پوتین و ترامپ در هامبورگ آلمان دیدار خواهند کرد

  • انتشار: ۸ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 25065

در حالیکه برنامه نخستین دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در حاشیه نشست سران کشورهای جی 20 در هامبورگ آلمان در ابهام قرار داشت، مسکو انجام آن را تایید کرد.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زیگمار گابریل گفت: دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در هامبورگ انجام خواهد گرفت.

لاوروف در جمع خبرنگاران که روز پنجشنبه از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه پخش می شد، افزود: روسای جمهوری روسیه و آمریکا در دیدار آتی در باره بسیاری از مسائل گفت وگو و مذاکره خواهند کرد.

وزیر خارجه آلمان نیز گفت: دولت آلمان دیدار سران روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس جی بیست در هامبورگ را مثبت ارزیابی و از آن استقبال می کند.

برنامه دیدار سران روسیه و آمریکا تاکنون در ابهام قرار داشت و سخنگوی کاخ کرملین به تازگی اعلام کرده بود هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: کرملین برای انجام دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هر قالبی آمادگی دارد.

رسانه های روسی پیشتر اعلام کرده بودند که پوتین و ترامپ در حاشیه اجلاس دو روزه سران بیست کشور دارای اقتصاد برتر دنیا یا جی20 در شهر هامبورگ آلمان که 16 سرطان آغاز می شود، برای نخستین بار با یکدیگر دیدار می کنند.

روابط روسیه و آمریکا در شرایط کنونی تیره است و دو کشور بر اثر تحریم های آمریکایی همکاری ها در بسیاری عرصه ها را متوقف کرده اند.

دولت آمریکا هفته گذشته درموجی دیگری از تحریم های ضدروسی، 38 فرد و نهاد در روسیه و اوکراینی های مخالف کی یف را در ارتباط با اختلاف چند ساله بر سر شبه جزیره کریمه تحریم کرد.

تحریم ها در مورد روسیه بار دیگر بدون پایه و اساس اعمال می شود. تحریم های ضدروسی که از سال 2014 در قالب مواضع غرب و اتحادیه اروپا به پیشگامی آمریکا در چارچوب پرونده اوکراین وضع شده، همیشه روند افزایشی داشته است.

افزون بر این، دولت اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود در سال 2016 با دستوری ناگهانی 35 دیپلمات روسیه را اخراج و دو ملک دیپلماتیک این کشور را نیز توقیف کرد که دولت ترامپ هم تاکنون حاضر نشده براساس قوانین و مقررات بین المللی آنها را بازگرداند و حتی پیش شرط دریافت یک قطعه زمین در سن پترزبورگ برای ساخت کنسولگری آمریکا را مطرح کرده که توسط مسکو رد شده است.

رئیس جمهوری روسیه نیز در باره تیرگی روابط روسیه با آمریکا گفت: همکاری های مسکو و واشنگتن در پائین ترین نقطه قرار دارد و در چند سال گذشته پایه های همکاری ها که در دهه های گذشته شکل گرفته بود، تخریب شده است.

ترامپ نیز که در دوران رقابت های انتخاباتی با قاطعیت رویکردهای ضدروسی اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا را محکوم می کرد و وعده تغییر آن را می داد، نه تنها تاکنون کاری نکرده است، بلکه با اعمال تحریم های جدید، شرایط پیچیده تر نیز شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟