پمپئو از خود صهونیست ها صهیونیست تر شده است!

  • انتشار: ۶ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 71441
مایک پمپئو

واکنش وزیر خارجه آمریکا که از وزرای خارجه کشورهای عربی خواسته بود به جای محکومیت تصمیم کشورش برای قانونی دانستن شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی، روابط خود با اشغالگران را به حالت عادی درآورند، واکنشی گستاخانه، وقیح، به دور از ادب و برخلاف تمامی استانداردهای دیپلماتیک بود.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در تحلیلی درباره پاسخ اخیر پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نوشت: وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست اخیر خود با باطل اعلام کردن تصمیم آمریکا، پایبندی خود را به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل اعلام کردند اما به نظر می‌رسد پامپئو از خود صهیونیست‌ها، صهیونیست‌تر شده و هیچ‌گونه ارزش و احترامی برای قوانین بین‌المللی قائل نیست.

خطرناک‌تر از پاسخ گستاخانه پامپئو، دفاع ناامیدانه او از «اندیشمندان عربی» بود که در مورد آنها گفت: آنها با دفاع شجاعانه خود از رویکرد منطقه‌ای صلح و همزیستی جانشان را به خطر انداختند و در حال حاضر با تهدید و انتقام مواجهند.

پامپئو در ادامه گفت: “ما به گفت‌وگو نیاز داریم” اما سوال این است در کدام رویکرد منطقه‌ای شهرک‌سازی‌ها و مصادره اراضی فلسطینی‌ها قانونی اعلام می‌شود و در کدام همزیستی از این دزدان صحبت می‌شود و گفت‌وگو با چه کسانی مطرح است، کسانی که بدترین استانداردها و ساختارهای نژادپرستانه را در فلسطین اشغالی پیاده می‌کنند؟

۲۶ سال است که تشکیلات خودگردان فلسطین به توصیه‌های آمریکا گوش می‌دهد و با نظارت یک میانجی از این کشور وارد گفت‌وگو با طرف اسرائیلی شده است، در حالی که اسرائیلی‌ها همچنان اراضی فلسطینی‌ها را غارت می‌کنند و ۷۵۰ هزار شهرک‌نشین را در کرانه باختری و قدس اشغالی ساکن کرده‌اند، در نهایت نیز این میانجی تمامی موارد ممنوع شده را کنار زده و این شهرک‌نشین‌ها را قانونی اعلام می‌کند.

در واقع همین موضع‌گیری نژادپرستانه و جانب‌دارانه آمریکا که به شهرک‌سازی تشویق و شرایط را برای الحاق بیش از ۶۰ درصد از کرانه باختری فراهم می‌کند، در کنار تشدید محاصره نوار غزه، صلح منطقه‌ای را تهدید کرده و آن را به سوی جنگ‌های ویرانگر سوق می‌دهد.

در حقیقت “اندیشمندان” عربی که پامپئو از آنها حمایت می‌کند به این دلیل که عادی‌سازی را تایید می‌کنند و به اشغالگران و سیاست‌های ظالمانه آنها علیه شش میلیون فلسطینی کمک می‌کنند، ساخته و دست پرورده آمریکا و اسرائیل هستند. آنها تمامی ارزش‌های عدالت عربی و اسلامی را کنار گذاشته‌اند و باید به اتهام خیانت محاکمه شوند. عادی سازی همانگونه که قیس سعید، رئیس جمهوری شجاع تونس تاکید کرد یک خیانت است.

مسؤولان آمریکایی همانند پامپئو و معلمش دونالد ترامپ (رییس جمهور آمریکا) عروسکی در دستان اسرائیلی‌ها هستند و بار دیگر مردم فلسطین را در مقابل گزینه مقاومت مسلحانه با اشغالگری قرار می‌دهند. اگر آمریکا که مدعی است رهبری جهان آزاد را در دست دارد اما به کشورها حمله کرده و آنها را با نام دموکراسی و حقوق بشر اشغال می‌کند، از شهرک‌سازی‌ها حمایت کرده، آنها را قانونی می‌داند و شهرک‌نشین‌ها را به نقض قوانین بین‌المللی تشویق می‌کند، پس درباره کدام گفت‌وگو و صلح منطقه‌ای سخن می‌گوید؟

اسرائیل با حمایت رسمی آمریکا بار دیگر حاکمیت‌های نژادپرستانه کنار رفته را باز می‌گرداند و تجربه افراطی‌ترین حاکمیت در این زمینه یعنی حاکمیت آفریقای جنوبی را نسخه‌برداری می‌کند و مبالغه نیست اگر بگوییم با فلسطینی‌ها که مالکان اصلی این سرزمین هستند همانند سرخ‌پوست‌ها/بومیان آمریکا رفتار می‌کند که هیچ حقوقی جز قتل و آزار ندارند.

زمانی که دولت اشغالگر اعلام کرد جنگ‌هایش علیه اعراب ظرف چند روز و حتی چند ساعت فیصله خواهند یافت، اوضاع در سایه “انقلاب موشک‌ها” که محور مقاومت آغاز کرد، برای همیشه تغییر کرد. در واقع یک گروه فلسطینی به نام جهاد اسلامی با پاسخ انتقام‌جویانه خود بابت شهادت بهاء ابوالعطا، یکی از فرماندهان میدانی خود نیمی از اراضی اشغالی را فلج کرده و در کمتر از تنها دو روز بیش از یک میلیارد دلار خسارت به این رژیم وارد کرد. پس پامپئو و ترامپ و تمام مسؤولان اسرائیلی که پشت سر آنها پنهان شده‌اند و تمام “اندیشمندان” عربی که حامی آنها هستند، باید در سیاست‌ها و محاسبات خود تجدیدنظر کنند.

این‌که پامپئو و ترامپ شهرک‌سازی‌ها را تایید و آنها را قانونی اعلام می‌کنند، به معنای این است که راه‌حل تشکیل کشور برای همیشه نابود شده و تنها یک «کشور» یعنی رژیم نژادپرست اسرائیل تشکیل خواهد شد که در اراضی آن شش میلیون فلسطینی حضور خواهند داشت و وضعیت این فلسطینی‌ها همانند آفریقایی‌هایی است که در کشورهای آفریقای جنوبی و رودزیا ساکن هستند و قطعا همان سرنوشت را خواهند داشت.

شکست‌هایی که هم‌پیمانان آمریکا و اسرائیل در یمن متحمل شدند و انقلاب‌هایی که خواستار از بین رفتن سران فساد در عراق و لبنان هستند، تنها ابتدای راه است و آنها باید این خطر را احساس کنند، چرا که اتفاقات بعدی بزرگتر خواهند بود و روزگار میان ما قضاوت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟