پوشیدن ماسک در اماکن عمومی و رعایت فاصله اجباری شد

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 2سلامت
  • شناسه مطلب: 87453

کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، طرح «تنظیم کسب و کار در مرحله فلاکت ناشی از اوج کرونا» را نهایی کرد و بخشی از محدودیت‌ها دوباره تمدید شدند.

دفتر معاون دوم ریاست جمهوری اعلام کرد که این طرح از فردا (یکشنبه ۱۸ جوزا) عملی خواهد شد و در مرحله نخست برای سه ماه به اجرا گذاشته می‌شود.

بر اساس این طرح، پوشیدن ماسک در اماکن عمومی، رعایت فاصله دو متری از همدیگر، جلوگیری از تجمعات بیش از ۱۰ نفر، جلوگیری از خروج افراد سالمند از خانه و ضد عفونی کردن محیط‌های کاری الزامی است.

همچنین فراهم ساختن وسایل بهداشتی از سوی اداره‌ها و نهاد‌های خدماتی و تولیدی برای کارمندان و کارگران و رعایت‌کردن شیفت‌های کاری در اداره‌های دولتی نیز الزامی می‌باشد.

بر اساس این طرح تمام نهاد‌های آموزشی به شمول مکتب‌ها و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، تا سه ماه آینده به گونه حضوری فعال نخواهند شد، اما می‌توانند فعالیت‌شان را به گونه آنلاین و غیرحضوری ادامه دهند.

در این اطلاعیه آمده است که اگر پیش از سه ماه وضعیت بهبود یابد، کابینه درباره بازگشایی مراکز آموزشی تصمیم خواهد گرفت.

همچنین سالن‌های عروسی، سالن‌های ورزشی و پارک‌های تفریحی تا سه ماه آینده بسته می‌مانند و برگزاری مراسم فاتحه و دیگر مراسم‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و اجتماعی ممنوع است.

در این طرح آمده است که رستوران‌ها و کافه‌ها تنها اجازه دارند که برای انتقال غذا به مشتریان فعالیت کنند.

همچنین بر اساس این طرح، رفت و آمد ملی بس‌ها و مینی بس‌ها همچنان متوقف است و فعالیت وسایط نقلیه‌ای که راکبین آن بیش از چهار تن باشد نیز ممنوع می‌باشد.

مطابق این طرح، تمام شرکت‌ها و نهاد‌های تولیدی و خدماتی بخش خصوصی می‌توانند فعالیت‌های‌شان را با اتخاذ تدابیر احتیاطی و مراقبت‌های صحی آغاز کنند.

وزارت صحت عامه موظف است که این طرح را با همکاری نهاد‌های ذی‌ربط در تمام این کشور اجرا کند. در ولایت‌ها کمیته‌های اضطراری ولایتی مبارزه با کرونا تطبیق این طرح را بر عهده دارند.

گفتنی است که تطبیق و نظارت از این طرح را کمیته عالی نظارت که متشکل از مسئولان وزارت صحت، وزارت داخله، وزارت کار و امور اجتماعی، اداره مستقل ارگان‌های محلی، بخش خصوصی و رهبری ولایت کابل می‌باشد بر عهده دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟