پیشرفته ترین هواپیمای فضایی – نظامی جهان ساخته می شود

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 6532

خبرگزاری اطلس ـ اگرچه هواپیمای پیشرفته SR-۷۱ پس از ۳۳ سال سرویس دهی در سال ۱۹۹۸ بازنشسته شد اما همواره از آن به عنوان سریعترین هواپیمای نظامی جهان یاد می شود. حالا قرار است نسخه جدید این هواپیما با نام SR-۷۲ ساخته شود.

این هواپیمای فوق مدرن قابلیتهای فراوانی دارد که ۶۵۰۰ کیلومتر پرواز شناسایی بدون توقف آن هم درحالی که به تجهیزات و تسلیحات نظامی پیشرفته مجهز است از مهمترین آنها به شمار می آید.

طراحان این هواپیما را به گونه ای ارایه کرده اند که نه تنها قابلیت بالایی در حمله به اهداف مورد نظر دارد بلکه با برخورداری از تجهیزات پیشرفته جاسوسی می تواند تصاویر مختلفی تهیه و جمع آوری کند. همچنین SR-۷۲ این توانایی را دارد که با سرعت ۶ ماخ یعنی ۶ برابر سرعت صوت در آسمان حرکت می کند. این سرعت دو بار سریعتر از هواپیمای SR-۷۱ است.

طراحی و ساخت SR-۷۲ توسط محققان و مهندسان شرکت لاکهید مارتین و Aerojet Rocket­dyne و از چند سال پیش آغاز شده است.

سیستم پیش رانش این سیستم مدرن از نوع هایبریدی است به طوریکه سیستم توربوجت آن قابلیت رساندن سرعت هواپیما به سرعت ۳ ماخ را داشته و از این مرحله به بعد سیستم رمجت / اسکرم جت مافوق صوت است که سرعت هواپیما را در ادامه مسیر افزایش می دهد.

با توجه به حداکثر سرعت خیره کننده این هواپیما، مهندسان پروژه به این نکته توجه داشته اند که بدنه آن باید از ضریب استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد زیرا اصطحکاک ایجاد شده با جریان هوا می تواند به ذوب شدن فولاد بدنه منجر شود.

بمبهایی که از این هواپیمای نظامی آزاد می شود اهداف مشخص شده را با دقتی بالا و درحالی که از ارتفاع ۲۴ کیلومتری رها شده اند مورد اصابت قرار می دهد.

شرکت لاکهید مارتین اعلام کرده که این فناوری جدید از سال ۲۰۳۰ آماده بهره برداری می شود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟