پیام عیدی رهبر طالبان، یک روز پس از انفجار خونین کابل

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 112494

ملا هبت‌الله آخندزاده؛ رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت عید فطر، بار دیگر بر عملی‌شدن توافق‌نامه صلح دوحه تاکید کرده و هشدار داده‌است که عواقب نقض توافق‌نامه دوحه متوجه امریکا است.

پیام عیدی رهبر طالبان، امروز یک‌شنبه، ۱۹ ثور از سوی این گروه منتشر شده‌است.

رهبر طالبان در این پیام از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استقبال کرده و گفته‌است که باید تمام بخش‌های توافق‎نامه صلح دوحه که میان این گروه و امریکا در ماه فبروری ۲۰۲۰ به امضا رسید، عملی شود.

ملا هبت‌الله افزوده‌است که امریکا هنوز به مفاد این توافق‌نامه عمل نکرده و این کار امریکا باعث تلفات سنگین افراد ملکی در افغانستان شده‌است.

او همچنین خواستار رهایی زندانیان این گروه شده و افزوده‌است که زندانیان گروه طالبان مطابق توافق‌نامه تاکنون رها نشده‌اند و تحریم‌های وضع‌شده علیه اعضای طالبان و نهادهای مرتبط به این گروه نیز برداشته نشده‌است.

ملا هبت‌الله اطمینان داده که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان به هیچ‌کسی ضرر برسد؛ اما « از همه می‌خواهد که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند».

رهبر طالبان همچنین دولت را به انجام تلاش برای سبوتاژ روند سیاسی صلح متهم کرده و گفته‌است که «مذاکرات و تفاهم» نزد این گروه اولویت دارد.

او در این پیام به نشست استانبول اشاره‌ای نکرده‌؛ اما گفته‌است که گروه طالبان یک جهت «مهم قضیه» است و باید این گروه پیش از شرکت در نشست‌های مرتبط با صلح افغانستان از قبل در جریان گذاشته شود.

این در حالی است که قرار است نشست استانبول به میزبانی سازمان ملل و کشورهای ترکیه و قطر پس از عید فطر برگزار شود.

قرار بود این نشست در ۲۴ اپریل برای ۱۰ روز برگزار شود؛ اما وزارت خارجه ترکیه گفته‌است که این نشست به دلیل بی‌میلی طالبان برای اشتراک در آن به تاخیر افتاده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟