پوتین: ناتو ابزار اجرای سیاستهای آمریکا است

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131508

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که آزادسازی دونباس، حفاظت از مردم آن و دستیابی به امنیت روسیه، هدف نهایی عملیات نظامی روسیه در اوکراین است و ارتش روسیه به این اهداف خود می‌رسد.

به نقل از اینترفاکس، پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه ششمین اجلاس سران حاشیه دریای خزر در عشق آباد، با اشاره به اینکه زمان مشخصی برای پایان جنگ اوکراین وجود ندارد، گفت: “هدف نهایی عملیات در اوکراین چیزی است که در ۲۴ فوریه تعیین کردم، یعنی آزادسازی دونباس، محافظت از ساکنان آن و ایجاد شرایطی است که امنیت خود روسیه را تضمین کند.”

پوتین با تاکید بر این که این عملیات در حال پیشرفت و دستیابی به اهداف خود است، تصریح کرد که اهداف تغییر نکرده است، اما احتمالاً «تاکتیک‌ها» اصلاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش برای رسیدن به این هدف “به شکلی آرام” ادامه دارد.

پوتین گفت: ارتش روسیه در حال حرکت و رسیدن به این خطوط است که هدف عملیات ما در اوکراین هستند و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

رئیس جمهور روسیه همچنین در واکنش به اعلام آمادگی فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، تهدید کرد که اگر ناتو زیرساخت‌هایی را در فنلاند و سوئد ایجاد کند، مسکو پاسخ متقابل خواهد داد.

وی تاکید کرد که بعید نیست روابط مسکو با هلسینکی و استکهلم به دلیل پیوستن آنها به ناتو شاهد تنش باشد و گفت: همه چیز بین ما خوب بود، اما اکنون ممکن است تنش‌هایی وجود داشته باشد و قطعا وجود خواهد داشت. اگر تهدیدی برای ما وجود داشته باشد، اجتناب ناپذیر است و آن زمان ما طرح‌های دیگری داریم.”

پوتین با بیان این که کشورش مشکلی با الحاق سوئد و فنلاند به ناتو ندارد، عنوان داشت: مثل اوکراین، با سوئد و فنلاند هم مشکلی نداریم. اگر آنها می‌خواهند به ناتو بپیوندند، پس ملحق شوند. اما آنها باید بدانند که قبلاً هیچ تهدیدی وجود نداشت، در حالی که اکنون اگر یگان‌های نظامی و زیرساخت‌ها در آنجا مستقر شوند، ما مقابله کرده و تهدیداتی را به همان اندازه نسبت به سرزمینی که تهدیدات علیه ما از آن ناشی می‌شود، ایجاد می‌کنیم».

این اظهارات پوتین یک روز پس از امضای یادداشت تفاهم میان ترکیه، فنلاند و سوئد درباره پیوستن دو کشور اسکاندیناوی به ناتو صورت گرفت.

فنلاند و سوئد ماه مه گذشته برای پیوستن به ناتو درخواست دادند اما این درخواست با مخالفت ترکیه مواجه شد.

وی بار دیگر به سوءاستفاده غرب از اوکراین برای تحقق اهداف خود اشاره کرد و گفت: دعوت از اوکراین برای ادامه جنگ و مخالفت با مذاکرات، فرضیه ما مبنی بر اینکه اوکراین و منافع مردم آن هدف غرب و ناتو نیست، بلکه وسیله‌ای برای دفاع از منافع این کشورها است، تایید می‌کند.

پوتین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت، آمادگی ناتو برای مقابله با روسیه از سال ۲۰۱۴ بوده و برای مسکو تازگی ندارد و روسیه این ائتلاف نظامی را ابزاری برای اجرای سیاست واشنگتن می داند.

وی افزود: ناتو یادگار جنگ سرد است و مسکو آن را ابزاری برای اجرای سیاست ایالات متحده آمریکا می‌داند.

درباره ادعای اوکراین مبنی بر هدف قرار دادن یک مرکز خرید توسط روسیه نیز پوتین گفت: هیچ اقدام تروریستی وجود ندارد و ما این موضوع را روشن کرده ایم.

او تاکید کرد که ارتش روسیه مناطق غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه سایت‌های تسلیحاتی را با سلاح‌های دقیق هدف قرار می‌دهد و خاطرنشان کرد که نیروهای کی‌یف توپخانه، سلاح‌های سنگین و تجهیزات نظامی را در بازارها، در میان غیرنظامیان و در کارخانه‌ها و کارگاه ها مخفی می‌کنند.

رهبر کرملین درباره اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که در آن گفته بود «اگر پوتین زن بود، جنگ را آغاز نمی‌کرد»، گفت: به یاد اقدامات مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق انگلیس در جزایر فالکلند افتادم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟