پناه بردن حکمتیار به دولت دست‌بوس آمریکا

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 21793

قبل از همه، تیتر این عنوان از بیانیه گلبدین حکمتیار که در تاریخ چهارم آپریل سال 2015 میلادی منتشر گردید، انتخاب شد. وی در این بیانیه که به مناسبت چهل و ششمین سالروز ایجاد حزب اسلامی صادر کرد، دولت افغانستان را دست‌بوس آمریکا عنوان نمود. (سایت شهادت چهارم آپریل 2015)

یادداشت حاضر دیدگاه منفی و مثبت درباره پیوستن حکمتیار به دولت افغانستان ندارد بلکه به دنبال آن است تا دیدگاه گلبدین حکمتیار را نسبت به دولت فعلی افغانستان فقط در بازه زمانی 2 سال اخیر به بحث و بررسی بگیرد.

در همین راستا کافی است که به مصاحبه حکمتیار با سایت «ارزشت» اشاره شود. وی در این مصاحبه، دولت افغانستان را دست‌بوس‌غرب، مفسد و غرب‌گرا عنوان کرد. وی همچنین درباره ارتش و پولیس افغانستان گفت: پولیس و ارتش فعلی افغانستان تفاوتی با ارتش و پولیس دولت کمونیستی ندارد، از نگاه شرعی، حکم پولیس و ارتش فعلی افغانستان، همان حکم ارتش و پولیس دولت کمونیستی است. (سایت شهادت پنجم ژوئن 2015)

حکمتیار در مصاحبه با سایت «افغان ځواک =زواک» که در تاریخ 18 جون 2015 از سایت شهادت وابسته به حزب اسلامی نیز منتشر شد، گفت که دولت فعلی افغانستان، یک دولت آمریکایی است. وی در ادامه افزود: دولت وحدت ملی افغانستان، حکومت مفسد، نااهل، نوکر بیگانگان و به صورت کامل در اختیار اجانب است. (در پرانتز باید عرض کنم که حکمتیار در همین مصاحبه، داعش را یک نهضت برحق عنوان کرد.) همچنین حکمتیار درباره مذاکرات صلح گفت که این مذاکرات زمانی نتیجه می‌دهد که همه نظامیان خارجی افغانستان را ترک کنند.

به گفته وی، دولت دست‌بوس کابل، صلاحیت مذاکرات صلح را ندارد، تا زمانی که آمریکا به اشغال افغانستان ادامه دهد، جنگ ما ادامه خواهد داشت. حکمتیار افزود: قصد نداریم که در دولت دست‌بوس اشرف غنی سهم بگیریم. (بازهم در پرانتز باید عرض کنم که در توافقنامه حزب اسلامی و دولت افغانستان، تصریح شده است که کادر حزب اسلامی در پُست‌های دولتی سهم خواهند گرفت.) حکمتیار در همین مصاحبه گفت که راهی به جز جنگ در برابر حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان وجود ندارد. مقامات دولت فعلی افغانستان، غلامان آمریکا هستند. گفتنی است که حکمتیار در همین مصاحبه خواجه بشیر احمد انصاری از نویسندگان افغانستان را ایرانی عنوان کرد که این اطلاعات ناقص حکمتیار باعث تعجب همگان شد. در آن زمان بنده، در هماهنگی با خواجه بشیر انصاری، مطلبی تحت عنوان «افاضات عقل کل» درباره کم اطلاعی حکمتیار از اوضاع افغانستان و منطقه، نوشتم. حکمتیار در همین مصاحبه گفت که واقعیت این است که اشرف غنی در افغانستان، نماینده و سفیر امریکا است. (شهادت 18 ژوئن 2015)

گلبدین حکمتیار در بیانیه‌ای که به مناسبت عید سعید فطر سال 2015 منتشر کرد، با صراحت اعلام کرد که بدون خروج نظامیان خارجی از افغانستان، مذاکرات صلح با دولت دست‌بوس آمریکا امکانپذیر نیست. وی در همین بیانیه، برادامه جنگ تا خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان تاکید کرد. (سایت شهادت 16 ژوئیه 2015)

حکمتیار در اگست 2015 نیز ضمن دعوت از طالبان برای اتحاد با این حزب، بر ادامه جنگ تا خروج آخرین سرباز خارجی از افغانستان تاکید کرد. (شهادت اول اگست 2015)

پس از این اعلامیه، گلبدین حکمتیار در پنج بیانیه و مصاحبه دیگر نیز که در تاریخ‌های 23 سپتامبر، 6، 12 و 15 اکتبر، 2015 و همچنین 3 ژوئیه 2016 منتشر شد، بر ادامه جنگ به گفته او تا پایان اشغال افغانستان تاکید کرد. حکمتیار در بیانیه 3 ژوئیه 2016 با صراحت بیان کرد که قصد پیوستن به دولت فعلی افغانستان را ندارد. حکمتیار در ژوئیه سال 2015، یکبار دیگر تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان، اجیر بیگانگان اند. او در همین مطلب که سایت شهادت آن را گفتگو با حکمتیار عنوان کرد، افزود که قیام داعش عکس‌العمل طبیعی در برابر تجاوز و ظلم است. (سایت شهادت 15 ژوئیه 2015)

حکمتیار در سال 2015، در پیامی که به مناسبت عید سعید فطر صادر کرد، از مسئولان دولت افغانستان خواست که به خاطر نوکری آمریکا، توبه نموده و دامان اشغالگران را رها کنند. (شهادت 2015/7/16)

لازم به ذکر است که حکمتیار دیروز، طالبان را برادر خطاب کرد. در فرصت دیگر، به دیدگاه حکمتیار درباره طالبان در دو سال اخیر خواهیم پرداخت.

محمد مرادی

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟