پس لرزه های تایید پیمان در پکتیکا

  • انتشار: ۲ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 1157

عصر امروز و در یک حمله انتحاری، دهها نفر از هموطنان که در یک مسابقه والیبال در ولایت پکتیکا حضور داشتند، به خاک و خون کشیده شدند.

طی چهار ماه گذشته، این دومین حادثه تروریستی یزرگ در ولایت پکتیکاست. در حادثه پیشین که در بازار ارگون روی داد، به گفته مقامات محلی حدود هشتاد نفر شهید شدند.

در حادثه امروز هم گفته شده که دستکم چهل نفر جان خود را از دست داده اند. برخی از منابع نیز آمار شهدا را تا پنجاه و پنج نفر یاد کرده اند. در میان شهدا تعدادی کودک نیز دیده می شود.

این حادثه، دقیقا ساعاتی پس از تایید پیمان امنیتی میان آمریکا و افغانستان در پارلمان اتفاق افتاد.

پارلمان، صبح امروز با برگزاری یک جلسه فوری و با تایید اکثریت اعضا، امضای پیمان امنیتی با آمریکا و ناتو را مورد تایید قرار داد. با این اقدام، آخرین مانع برای اجرایی شدن پیمان امنیتی مذکور برداشته شد و آمریکا به مدت ده سال، پایگاه های مهم نظامی در نقاط مختلف افغانستان را در اختیار خواهد داشت.

به نظر می رسد که گروههای مخالف مسلح دولت، با عملیات انتحاری امروز، پاسخ محکمی به دولتمردان افغانستان و نیز نیروهای آمریکایی داده اند.

آمریکا مدعی شده است که برای خشکاندن ریشه تروریزم، باید سالهای طولانی در افغانستان بماند و برای ماندن، نیاز به عقد چنین پیمانی دارد.

بسیاری از کسانی که با عقد پیمان امنیتی میان افغانستان و آمریکا مخالف هستند می گویند که آمریکا در طی سیزده سال گذشته و در کنار بیش از چهل کشور دیگر نتوانسته است تا تروریزم را مهار نماید، با این وصف چگونه می تواند طی سالیان آتی به این هدف دست یابد؟

مخالفین مسلح دولت نیز کرارا پیامهای مشابهی مخابره کرده و گفته اند که حضور آمریکا در افغانستان، خود دلیل اصلی نا امنی هاست.

یک عامل انتحاری تبعه تاجیکستان که قبل از انجام عملیاتش دستگیر گردیده است و هفته پیش در صفحه تلویزیون ظاهر شد، تصریج کرد که ما با هدف مبارزه با آمریکا وارد میدان جنگ می شویم و چون دولت افغانستان مانع این مبارزه می شود، ما از هر فرصتی برای فشار آوردن بر دولت استفاده می نمائیم.

این در حالی است که عربستان نیز به عنوان یکی از حامیان اصلی جریانهای تکفیری و تروریسم در کشورهای اسلامی، قرار داد ساخت بزرگترین مرکز اسلامی منطقه را در کابل با چک سفید امضا در دستور کار قرار داده است. مرکزی که بیم آن می رود تا خود، به یکی از مراکز اصلی تربیت انتحاری و توسعه تفکرات سلفی گری و تکفیری که نتیجه آن شکل گیری جریان های موازی با داعش خواهد بود، تبدیل شود.

با این وصف، رئیس جمهور اگر صد سفر دیگر نیز به پاکستان داشته باشد و مقامات پاکستان نیز سوگند های مکرر بخورند که در مسیر مبارزه با ترورزیم با افغانستان هم گام اند، انتظار نمی رود تا از موج انتحاری ها و ادم کشی ها و کودک کشی ها کاسته شود.

به هر صورت، چه آمریکا در قول و قرار خود در خصوص مبارزه با ترورزیم صادق باشد یا نباشد و چه عربستان، مرکزی برای ترویج اسلام معتدل ساخته باشد یا تربیت انتحاری و یا اینکه پاکستان از پشتیبانی از نیروهای انتحاری بکاهد یا نکاهد، امشب صدها خانواده بی گناه، در سوگ عزیزان خود به سوگ نشسته اند، عزیزانی که نه سیاست مدار بوده اند و نه مرد رزم و جنگ. بلکه غالبا جوانان و کودکانی بوده اند که دلشان یک وطن آرام، بدون جنگ و بدون انتحاری می خواهد؛ و خدا می داند که این آرزوهایشان، چه زمانی بر آورده شود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟