری است

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 133163

به دنبال انتشار اخبار ضد و نقیضی مبنی بر احتمال تغییر نامزد چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری، این ائتلاف با رد این اخبار تاکید کرد که «محمد شیاع السودانی» گزینه نهایی و بدون تغییر آن برای تصدی پست مذکور است.

به نقل از شفق نیوز، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (به جز جریان صدر) اعلام کرد که نشستی را با حضور تمامی رهبران این چارچوب و محمد شیاع السودانی، نامزد معرفی‌شده توسط چارچوب هماهنگی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق برگزار کرده است.

چارچوب هماهنگی در بیانیه‌ای در پایان این نشست اعلام کرد که رهبران چارچوب تحولات سیاسی و امنیتی عراق را مورد بررسی قرار دادند و همچنین تلاش‌های انجام شده برای برگزاری مراسم اربعین را ستودند.

در این بیانیه در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر مطرح شدن گزینه تغییر السودانی به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق تاکید شد: السودانی تنها گزینه چارچوب هماهنگی است و هر اخباری غیر از این شایعه بوده و صحت ندارد.

رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق همچنین در این نشست تلاش‌ها برای ازسرگیری جلسات پارلمان را مورد بررسی قرار دادند. این بیانیه پس از آن صادر شد که اخیرا اخباری متشر شده که رهبران چارچوب هماهنگی تغییر گزینه نخست‌وزیری را بررسی می‌کنند.

برخی منابع سیاسی آگاه در بغداد سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کردند، ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با وجود فضای مثبتی که در چند ساعت اخیر حاکم بوده، بحث و مذاکرات داخلی را برای جایگزینی محمد شیاع السودانی، کاندیدای فعلی تشکیل کابینه آغاز کرده است.

در همین راستا، دو منبع سیاسی در بغداد به العربی الجدید گفتند: ائتلاف چارچوب هماهنگی بررسی جایگزین السودانی برای تشکیل کابینه جدید را آغاز کرده است چرا که مقتدی صدر با السودانی مخالف است و اصرار بر او ممکن است مخالفت با خواست جریان صدر تلقی شود به ویژه که صدر پیش از این نیز صراحتا مخالفت خود را با السودانی اعلام کرده بود.

این منبع تاکید کرد: مخالفت با السودانی تنها از طرف جریان صدر نیست بلکه گروه‌های سیاسی اهل تسنن و کُرد نیز با او مخالف بوده و مخالفت‌هایی نیز از داخل خود چارچوب هماهنگی با او وجود دارد و برخی دوست ندارند که او در رأس کابینه آتی قرار بگیرد چرا که به نوری مالکی، نخست وزیر پیشین وابسته است.

منبع دیگر نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید فاش کرده بود، اسامی جدیدی از جمله حیدر العبادی، عدنان الزرفی، استاندار سابق نجف، اسعد العیدانی، استاندار فعلی بصره و چند اسم دیگر که به جای السودانی مطرح هستند، برخی از این اسامی به عنوان گزینه‌ای میانی و غیر وابسته به هیچ یک از طرف‌های بحران مطرح هستند و نیز یک گروه خواهان ابقای مصطفی الکاظمی در کابینه برای یک سال دیگر است؛ درباره همه اینها در جلسات این هفته گروه‌های چارچوب هماهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق ۱۸ میزان ۱۴۰۰ برگزار شد و اکنون با وجود گذشت حدود یک سال از برگزاری این انتخابات، تاکنون دولت جدیدی تشکیل نشده است و به همین دلیل عراق وارد یک بن‌بست سیاسی در نتیجه اختلافات میان احزاب شده‌ است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟