پیش شرط طالبان برای شرکت درمذاکرات صلح

  • انتشار: ۴ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 12105

یکی از اعضای گروه طالبان اعلام کرد اگر شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه مربوط به انسداد دارایی‌ها و محدود کردن سفر خارجی مقامات ارشد طالبان را لغو کند، این گروه در مذاکرات صلح شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس،این اظهارات در حالی مطرح شده که شاخه سیاسی طالبان در یک انجمن غیررسمی در قطر با فعالان دیدار کرد.

با گذشت ماه‌ها از افزایش درگیری طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان، خارج شدن کنترل ولایت هلمند از دست نیروهای دولتی و بمب‌گذاری‌های انتحاری متعدد در کابل، اکنون دولت وحدت ملی و کشورهای همسایه آن نظیر پاکستان به دنبال احیای مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ 15 ساله داخلی در این کشور هستند.

در همین راستا، یکی از اعضای ارشد گروه طالبان به خبرگزاری رویترز گفت: اگر شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه مربوط به انسداد دارایی‌ها و محدود کردن سفر خارجی مقامات ارشد طالبان را لغو کند، این گروه در مذاکرات صلح شرکت می‌کند.

این عضو طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما به آن‌ها گفتیم که ابتدا ما را از لیست سیاه سازمان ملل متحد حذف کنند و اجازه دهند آزادانه به سراسر جهان سفر کنیم و آن‌گاه ما درباره برگزاری مذاکرات صلح فکر خواهیم کرد.»

پاکستان میزبان اولین دور مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان در جولای 2015 (حدود سرطان 1394) بود، اما هنگامی که اعلام شد مُلا محمد عمر، سرکرده طالبان دو سال پیش مرده است، دور دوم مذاکرات لغو شد.

از آن هنگام تاکنون روابط میان اسلام آباد و کابل رو به تیرگی گذاشته است.

صبح روز شنبه (3 دلو) فعالان، مقامات سابق افغانستان و نمایندگان طالبان در یک هتل در مرکز شهر دوحه قطر برای برگزاری مذاکرات دو روزه جمع شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان درباره این مذاکرات گفت: «در این نشست به ما فرصتی داده شده است که دیدگاه‌های خود را درباره آینده افغانستان ارائه دهیم.»

افغانستان هیچ یک از مقامات رسمی خود را به این مذاکرات نفرستاده است، اما ملالی شینواری، از مشاوران رئیس جمهور و عمر داودزی، وزیر کشور سابق افغانستان در اجلاس قطر حضور دارند.

«انور احدی» وزیر سابق دارایی افغانستان نیز که در مذاکرات دوحه حضور دارد، گفت طالبان هنوز تمایل خود را برای شرکت مستقیم در مذاکرات صلح نشان نداده است.
احدی به رویترز گفت: «آن‌ها تا این لحظه هیچ ایده مشخصی درباره نحوه پیشبرد مذاکرات مطرح نکرده‌اند. احتمالاً تا فردا خواهیم فهمید که خواستار صلح هستند یا خیر و اگر به دنبال صلح هستند، شروط آن‌ها چیست.»

در حال حاضر یک گروه انشعابی به سرکردگی «ملا محمد رسول آخوند» از شرکت در مذاکرات صلح اجتناب می‌کند و براساس این گزارش گروه اصلی طالبان به سرکردگی «ملا اختر منصور» نیز پیش‌شرط‌هایی برای شرکت در این مذاکرات دارد.

اعضای طالبان سال‌ها است که در قطر زندگی می‌کنند و دفتر سیاسی این گروه نیز در سال 2013 میلادی در این کشور افتتاح شد.

در سال 2010 میلادی افغانستان اعلام کرد سازمان ملل متحد موافقت کرده است که در راستای کمک به دولت برای برگزاری مذاکرات صلح با پیکارجویان، برخی از اعضای طالبان را که با گروه تروریستی القاعده ارتباطی ندارند، از فهرست سیاه خود خارج کند.

دولت افغانستان اسامی بیست نفر از این اعضا را برای سازمان ملل فرستاد و پنج تن از آن‌ها از لیست سیاه خارج شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟