چگونه می‌توان از شر پشه ریز توالت خلاص شد؟

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74805

اگرچه گفته می‌شود فایده‌ی حشرات به عنوان بزرگترین گروه جانوری بیش‌تر از ضرر آنهاست و تنها یک درصد حشرات می‌توانند مشکل ساز باشند، اما مشاهده تعداد انبوه آنان در محیط‌های کثیف به ویژه سرویس بهداشتی برای هر انسانی خوشایند به نظر نمی‌رسد. پشه ریز توالت از جمله حشرات ریزی‌ست که به زندگی و تولید مثل در محیط‌های بسیار کثیف علاقه دارد. این موجود بسیار ریز گاز نمی‌گیرد اما می‌تواند منشأ انتقال برخی امراض به انسان به شمار آید. در این مطلب ضمن معرفی پشته ریز توالت به شما کمک می‌کنیم با راه‌های از بین بردن این موجود ریز آشنا شوید.

پشه ریز توالت

پشه ریز توالت را بشناسیم

قبل از اقدام به از بین بردن پشه ریز توالت، بهتر است این حشره ریز و موذی را بشناسیم. این حشره اندازه بسیار ریزی دارد و با چشم غیر مسلح نمی‌توان به راحتی مشخصات آن را تشخیص داد. بدن و بال‌های این حشره از موهای بسیار ریز پوشیده شده‌است  و رنگی تیره و خاکستری دارد. وقتی این حشره را با مگس کش له کنید، پودری دودی مانند از آن روی زمین باقی می‌ماند.

پشه ریز توالت، قدرت پرواز بالایی ندارد و  حرکت آن بیشتر به پرش شباهت دارد تا پرواز. در هر حرکت نمی‌تواند بیش از یک متر اوج بگیرد. این نوع حشره علاقه‌ای به دور شدن از محل زندگی و منابع غذایی خود ندارد. سرعت تولید مثل این حشره بسیار بالاست؛ در هر بار تخم‌گذاری بین ۱۰ تا ۲۰۰ تخم می‌گذارد و تخم‌ها تنها در عرض دو روز باز می‌شوند و پشه‌های به دنیا آمده پس از دو هفته به بلوغ کامل می‌رسند.

پشه ریز توالت معمولا در مکان‌های مرطوب آلوده با اکسیژن کم مثل فاضلاب‌های بیمارستان‌ها، مکان‌های صنعتی و فاضلاب توالت خانه‌ها زندگی می‌کنند. ‌

پشه بالغ بین ۵/۱ تا ۵ میلی‌متر اندازه دارد. در طول روز اغلب روی دیوارهای توالت و دستشویی‌ها استراحت می‌کند و با مشاهده لامپ‌های روشن به آنها حمله ور می‌شود. حشره ماده معمولا روی سطح فاضلاب‌ها و گنداب‌ها که از لایه نازک ژلاتینی تشکیل شده تخم‌گذاری می‌کند. دیگر محل‌های مرطوب و تاریک نیز مکان خوبی برای تخم‌گذاری پشه ریز توالت به شمار می‌رود.
پشه بالغ بلافاصله پس از رهایی از پوسته شفیره خود به دنبال جفت می‌گردد تا بتواند تولید مثل کند.

پشه ریز توالت دارای شش پا، یک جفت بال و شاخک هستند. بدن این حشره خاکستری یا برنز رنگ و بالهایش رنگ روشن دارد. بدن و بال‌های این حشره با موهای بلند پوشیده شده و هنگام پرواز شکل کرکی دارند. هنگام استراحت بال‌های خود را مانند سقفی روی بدن خود قرار می‌دهد. پشه ریز توالت چشم ندارد و برای تنفس از یک لوله تیره رنگ که در انتهای بدنش قرار گرفته استفاده می‌کند.

از بین بردن منشأ تولید، بهترین راه مبارزه با پشه ریز توالت

برای از بین بردن پشه ریز توالت قبل از هرچیز بهتر است منشأ تولید آنها را شناسایی و از بین ببرید؛ اگر در توالت زندگی می‌کنند باید آنها را کشت و تخم‌هایشان را از بین برد و در صورتیکه از چاه فاضلاب بالا می‌آیند باید راه ورود آنها به دستشویی را مسدود کرد تا دیگر نتوانند از چاه خارج شوند، همین طور می‌توانید نوعی گاز حشره کش را به داخل چاه فاضلاب بریزید. ریختن آب داغ داخل سیفون توالت نیز روش خوبی برای از بین بردن این  موجود ریز و موذی می‌باشد.

این را هم بخوانید: رفع پشه های گلدان با چند راهکار ساده و مطمئن

اما به یاد داشته باشید که بهترین راه مبارزه با پشه ریز توالت شناسایی محل زندگی و تولید مثل آن می‌باشد؛ برای این منظور لوله‌های آسیب دیده در توالت را تعمیر  کنید، سیفون توالت را همواره تمیز نگه‌دارید، سطل زباله داخل توالت را همواره خالی کنید و نگذارید آشغال‌ها از آن سرریز کند و با رعایت برخی نکات بهداشتی و مربوط به سلامت خود از برخی سموم ضد حشرات نیز می‌توانید در توالت استفاده کنید. اطراف سیفون توالت، لوله‌های آب و سایر قسمت‌های خانه که با آب در تماس هستند را کاملا تمیز کنید. به هر شیوه‌ای که شده جلو نشتی آب را بگیرید. اجازه ندهید آب در داخل سیفون توالت راکت بماند.

اگر پشه‌ها در توالت تخم‌گذاری کرده‌اند با استفاده از سم‌های مخصوص دیوارهای توالت را سمپاشی کنید و سپس محیط را بشویید تا تخم‌های باقی مانده از بین بروند. در صورتیکه  منشأ پشه‌ها را پیدا کردید می‌توانید از پیف پاف های مخصوص نیز استفاده کنید.

پس از پیدا کردن محل تخم‌گذاری پشه ریز توالت سعی کنید کثیفی‌ها درون سیفون و در صورت امکان چاه توالت یا لوله‌هایی که به چاه ختم می‌شوند را تمیز کنید.

در صورت امکان چاه را از بیرون تمیز کنید و سپس ۲ تا ۴ لیتر آب گرم را درون چاه بریزید تا چاه مرطوب شود. از یک برس فلزی مخصوص لوله استفاده کنید و با بالا و پایین بردن برس لوله‌ها را تمیز کنید.

در ادامه ژل مخصوص تمیز کردن لوله را درون چاه بریزید. این ژل‌ها برای از بین بردن مواد طبیعی یا ارگانیک موجود در چاه تولید شده‌اند. همین طور می‌توانید از مخلوطی از آب جوش و مایع سفید کننده نیز استفاده کنید. بعد از چند ساعت مقدار زیادی آب داخل سیفون توالت بریزید.
پس از نابود کردن محل‌های تخم‌گذاری پشه ریز توالت، پشه‌های بالغ را نابود کنید تا دیگر تخم‌گذاری نکنند. با مرگ پشه‌های بالغ مشکل شما نیز رفع می‌شود چون دیگر مکانی برای تخم‌گذاری ندارند.

برای پشه ریز توالت تله بگذارید

یکی از راه‌هایی که برای مبارزه با پشه ریز توالت می‌توانید استفاده کنید گذاشتن تله برای آن می‌باشد. بدین مظور یک لیوان پلاستیکی را با مقدار کمی روغن گیاهی یا نفت خام آغشته کنید، سپس این لیوان را به صورت برعکس در محل‌هایی مثل سیفون توالت که بیشترین پشه جمع می‌شود قرار دهید. لیوان را چند روزی در همان قرار دهید و هر روز داخل لیوان را چک کنید.  

نصب تخته چسپناک روی دیوارهای توالت

یکی دیگر از روش‌های که برای از بین بردن پشه‌های ریز توالت می‌توانید استفاده کنید نصب تخته چسپناک روی دیوارهای دستشویی می‌باشد. برای این کار یک تخته را به چسپ آغشته کنید و روی درپوش چاه، روی سیفون توالت یا روی دیوارهای دستشویی قرار دهید تا پشه‌ها به آن بچسپند و نابود شوند. محل تله را مرتب عوض کنید.

سخن آخر

حال که با مطالعه این مطلب پشه ریز توالت را شناختید و با راه‌های از بین بردن آن آشنا شدید، می‌توانید بدون درد سر به توالت رفته با آرامش خاص به در و دیوار آن نگاه کنید و با اندکی تفکر اشیاء گمشده خود را پیدا کنید. اینک توالت مکان مناسبی برای رهایی از مشکلات دنیاست و شما دیگر از جست و خیزهای پشته ریز توالت خلاص شده‌اید. فراموش نکنید که یک پشه‌کش هم در دست داشته باشید تا اگر پشه‌ای هنوز زنده مانده را بکشید. البته از اسپری‌های شیمیایی نیز می‌توانید  استفاده کنید. اگر پیف پاف گران است مخلوطی از مایع ظرف شویی و آب گرم را داخل یک ظرف بریزید و با روی پشه ریز توالت اسپری کنید.