پیشنهاد رئیس جمهور اندونزیا برای برقراری صلح در افغانستان

  • انتشار: ۷ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36193

جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزیا در دیدار با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان پیشنهاد داده است تا  برای پایان دادن جنگ در افغانستان، کمیته مشترکی از علمای اندونزیا، افغانستان و پاکستان تشکیل شود تا صلح و ثبات هم در افغانستان و در هم منطقه ایجاد گردد.

آقای جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزیا روز گذشته (جمعه) در دیدار با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان پیشنهاد کرده است تا برای ترویج صلح در افغانستان و پایان دادن جنگ در آن کشور، یک کمیته متشکل از علمای دینی اندونیزیا، افغانستان و پاکستان ایجاد گردد. وی همچنین گفته که اندونزیا می تواند در روند صلح افغانستان “یک نقش مثبت” را بازی کند.

جوکو ویدودو پیش از ملاقاتش با رئیس جمهور پاکستان، در یک نشست به قانونگذاران پاکستانی روی اهمیت ثبات سیاسی و امنیت برای پیشرفت اقتصادی در منطقه تاکید ورزید.

رئیس جمهور ویدودو گفت: “منازعه و جنگ به نفع هیچ کس نیست. مردم (عادی) به ویژه زنان و کودکان همیشه بیشترین آسیب را در اثر منازعات و جنگ ها می بینند.”

رئیس جمهور اندونیزیا همچنین با اشاره به منازعات طولانی در کشورش، بر حل مسالمت آمیز جنگ در افغانستان تاکید ورزید.

آقای ویدودو افزود: “به گونه مثال، منازعه در منطقه آچه اندونیزیا بیش از ۳۰ سال به درازا کشید. اما یک راه حل نظامی به تنهایی نتوانست منازعه در آچه را حل کند.”

تا کنون مقام های افغان در مورد پیشنهاد اندونیزیا مبنی بر ایجاد کمیته متشکل از علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا برای حل جنگ در افغانستان واکنش نشان نداده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟