پمپئو: اشرف غنی متقلبی تمام‌عیار بود

  • انتشار: ۶ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 135438

وزیر خارجه اسبق امریکا در کتابش می‌گوید او با رهبران زیادی دیدار کرده و اشرف غنی بدترین‌شان بوده است.

مایک پامپئو نوشته است: غنی متقلبی تمام‌عیار بود که برای رسیدن به قدرت جان سربازان امریکا را هدر داد؛ هرگز آماده نبود برای کشورش ازخودگذری کند و خطر را بپذیرد. حالم را به‌هم می‌زد.

کتاب هرگز کوتاه نیا، نوشته مایک پامپئو، وزیر خارجه حکومت دانلد ترامپ به تازگی منتشر شده است.

او که در زمان ماموریتش به عنوان وزیر خارجه امریکا، پیمان صلح ایالات متحده و گروه طالبان امضا شد، بخش‌هایی از این کتاب را به افغانستان اختصاص داده است.

آقای پامپئو نوشته است وقتی مذاکرات صلح با طالبان شدت گرفت، اشرف غنی همیشه یک مشکل بر سر راه مذاکرات بود.

مایک پامپئو در این کتاب می‌نویسد: من با رهبران زیادی دیدار کردم، اما اشرف غنی بدترین‌شان بود. این را که می‌گویم، به خوبی منظور را توضیح می‌دهد وقتی ولادیمیر پوتین، شی جینگ پینگ و کیم جونگ اون (رهبران روسیه، چین و کوریای شمالی) در فهرست باشند.

او در کتابش می‌گوید اشرف غنی و عبدالله عبدالله به باندهای فساد اجازه دادند که میلیون‌ها دالر از کمک‌های امریکا را دزدی کنند.

اشرف غنی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در نیمه اگست ۲۰۲۱ از کابل فرار کرد و با گریختن او افغانستان به دست طالبان سقوط کرد. عبدالله عبدالله، شریک او در حکومت وحدت ملی بود و در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای غنی، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان شد.

مایک پاپمپئو درباره اشرف غنی می‌نویسد: “اشرف غنی، در میان رهبران افغان فاقد اعتبار بود و هرگز یک رهبر مناسب برای آن کشور جنگ‌زده و چند پارچه نبود.”

وزیر خارجه پیشین امریکا در فصل مربوط به افغانستان نوشته است که یکی از اشتباه‌های امریکا در افغانستان این بود که کوشید ارتشی به سبک ارتش امریکا در آن کشور بسازد. این استراتژی به باور آقای پامپئو درست نبود و کارایی نداشت.

به گفته مایک پامپئو، امریکا نیروهای امنیتی افغان را با استفاده از تجهیزات پیشرفته، از جمله استفاده از حملات هوایی، آموزش داد در حالی آن‌ها باید برای جنگ‌های چریکی و نبرد در در کوه‌ها آموزش می‌دیدند.

آقای پامپئو تصریح کرده است که نیروهای امنیتی افغان خوب می‌جنگیدند، اما از حمایت ساختاری ملکی حکومت افغانستان برخوردار نبودند، زیرا به گفته او، همه ساختارهای دولت را فساد احاطه کرده بود و اشرف غنی و عبدالله عبدالله اجازه دادند باندهای فساد میلیون‌ها دالر پول کمکی امریکا را دزدی کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟