پشت پرده معامله محرمانه انتقال داعشی ها از رقه سوریه با حمایت آمریکا

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 33309

منابع خبری در گفت و گو با نیروهایی که علیه داعش می‌جنگند، گزارش کرده‌اند که این پیکارجویان در مواردی زنان و کودکانی را که به عنوان «برده جنسی» در اختیار گرفته‌اند، همراه خود برده‌اند.

از سوی دیگر بی‌بی‌سی جهانی گزارش کرده است در یک معامله محرمانه، صدها داعشی همراه خانواده‌هاشان با نظارت نیروهای ائتلاف آمریکا علیه داعش، از رقه خارج شده‌اند.

گزارش بی‌بی‌سی درباره رانندگان کامیونی است که نیروهای سوریه دموکراتیک از آنها خواسته‌اند صدها خانواده آواره را به اردوگاهی در شمال کشور منتقل کنند.

این رانندگان محلی، سه روز یک بار محموله‌ای از افراد خطرناک شامل صدها تن از جنگجویان داعش و خانواده‌هاشان و ده‌ها تن اسلحه و مهمات را حمل کرده‌اند.

بر اساس این گزارش کاروانی که تروریست‌های داعش را تحت نظارت ائتلاف آمریکا از رقه به خارج شهر منتقل کرده، شامل فرماندهان ارشد داعش و نیروهای خارجی بوده و برخی از آنها در سراسر سوریه پخش شده‌اند.

در این گزارش راننده کامیونی به نام “ابوفوزی” گفته است نیروهای سوریه دموکراتیک از او خواسته بودند صدها خانواده آواره را در جریان درگیری در شهرک “الطبقه” به اردوگاهی در شمال کشور منتقل کند.

این راننده فکر می‌کرده این ماموریت مثل همیشه شش ساعت طول می‌کشد اما ماموریتش سه روز طول کشیده و او صدها خانواده داعشی و سلاح و مهمات را منتقل کرده است.

همچنین گزارش شده است که این تروریست‌ها در مواردی «بردگان جنسی»‌شان را همراه خود برده‌اند.

رقه، پایتخت گروه تروریستی داعش در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۷ توسط نیروهای مبارز ارتش آزاد سوریه، پس از چهار ماه مبارزه سخت آزاد شد.

بیانیه‌ای که توسط گروه رزمی مشترک در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شده نشان می‌دهد یک کاروان وسایل نقلیه تحت نظارت شورای مدنی رقه و رهبران قبیله‌ای عرب در ۱۲ اکتبر رقه را ترک کرده است.

بی‌بی‌سی نگران است این توافق تهدیدی برای دنیای بیرون باشد. یکی از این تهدید‌ها گسترش ستیزه جویان در سراسر سوریه یا فراتر از مرزهای سوریه است.

بر اساس این گزارش رانندگان محلی ۲۵۰ داعشی و سه هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای خانواده‌هاشان را حمل کرده‌اند.

گفته شده است شمار زیادی از جنگجویان خارجی در این کاروان بوده‌اند.

نیروهای ائتلاف این کاروان را از آسمان زیر نظر داشته‌اند. ۱۳ بس، ۱۰۰ وسیله دیگر و ۵۰ کامیون شامل ۱۰ کامیون که با اسلحه بارگیری شده، به شکل یک کاروان حرکت کرده‌اند.

بیانیه ۱۴ اکتبر اما نشان می‌دهد توافق محلی برای کاهش تلفات غیرنظامیان طراحی شده بوده و تروریست‌های خارجی داعش را شامل نمی‌شده است.

یکی از راننده‌های این کاروان به بی‌بی‌سی گفته است: «نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند ده‌ها نفر از رقه خارج خواهند شد که همگی سوری هستند اما حقیقت این نبود. آنها چهار هزار نفر از جمله چند زن و کودک بودند. ما فکر می‌کردیم ۲۰۰ نفر را منتقل خواهیم کرد اما تنها ۱۱۲ نفر در داخل یک کامیون بودند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟