پنتاگون به واحدهای نظامی حاضر در افغانستان که مرتکب نقض حقوق بشر شده، معافیت قائل شده است

  • انتشار: ۴ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 36100

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که براساس گزارش جدید بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، پنتاگون بارها استثناها و معافیت از قانون برای نیروهای امنیتی خارجی که اسناد نقض گسترده حقوق بشر توسط آنها موجود است، قائل شده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود آورده است؛ ارتش آمریکا به برخی از واحدهای پلیس و نیروهای امنیتی افغانستان کمک می‌کند که حتی مقامات آمریکایی هم می‌دانند که اعضای آنها به طور گسترده مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند.

بر اساس گزارش منتشر شده به نقل اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، که در ماه ژوئیه به صورت محرمانه در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته است، پنتاگون بارها استثناها و معافیت از قانون برای نیروهای امنیتی خارجی که اسناد نقض گسترده حقوق بشر توسط آنها موجود است، قائل شده است.

برای نمونه پنتاگون در سال 2013 در اختصاص کمک مالی به 12 واحد امنیتی نیروهای افغانستان که موارد نقض آشکار حقوق بشر داشته‌اند، از قانون Leahy چشم پوشی کرده است.

قانون yLeah مربوط به قوانین حقوق بشر ایالات متحده است که وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده را از ارائه کمک نظامی به واحدهای امنیتی خارجی که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند، ممنوع می‌کند.

در همین راستا درباره 8 مورد از 9 واحد معرفی شده برای دریافت کمک مالی از سوی آمریکا در سال 2014 از بند “معافیت از اجرای برخی قوانین” (notwithstanding) استفاده شده است.

پنتاگون در واکنش به این گزارش اعلام کرد: در این اسناد چالش‌هایی که نیروهای آمریکایی در افغانستان درمورد توسعه و تقویت نیروهای افغانستان با آنها مواجه هستند، مطرح نشده‌اند.

یک مقام پنتاگون اعلام کرد: برداشتن بند معافیت از اجرای برخی از قوانین می‌تواند توانایی وزارت دفاع را در ایجاد توازن درمورد حفاظت از نیروهای آمریکایی از بین برد.

منتقدان از سال‌های گذشته تاکنون آمریکا را متهم کرده‌اند که در این باره اقدام کافی انجام نداده است.

برای نمونه در این گزارش اشاره شده است که یک سرباز آمریکایی با اینکه متوجه شده‌ است که آزار جنسی توسط برخی از مردان انجام می‌گرفته، هیچ اقدامی انجام نداده است.

همچنین علاوه بر حوادث مربوط به آزار جنسی کودکان، نیروهای افغانستان در برخی موارد مرتکب انجام قتل‌های غیرمعمول و خارج از رویه قضائی و شکنجه بازداشت شدگان شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟