معرفی پیامبران بنی اسرائیل/ قوم بنی اسرائیل با انبیاء خود چه کردند؟

  • انتشار: ۱۹ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76982

به فرزندان دوازده گانه و نوادگان حضرت یعقوب نبی، بنی اسرائیل اطلاق می شده است. نسل یهودی که بعدها به وجود آمدند نیز از همین قوم هستند. در این مطلب به معرفی پیامبران بنی اسرائیل پرداخته است.

انبیاء و پیامبران بنی اسرائیل

در قسمت های مختلف قرآن در خصوص بنی اسرائیل و پیامبرانی که برای آنها فرستاده شده بود و رفتاری که آنها با انبیاء زمان خود داشتند سخن های فراوانی به میان آمده است.

حضرت عیسی (ع) آخرین پیامبر قوم بنی اسرائیل بود. این قوم، همان طور که همه می دانیم به بهانه گیری های متعدد معروف بودند. هر کدام از پیامبرانی که برای هدایت آنها از طرف خداوند فرستاده می شد، به دلایل مختلف که اغلب دلایل مادی بودند به دست خودشان کشته می شدند.

قرآن در مورد پیامبران قوم بنی اسرائیل با تعبیر نعمت الهی بر آن قوم یاد کرده است، نعمتی که بنی اسرائیل آن را قدر ندانستند و هر کدام از آنها را به طریقی تکذیب کردند.

مردم بنی اسرائیل با هر آنچه پیامبران زمانشان برای آنها آورده بود به مخالفت بر میخواستند به دلیل اینکه طرز فکر آنها این بود و مطمئن بودند که تمام فرامینی که از طرف پیامبران بر آنها وارد می ود، مخالف طبق هوی و هوس آنها است و با منافع مادی و دنیوی آنها در تضاد است. این گونه بود که تمام هر آنچه پیامبران می گفتند را به سخره می گرفتند و یا تکذیب می کردند.

این قوم همان قومی بودند که مورد خشم و غضب الهی قرار گرفتند، چرا که هر پیامبری که از سوی خداوند بر آنها وارد می شد، او را تکذیب کرده و یا به قتل می رساندند.

پیامبران بنی اسرائیل یعنی پیامبرانی که از قوم بنی اسرائیل مبعوث شده بودند اولین شان حضرت یوسف(ع) بوده است، اما پیامبرانی که بر قوم بنی اسرائیل مبعوث شدند اولین شان حضرت موسی (ع) بود که برای مقابله با فرعون به پیامبری رسید. و آخرین پیامبری هم که بر این قوم مبعوث شد، همان طور که گفته شد حضرت عیسی(ع) بودند. تعداد پیامبران بنی اسرائیل را بر طبق روایات می توان در حدود ششصد پیامبر دانست که خداوند برای قوم بنی اسرائیل فرستاد.

نام پیامبران بنی اسرائیل

حضرت یوسف(ع) که از اولین پیامبران قوم بنی اسرائیل بودند، حضرت داود، حضرت سلیمان، حضرت الیاس، حضرت یوشع، حضرت یونس، حضرت عزیز، حضرت زکریا، آدونیا، اسباط، حبقوق، دانیال، سموئیل، موسی و…. می باشد.

پیامبران بنی اسرائیل

در میان همه پیامبران بنی اسرائیل فقط حضرت موسی و حضرت عیسی دارای کتاب و شریعت بودند. بقیه بدون شریعت از طرف خداوند فرستاده شده بودند.

پیامبران بنی اسرائیل در قرآن

خداوند در قرآن به قوم بنی اسرائیل از زبان حضرت موسی علیه السلام فرمود پیامبرانی که برای بنی اسرائیل فرستادیم نعمتی است برای آنها اگر قدر بدانند.

(و اذ قال موسی لقومه یا قوم اذکروا نعمه الله علیکم اذ جعل فیکم انبیاء و جعلکم ملوکا و آتاکم ما لم یؤت احدا من العالمین) و به یاد آورد زمانی که موسی به قوم خود فرمود ای قوم من یاد کنید نعمت خداوند را که به شما عنایت کرده که پیامبرانی از بنی اسرائیل در میان شما قرار داد و پادشاهانی از شما مقرر کرد و برای تان فرستاد که به احدی از عالمیان داده نشده بود.

اما بنی اسرائیل در مقابل چه کردند؟ کفران نعمت کردند و با پیامبران خود به بدی رفتار نمودند. در قرآن رفتارهای بنی اسرائیل با پیامبرانشان در آیات متعددی آمده است.

عدم اطاعت از پیامبران

در قرآن به کرات در خصوص نافرمانی این قوم از پیامبرانشان سخن به میان آمده است. یکی از نافرمانی های آنها در مقابل حضرت موسی(ع) در زمان ورود به سرزمین مقدس بود.

همچنین در داستان گاو بنی اسرائیل نیز می توان نمونه دیگری از این نافرمانی ها را دید. در آیات دیگری از قرآن نیز در این رابطه سخن گفته شده است.

تکذیب پیامبران بنی اسرائیل توسط مردم

قوم بنی اسرائیل تقریبا تمام پیامبرانی که خداوند برای آنها فرستاده بود را تکذیب می کردند و تمام برنامه های او را بر علیه خود می دانستند.

در قرآن آمده است که این قوم به دلیل اینکه دستورات خداوند را مخالف علایق نفسانی خود می دانستند با پیامبران به مخالفت می پرداختند.

قتل انبیا توسط بنی اسرائیل

قوم بنی اسرائیل از همان ابتدا در پی آزار و اذیت پیامبران خود بودند. آنها در ابتدا فقط پیامبران را تکذیب کرده و اذیتشان می کردند، اما بعدها وقاحت خود را به حدی رساندند که پیامبرانی چون حضرت یحیی و ذکریا را با شکنجه های فراوان به قتل رساندند.

در این باره خداوند در قرآن کریم می فرماید: (ان الذین یکفرون بآیات الله و یقتلون النبیین بغیر حق و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من الناس فبشرهم بعذاب الیم)

بدون شک آنها که به آیات الهی کفر ورزیدند و بدون هیچ حقی پیامبران او را و کسانی که به سوی عدل امر می کردند را به قتل رساندند. به آنها نوید عذابی دردناک بده.

تاریخچه قوم بنی اسرائیل

همان طور که گفته شد قوم بنی اسرائیل فرزندان حضرت یعقوب هستند. آنها در سرزمین کنعان زندگی می کردند. بعد از این که حضرت یوسف به مصر رفت، یعقوب نیز به همراه فرزندانش در سالهای قحطی به مصر عزیمت کردند.

با سفر آنها به این سرزمین، نسل بنی اسرائیل گسترش یافت. بعد از بسیار شدن نسل ایشان، فرعون بر آنها مسلط گشت و مردم از ظلم و ستم او در امان نبودند. خداوند حضرت موسی را برای پیامبری آنها فرستاد تا راهی باشد برای رهایی از دست فرعون.

بنی اسرئیل مردمانی بودند که حتی با خودشان نیز کنار نمی آمدند، حضرت موسی آنها را به چند گروه تقسیم کرد و هر گروه را به سرپرستی سپرد تا اختلافات بین آنها را حل کند و طبق شرع و دین بین آنها حکم کنند.

حضرت موسی سالها در بین این قوم به عنوان پیامبر زندگی کرد، بعد از او خداوند طالوت را برای آنها فرستاد. بعد از طالوت حضرت داوود در میان بنی این مردم به عنوان یکی دیگر از پیامبران بنی اسرائیل فرستاده شد، حضرت سلیمان را نیز خداوند بعد از داوود برای هدایت آنان در نظر گرفت. بعد از حضرت سلیمان، بین فرزندان او مشکلاتی به وجود آمد و کشورشان تجزیه و به دو قسمت تقسیم شد.