پولیتیکو: اوباما امتیازات پنهانی به ایران داده است

  • انتشار: ۵ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 21246

پایگاه خبری پولیتیکو نوشت: باراک اوباما در رابطه با توافق هسته ای با ایران امتیازدهی های پنهانی داشته است.

پولیتیکو در یک گزارش تحقیقی نوشت دولت اوباما تمامی موارد مربوط به مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن در ماه جنوری 2016 را علنی نکرده و درباره آن پنهانکاری کرده است.

بر اساس این گزارش رئیس جمهور سابق آمریکا تمامی حقایق درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، که توافق مبادله زندانیان به عنوان بخشی از آن انجام شد را نگفته و با کتمان حقیقت، آن را به مردم کشورش فروخته است.

پولیتیکو نوشت: اوباما در 17 جنوری 2016 هنگام اعلام مبادله زندانیان گفت که هیچ یک از زندانیان ایرانی که به موجب توافق دو جانبه با ایران آزاد می شوند به جرائم مرتبط با تروریسم یا سایر جرائم مرتبط با آن متهم نشده بودند.

این در حالی است که بر خی از آنان از سوی وزارت عدلیه به جرم اقدام علیه امنیت ملی آمریکا متهم شده بودند.

کاخ سفید اعلام کرد که ایران خواستار آزادی تعداد بیشتری از زندانیان بود ولی واشنگتن هفت نفر از آنها را آزاد خواهد کرد که شش نفر از آنها تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی داشتند.

این پایگاه اینترنتی ادعا کرد تعدادی از این زندانیان به انتقال قطعات الکترونیکی قابل استفاده در موشک‌های کروز و موارد مشابه متهم شده بودند.

این گزارش همچنین ادعا میکند وزارت عدلیه اوباما به عنوان بخشی از این توافقات از بررسی اتهامات 14 نفر از افرادی که تحت تعقیب پولیس بین المللی بوده اند هم صرفنظر کرده است، ولی دولت اوباما نام این افراد و موارد اتهامات آنها را ذکر نکرده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟