رفع پشه های گلدان با چند راهکار ساده و مطمئن

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83632

پشه های گلدانی که با مرطوب شدن بیش از حد خاک گلدان به وجود می آیند؛ از معضلاتی هستند که اکثرا افرادی که گلدان در منزل یا محل کار نگهداری می کنند با آن درگیر هستند. در این قسمت به شما چند راهکار ساده و کاربردی برای دفع این پشه ها آموزش می دهیم. همراه ما باشید.

دفع پشه های گلدان

آب دادن زیاد به گل‌ها و هوای مرطوب و همچنین جابه‌جایی گیاهان شرایط را برای ایجاد پشه‌ی گلدان ها فراهم می‌کند. گلدان‌های آپارتمانی بیشتر در خطر این مشکل قرار دارند.

پشه گلدان در اصل یک نوع قارچ است که به جان گیاه افتاده و رشد او را دچار مشکل می‌کند اگر به تازگی متوجه شدید که گلدان زیبای شما با این بیماری روبه رو شده است اصلاً نگران نباشید شما در این مقاله با راههای مختلف کاربردی و کم هزینه برای دفع این پشه ها آشنا می شوید.

پشه های گلدان
پشه های گلدان

البته قبل از آن لازم است این نکته را یادآوری کنیم که برای از بین بردن پشه های گلدان باید صبر و حوصله زیادی به خرج بدهید و بهتر است از روش های طبیعی و خانگی برای این کار استفاده کنید چون استفاده از سموم شیمیایی به احتمال زیاد به گیاه و گلدان تان آسیب می زند.

اگر با یکی دو بار استفاده از روش های زیر که برای دفع پشه ها به شما آموزش می دهیم موفق نشدید پشه ها را از بین ببرید نا امید نشوید، باید بدانید در این کار اصل بر این است که صبر داشته باشید و حوصله به خرج دهید و بطور مستمر این روش ها را تکرار نمائید.

مطمئن باشید اگر طبق روش های زیر و به طور مداوم اقدامات را انجام دهید حتما جواب خواهید گرفت.

در نهایت اگر موفق به از بین بردن پشه های گلدان نشدید، می توانید از اسپری ها و سم های حشره کش مخصوص گیاهان به میزان بسیار کم استفاده کنید.

روش های موثر برای دفع پشه ها

پشه ها علاوه بر اینکه ناقل بیماری هستند. به گیاه نیز آسیب زده و به عنوان آفت های گیاهی شناخته می شود. همچنین نمای زیبای گل را از بین میبرند. برای از بین بردن پشه گلدان راهکار هایی بسیار ساده با موادی کم هزینه و در دسترس پیشنهاد می کنیم

گذاشتن تله برای پشه ها

برای اینکه بتوانید پشه ها را گیر بیندازید می توانید برای آنها تله بگذارید، می پرسید چطور ممکن است برای پشه ها تله گذاشت؟ ما به شما می گوئیم؛ شما با دو روش می توانید پشه ها را به دام بنیدازید:

روش اول؛ استفاده از چند تکه سیب زمینی

پشه های گلدان برای تخم گذاری نیاز به محلی دارند که حسابی مرطوب باشد. شما می­توانید یک عدد سیب زمینی را با ضخامت کم برش بزنید و برای مدت کوتاهی در ظرفی پر از آب قرار دهید تا خیس خورده و کاملا مرطوب شود.

پس از آن، این سیب ­زمینی ها را روی سطح خاک و درون گلدان قرار دهید. سیب زمینی های برش خورده و مرطوب شده محل مناسبی برای تخم گذاری پشه می­ باشند. پس از اینکه پشه ها به سیب زمینی نزدیک شده و تخم ریزی کردند، شما می توانید با خارج کردن این سیب ­زمینی ها تخم این پشه ها را از بین ببرید.

حالا شما می توانید سیب زمینی های جدیدی را جایگزین سیب زمینی های قبلی کنید.

این روش هر چند بسیار ساده می باشد، ولی همانطور که می بینید زیبایی ظاهری گیاه تان را می کاهد. ولی مطمئنا روشی کم هزینه و کاربردی برای دفع پشه ها می باشد.

روش دوم؛ استفاده از چسب زرد

استفاده از چسب زرد تا حدودی می‌تواند در کاهش جمعیت پشه هاد موثر باشد. برای این کار شما می توانید برشی از چسب زرد را تهیه کرده و آن را در کنار گلدان قرار دهید. پشه‌ها جذب بوی چسب شده و به آن می‌چسبند. به این صورت در زمان کم پشه‌ها از بین می‌روند.

این روش هم به علت اینکه پشه ها به چسب می چسبند، ظاهر بسیار نازیبایی در کنار گلدان تان ایجاد می کند، علاوه بر آنکه به علت آلودگی شدید اگر کودک در منزل داشته باشید کمی هم خطرناک به نظر می رسد. اما واقعا با این روش می توانید پشه ها را کم کنید.

توقف آبیاری

یکی از راه های ساده و کاربردی برای از بین بردن پشه­ های گلدان کاهش یا قطع آبیاری دبه گیاه می­ باشد. به این صورت که بین هر دو آبیاری خاک گلدان تا ضخامت حدودا ۱ سانتی­متر خشک شده باشد.

این خشکی خاک سبب جلوگیری از تخم گذاری پشه و در طول زمان باعث از بین رفتن آن ها می ­گردد. هرچند این روش کاربردی و موثر است و لی در خصوص همه گیاهان جوابگو نیست و در واقع برای برخی از گیاهان که به آب بیشتری نیازمند هستند مانند گیاه نخل مرداب اصلا مناسب نیست وباعث از بین رفتن گیاه می شود.

استفاده از شن

همانطور که گفتیم پشه ها برای تخم ریزی نیاز به محل مرطوب دارند، پس شما می توانید برای دفع پشه های گلدان از مقداری شن در روی خاک گلدان تان استفاده کنید.

برای این کار شما نیاز دارید که ضخامتی حدودا ۱ سانت از شن را روی خاک گلدان بریزید استفاده از شن های به نسبت درشت که توانایی نگه­داری آب درون خود را ندارند، راه حل خوبی برای جلو­گیری و از بین بردن تخم این پشه ها می­ باشد.

استفاده از اسپری آب تنباکو و سیر

در این روش شما می توانید در ابتدا تنباکو و سیر های برش خورده را در آب خیس کنید. پس از گذشت چند ساعت آب را صاف کنید. مایع به دست آمده را بر روی برگ ها و ساقه ی گیاه مبتلا اسپری کنید. اینکار باعث دفع پشه ها می شود.

دارچین و سیر؛ داروی قطعی دفع پشه ها

دارچین و سیر سیر یک ترکیب فوق­العاده قوی جهت نابودی پشه ها می باشند. به این صورت که مقداری دارچین آسیاب شده و سیر تهیه نمایید و آنها را در خاک گلدان خود قرار دهید. دارچین باعث از بین رفتن حشرات موجود در گلدان شما می­ شود و بوی سیر نیز باعث فرار پشه می گردد

اقداماتی جهت پیشگیری از تخم ریزی پشه ها در گلدان

همیشه گلدان‌تان را قبل از کاشت و یا تعویض خاک با کلر یا قارچ کش ضد عفونی کنید.
از خاک‌های استریل و خارجی استفاده کنید.
اگر از خاک باغچه استفاده می‌کنید خاک رو به مدت ۳۰ دقیقه در دمای حدود ۱۲۰ درجه در کوره بپزید.