پیشگ ها چه زمانی اهلی شدند؟

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 63152

اجداد پیشگ های خانگی حیواناتی وحشی بودند که انسان دو بار آنها را اهلی کرده است، یک بار در خاور نزدیک و یک بار در مصر.

بر اساس بزرگترین تحقیقی که درباره اجداد پیشگ های خانگی انجام شده کشاورزان خاور نزدیک احتمالا اولین کسانی بوده‌اند که پیشگ را در حدود ۹ هزار سال پیش اهلی کرده‌اند.

چند هزار سال بعد پیشگ های اهلی از مصر باستان از راه دریا یا دیگر راه‌های تجاری به بقیه دنیا سفر کردند و در همه جا پراکنده شدند و اکنون فقط قطب جنوب است که پیشگ ها در آن زندگی نمی‌کنند.

دانشمندان فکر می‌کنند که پیشگ ها به مزرعه‌های انسان‌ها نزدیک شدند چون دانه‌ها و غلات، موش‌ها را به سمت خود جلب می‌کرد و به این ترتیب انسان دریافت همکاری با پیشگ می‌تواند رابطه‌ای سودمند باشد.

اوا ماریا گایگل از موسسه ژاک مونو در پاریس که این تحقیق را سرپرستی کرده می‌گوید: “اهلی کردن دو بار اتفاق افتاده، اول در خاور نزدیک و یکی دیگر خیلی بعدتر در مصر.”

“پیشگها بعدتر به عنوان پیشگ کشتی با موفقیت در تمام دنیای باستان پراکنده شدند و رد هر دو گروه را در پیشگ های امروزی می‌توان یافت.”

به این ترتیب پیشگ ها در کشتی‌ها و مزارع هزاران سال به کار موش‌گیری مشغول بودند و کاملا اهلی و خانگی شدند.

داکتر گایگل معتقد است رابطه انسان و پیشگ هم‌ سفرگی بوده و این پیشگ بوده که همزیستی با انسان را انتخاب کرده است.

برای این پژوهش محققان دی‌ان‌ای میتوکندری (آنچه از سمت مادر به ارث رسیده) دویست پیشگ را بررسی کردند. بقایای این پیشگها در گورهای وایکینگ‌ها، مومیایی‌های مصر و سایت‌های باستان‌شناسی عصر حجر کشف شده‌اند.

این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مردم خاور نزدیک اولین کسانی بوده‌اند که پیشگ را اهلی کردند و در خانه نگه داشتند یا با خود به سفر بردند و در دوران امپراتوری روم بود که پای پیشگ به اروپا رسید.

اولین پیشگ های خط و خالدار در قرون وسطی ظاهر شدند و بررسی دی‌ان‌ای پیشگ ها نشان می‌دهد که جهش ژنتیکی در گربه‌ای در قرن چهاردهم در ترکیه باعث نقش و نگار پوست پیشگ شده است.

درسال‌های بعد پیشگ های خط و خالدار در دنیا پراکنده شدند و به تدریج مهارت‌های موش‌گیری پیشگ اهمیت خود را از دست داد و به خاطر زیبایی‌اش تحسین و هم‌نشین انسان شد.

داکتر گایگل می‌گوید تا قرن نوزدهم ظاهر پیشگها بر خلاف سگ‌ها زیاد تغییر نکرد چون انسان در نژاد پیشگها دستکاری چندانی نکرد اما اکنون انواع پیشگ های پرورشی بسیار متنوع است و از پیشگ های عجیب و غریب مثل پیشگ بدون پشم تا پیشگ هایی که مثل توپ پشمالو هستند را در بر می‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟