پوتین قانون قطع انترنت روسیه از«شبکه جهانی» را تصویب کرد

  • انتشار: ۱۲ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 59859

ولادیمر پوتین روز گذشته طرحی را برای تبدیل شدن به قانون امضا کرد که انترنت روسیه را از شبکه جهانی مستقل می کند.

بر اساس قانون جدید، سرورهای روسی باید اتصال خود با خدمات دهندگان خارجی را قطع کنند که این موضوع کنترل دولت روی اینترنت را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

همچنین توسعه و بهره برداری از سیستم دامنه ملی نیز یکی از مفاد قانون مورد بحث بوده که برای جلوگیری از خاموشی شبکه اینترنت در صورت قطع ارتباط از بیرون در نظر گرفته شده است.

مقامات دولتی پهناورترین کشور جهان که مدتی است به دنبال تصویب قانون ایزوله کردن اینترنت روسیه از شبکه جهانی هستند، سال گذشته در پاسخ به استراتژی های جدید ایالات متحده (که از سال 2016 اجرایی شده) طرح را برای تصویب ارائه کرده و در زمستان نیز آن را به صورت آزمایشی اجرا نمودند.

52 درصد از مردم روسیه با قانون اینترنت مستقل مخالف هستند.

به نوشته دیجیاتو،ایده قطع اتصال اینترنت روسیه از شبکه جهانی از زمان مطرح شدن در روسیه موجی از انتقادات و مخالفت ها را به همراه داشته و گروه های حامی آزادی های شهروندی به شدت در مقابل آن ایستاده اند.

مخالفان که طرح مذکور را به معنای سانسور هرچه بیشتر شبکه اینترنت می بینند، چندین راهپیمایی «انترنت آزاد» نیز برگزار کرده اند که به گفته برخی خبرگزاری ها، از بزرگ ترین راهپیمایی های تاریخ معاصر روسیه به حساب می آیند.

جالب است بدانید که یک نظرسنجی دولتی از مردم روسیه نشان داده که 52 درصد از افراد با قانون انترنت مستقل، که قرار است از 10 آبان (اول نوامبر) اجرایی شود، مخالف هستند.

لازم به ذکر است که وضعیت آزادی انترنت روسیه همین حالا هم تعریف چندانی ندارد و دسترسی به بسیاری از سایت ها و استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی با محدودیت های زیادی رو به رو بوده و حتی سال گذشته دادگستری روسیه امکان ممنوعیت استفاده از پیام رسان رمزنگاری شده تلگرام را هم مطرح نمود.

گفتنی است نهاد غیر دولتی خانه آزادی ایالات متحده سال گذشته در گزارش آزادی اینترنتی خود،روسیه را به دلیل محدودیت در دسترسی به محتوا و جلوگیری از حضور افراد به صورت ناشناس در اینترنت، یک کشور «غیر آزاد» معرفی کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟