پیش بینی های قرآن کریم از اوضاع جهان و آینده آن

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74929

قرآن مهمترین و برترین معجزه آخرین پیام آور الهی است که نه تنها از نظر فصاحت و بلاغت، و شیرینی بیان و رسا بودن معانی، بلکه از جهات مختلف دیگری نیز دارای اعجاز است که محققان و قرآن پژوهان و مفسران و متکلمان مفصل از آنها سخن گفته اند و کتاب ها و مقالات مختلفی در باره آنها نگاشته شده است.

قرآن معجزه جاویدی است که هیچ کس نمی تواند مانند آن، و حتی مانند یک سوره آن را بیاورد، قرآن بارها همه کسانی را که در شک و تردید بودند بارها به این امر دعوت کرد ولی آنها هرگز توان مقابله با آن را پیدا نکردند: «قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا، بگو اگر انسانها و پریان (جن و انس) اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند همانند آن را نخواهند آورد، هر چند یکدیگر را در این کار یاری کنند».

یکی از وجوه اعجاز قرآن که دلیل محکمی بر حقانیت آن و الهی بودن آن است، بحث خبرها و پیش بینی های قرآن از رویدادهایی است که در آینده تفاق می‌افتاد و در آن مقطع، پیش‌بینی آن هم بسیار از ذهن‌ها دور می‌بود

اگر به دانستن پیش بینی های قرآن علاقمند هستید با ما همراه باشید.

پیش بینی های قرآن

پیش بینی های قرآن، پیشگویی یا خبر از غیب؟!

در قرآن کریم خبر از حوادث مهمی داده شده است که خطایی در وقوع آنها رخ نداده است و این قطعا نشان دهنده این است که این اخبار به منبعی وحیانی متصل است چرا که خبر صادق دادن از آینده در مسیر و مجرای طبیعی ممکن نیست. از این رو بسیاری معتقدند که از واژه پیش بینی نمی توان در مورد خبرهای غیبی قرآن استفاده نمود.

معنای پیش بینی

در فرهنگ معین در مورد معنای پیش بینی اینطور آمده است: «پیش بینی» حدس زدن وقایع آینده است از علل و اسباب و قراین موجود، مثلا یک پزشک گاهی از دیدن احوال بیماری می تواند بگوید که او بهبود خواهد یافت و یا خواهد مرد.

در جنگی که میانه دو دولت در می گیرد، از اندازه نیروی آن دو و پافشاری سپاهیان و غیره می توان گفت: فاتح کیست؟ و مغلوب که ؟ و آن (اگر چه به معنی دریافت و گفتن حوادث قبل از وقوع آنها، و غیب گویی آمده ولی) در اصل با پیشگویی که از پیش گفتن وقایع آینده از طریق علوم مکنونه (آگاهی های سری) است فرق دارد… «پیش بینی» اصلا اعم است و شامل «پیشگویی» و اخبار قبل الوقت هم گویا می‌شود مثلا: من باران این ماه را بواسطه شدت گرمای گذشته پیش بینی کرده بودم…

از این رو بسیاری از اهل لغت میان پیش بینی های قرآن و پیش گویی های قرآن استفاده از کلمه دوم را صحیح را می دانند اما پیش بینی های قرآن عموما در آثار بزرگان و صاحب نظران دینی با عنوان «اخبار غیبی» یاد شده است چرا که آنچه قرآن از آن خبر می دهد منبع وحیانی دارد و با تکیه بر علم بی پایان خداوند متعال است که هیچ شک وشبهه ای در آن نیست ولی پیشگویی یا پیش بینی های انسان بیشتر بر اساس حدس و گمان بوده و تکیه بر علم محدود انسانی دارد. و چون پیشگویی های قرآن متصل به وحی است به آن اخبار غیبی می گویند.

ویژگی پیش بینی های قرآن

خبرهای غیبی یا پیش بینی های قرآن دارای ویژگی هایی است که بطور خلاصه به آن اشاره می کنیم:

اول اینکه خبرهای غیبی متصل به وحی است چرا که پیامبر که وظیفه ابلاغ قرآن و دستورات الهی را دارد در رفتار و گفتارش متکی به وحی است و از نزد خود و بر اساس هواهای نفسانی سخنی نمی گوید. «ما ضل صاحبکم و ما غوی. و ما ینطق عن الهوی. ان هو الا وحی یوحی» پس طبیعی است که خود خبرها متصف به چنین صفتی باشند و از علم بی کران خداوند سرچشمه گرفته باشند.

پیش بینی های قرآن

ویژگی دیگر پیش بینی های قرآن این است که در گفتن آن از ابزارآلات مادی و دنیوی بهره گرفته نشده است. اگر دقت در شیوه رفتاری مدعیان پیشگویی در طول تاریخ داشته باشید می بینیم که همه آن‌ها با به کارگیری ابزار و آلات خاصی و یا با توجه به حساب‌ها و فرمول‌های ویژه ریاضی و هندسی و غیره، و یا با تحمل رنج‌ها و مشقات فراوان دوره ریاضت و تهیه و تدارک دیگر امور مورد نیاز؛ امری یا حادثه ای را پیش بینی کرده اند در حالیکه رسول گرامی اسلام در بیان هیچ یک از این خبرهای غیبی از ابزار و وسایل و امکانات، و یا مشابه آن بهره نگرفته است.

از سوی دیگر پیش بینی های قرآن مطابق با واقع بوده و در واقع مصون از هرگونه خطا و اشتباه است و همچنانکه پیامبر در اصل ادعای نبوت صادق بوده و سخن او از هرگونه کذب و دورغ دور بوده است در محتوای دعوت، و نیز در رساندن پیش‌گویی‌های قرآنی نیز صادق است، یعنی آنچه از وقوع آن‌ها خبر داده، کوچک‌ترین خلافی در آن دیده نشده است.

انواع و تعداد پیش بینی های قرآن

برای دسته بندی خبرهای غیبی قرآن متاسفانه معیار خاصی وجود ندارد و هر محققی با توجه به ذوق و سلیقه شخصی خویش معیاری را برای تقسیم بندی قرار داده و بر اساس آن اقدام به دسته بندی خبرهای غیبی نموده است.

در مورد تعداد پیشگویی های قرآنی نیز اتفاق نظری نیست مثلا برخی از قرآن پژوهان تنها به نقل مواردی خاص از پیش بینی های قرآن اشاره کرده اند بطور مثال می توان گفت که زرکشی در کتاب خود البرهان فی علوم القرآن تنها به نقل ۵ مورد از پیشگویی های قرآنی بسنده کرده است و از سوی دیگر برخی نیز بوده اند که در این زمینه کتاب مستقلی نگاشته اند و بر طبق بررسی‌ها و تحلیل‌هایی که به عمل آورده‌اند، خبرهای غیبی قرآن را بیش از حد رایج برشمرده‌اند. کتاب ملاحم القرآن نوشته حاج میرزا القاسم بن میرزا کاظم موسوی زنجانی از این دسته کتب می باشد.

در پایان لازم است ذکر شود که اکثر پیش بینی های قرآن به وقوع پیوسته است اما دسته دیگری از آن‌ها، اگر چه هنوز به وقوع نپیوسته‌اند؛ ولی چون زمان مشخصی برای تحقق آن‌ها تعیین نگردیده، به طور یقین در آینده‌ای نه چندان دور به عرصه ظهور خواهند پیوست.