پیشتازی قندهار و هلمند و فراه و زابل و نیمروز و کل جنوب مبارک‌تان‌باد!

  • انتشار: ۱۷ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 134177

از یادمان نرفته است که در دوره حکومت جمهوری، فاروق اعظم، مشاور کنونی وزارت آب و انرژی طالبان، در یک سخنرانی شکایت داشت که چرا شرکت کنندگان کنکور دایکندی، دو برابر شرکت کنندگان قندهار است‌. دیروز پیشتازی بامیان و دایکندی در کنکور، برای اصحاب قبیله به یک مساله تبدیل و تحمل‌ناپذیر شده بود. شنیده می‌شد که آقای کرزی نیز از این وضعیت ناراض و به شدت ناراحت بود؛ اما امروز به لطف سلطه نظامی طالبان، قندهار با ۹۸:۸۳٪ قبولی در صدر جدول قرار دارد و سایر ولایت‌های جنوب نیز پیشتازاند!

اگر این آمار حقیقی و بدون دست‌کاری باشد، ما نیز خوشحال می‌شویم که قندهار، زابل، فراه، هلمند، میدان‌وردک و نیمروز، در یک‌جهش علمی بی‌سابقه، در جایگاه برتر از سایر ولایت‌ها قرار گرفته‌اند. ما قلبا آرزو داریم که نسل نو پشتون‌ به جای توپک، کتاب و قلم و دفتر به دست بگیرند، تا شاید روزی به این حد از فهم و درک برسند که دانش هم می‌تواند منبع تولید قدرت باشد. نیازی نیست همیشه از خشونت، انفجار، انتحار و کشتار سایر هموطنان، به عنوان ابزار دست‌یابی به قدرت استفاده کرد.

ما خوشحال می‌شویم هلمند، فراه، زابل، نیمروز و میدان وردک را در پرتو کسب دانش و عقلانیت مردمانش آباد و ساکنانش را در آرامش و رفاه و آسایش ببینیم؛ هر چند تا کنون تجربه نشان داده است، که نخبگان علمی و فکری پشتون، حتی اگر در بهترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کرده‌ باشند، بینش قبیله‌ای آن‌ها تغییر نخواهد کرد. ما معتقد هستیم، افغانستان روزی آباد خواهد شد که بینش قومی، به باور ملی تبدیل شود؛ اما سخن نهایی ما این است که برای پیشتازی نسل نوتان، کاج‌های ما را قطع، دانش‌آموزان و نونهالان ما را قتل‌عام، مکتب‌های‌ ما را ویران نکنید، آن‌گاه پیشتازی قندهار و هلمند و فراه و زابل و نیمروز و کل جنوب، اگر با تقلب نباشد، مبارک‌تان‌باد!

عبدلعلیم برهانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟