پنتری روم چیست؟

  • انتشار: ۲۶ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96947

بشر امروز گرچه پیشرفت های بسیار زیادی در تمام ابعاد و جوانب زندگی داشته است و حتی در سبک معماری نیز تفاوت چشمگیری میان حال و گذشته وجود دارد، اما رویکردی ظریف به سبک معماری قدیمی پیدا کرده و برخی از مواردی که در قدیم مورد استفاده مردم بوده است را در زندگی مدرن امروزی نیز جای داده است.

یکی از این موارد پنتری روم است.

پنتری روم
کاربرد پنتری روم

پنتری روم در واقع محلی شبیه به کلوزت روم یا اتاق لباس می باشد با این تفاوت که در این اتاق مواد غذایی نگهداری می شوند.

سابقه و قدمت پنتری روم

انسانها از قدیم الایام دغدغه نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی هایشان را داشته اند و به همین دلیل فضای خاصی را برای برآوردن این نیاز در طراحی منازل لحاظ می کرده اند.

به عنوان مثال می توان گفت که در قدیم فضاهایی مانند سردآب در منازل و خانه های قدیمی و تاریخی کاشان و یزد وجود داشته است که در قسمت زیرزمین خانه ها ساخته می شده اند.

این قسمت از فضای خانه عمدتا برای نگهداری مواد غذایی که خیلی زود فاسد می شده اند، کاربرد داشته است. هرچند هنگامی که گرمای هوا در فصل گرم سال به اوج می رسیده است، افراد برای فرار از گرما خودشان نیز به این سردآب ها پناه می برده اند.

قابل ذکر است که این فضاها هم اکنون نیز در برخی از شهرهای ایران وجود دارد و شما می توانید از نزدیک این اماکن را ببینید. و با کاربردهای آن و نوع معماری آن آشنا شوید.

پس گفتیم که در هر منطقه ای بستهت به شرایط آب و هوایی و سبک زندگی مردم آن منطقه نوعی از این فضا وجود داشته است که در هر شهری اسامی مختلف با کاربردی تقریبا مشابه که همان نگهداری مواد غذایی بوده است، داشته.

اسامی چون سردآب، ایچری اِو، پین روم و… برخی از این اسامی هستند.

آرام آرام و همزمان با ورود به دنیای مدرنیته و تراکم جمعیت که موجب ساختن خانه هایی در متراژ کم و فضاهای کوچک شد، عملا امکان داشتن فضاهایی این چنینی غیر ممکن شد و از بین رفت.

این روند ادامه داشت ولی از سوی دیگر فراوانی مشغله انسانها و کمبود وقتی که بر اثر زندگی مدرن به انسان تحمیل شد، این نیاز را در انسانها هویدا ساخت که فضایی را داشته باشند که حداقل برای مدت کوتاهی بتوانند مواد غذایی و نوشیدنی ها و شوینده هایشان را نگهداری و انبار کنند و آنها را از خرید روزانه مواد و گذاشتن وقت برای خرید بی نیاز نماید.

پنتری روم
پنتری روم

با این پیش نیاز، طراحان معماری با الهام از پین روم یا همان اتاق نان که فرانسوی ها داشتند، به طراحی پنتری روم پرداختند.

پس پنتری روم فعلی فضایی است که برای نگهداری مواد غذایی و شوینده ها و ظروف اضافی استفاده می شود.

ویژگی های پنتری روم

اولین نکته ای که در خصوص این فضا باید رعایت شود، این است که بهتر است این فضا داخل آشپزخانه و یا نزدیک ترین قسمت به آشپزخانه در نظر گرفته شود.

نکته بعدی این ست که محدودیتی در خصوص موارد استفاده از این اتاق وجود ندارد، شما می توانید تمام مواد غذایی که قابلیت نگهداری در مدت زمان تقریبا طولانی را دارند به اضافه مواد شویننده و ظروف اضافی و… را در این اتاق نگهداری کنید.

مواد غذایی مانند خشکبار، حبوبات، سیب زمینی و پیاز، انواع رب، انواع میوه، انواع ترشی ها، انواع سرکه و…. از موادی هستند که قابلیت نگهداری دارند.

پنتری روم می تواند یک اتاق به بزرگی یکی از اتاق های منزل تان باشد و یا در صورت نبود جا و امکانات می تواند فضایی کوچک و متناسب با متراژ منزل شما و سبک زندگی تان طراحی شود.

پنتری روم

شما می توانید به سلیقه خودتان این اتاق را قفسه بندی کنید و یا اینکه از کمد و انواع کابینت ها با هر متریالی که برای شما امکان داشته باشد، استفاده کنید.

هرچند که توصیه می شود که از کمدهای درب دار استفاده نشود تا براحتی بتوانید مواد مورد نیازتان را پیدا کنید.

چرا که کمدهای درب دار این فضا را ندارند که هر چیزی را که لازم دارید براحتی پیدا کنید.

آیا واقعا پنتری نیاز یک خانواده است؟

اینکه پنتری جایی در فضای خانه و منزل شما دارد کاملا به سبک زندگی و سلیقه شخصی تان بر می گردد ولی ما به شما می گوییم که دلایل زیادی وجود دارد که شما بخواهید این فضا را هر چند کوچک در فضای آشپزخانه تان طراحی کنید.

ـ اگر برای صرفه جویی در وقت و هزینه خود اهمیت قائل هستید حتما پنتری را خواهید پسندید چرا که شما در بازه های زمانی خاصی وقت و هزینه خود را برای خرید صرف خواهید کرد و پس از آن این مواد را براحتی در گوشه آشپزخانه خود در اختیار خواهید داشت.

ـ پنتری روم ها چون بصورت کاملا سفارشی و اختصاصی ساخته می شوند، می توانند فضاهای پرت و بی مصرف آشپزخانه و خانه شما را پوشش دهد و درواقع شما از فضاهای اضافه و پرتی که دارید می توانید یک محل پر کاربرد بسازید.

ـ وجود یک پنتری در خانه و اشپزخانه شما باعث می شود که داخل کمدها و کابیت های شما از انباشتگی و بهم ریختگی نجات یافته و درهم ریختگی کمتری را داشته باشید.

گاها به علت کمبود جا ما شاهد هستیم که وسایل و مواد خوراکی روی هم انباشته شوند که در صورت داشتن پنتری روم این مشکل را دیگر نخواهید داشت.

ـ قفسه ها و فضای موجود در پنتری سبب می شود که مواد خوراکی غیر همسان در کنار یکدیگر نبوده و از تداخل بو و خاصیت آنها جلوگیری شود.

به عنوان مثال ادویه هایی که بوی خاص خود را دارند در فضایی قرار می گیرند که کمترین آسیب را به دیگر مواد غذایی می زنند.

در واقع مخلوط شدن مواد غذایی و ریخت و پاش بسته های نیمه مصرف ماکارونی و حبوبات را دیگر نخواهید داشت.

درنهایت اینکه پنتری روم همان فضای قدیمی ای است که در اکثر خانه ها وجود داشته است و احساس نیاز از قدیم الایام نسبت به آن وجود داشته است.