پس از گذشت 10 روز؛ یمگان همچنان در تصرف طالبان

  • انتشار: ۲۵ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 6287

به گظارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، «شاه ولی‌الله ادیب» سرپرست ولایت بدخشان، با اشاره به ناامنی‌های اخیر این ولایت گفت: «یمگان» در دست طالبان است و فرمانداری «راغستان» این ولایت نیز تحت تهدید طالبان قرار گرفته است.

ادیب افزود: با اینکه نزدیک به ۱۰ روز از سقوط فرمانداری «یمگان» بدخشان می‌گذرد، اما هنوز این فرمانداری در دست طالبان است و عملیات نیروهای افغانستان موفقیت آمیز نبوده است.

وی با بیان اینکه پس از سقوط یمگان نیروهای افغانستان عملیات و تحرکات خود را برای آزادی آن آغاز کرده بود، گفت: دلائل اصلی عدم آزادی یمنگان موقعیت جغرافیایی آن است.

سرپرست بدخشان گفت: یمگان در منطقه‌ای قرار دارد که تنها یک راه ماشین‌رو دارد و این راه اکنون در دست طالبان است و راه ورودی دیگری هم ندارد، زیرا ۴ طرف این فرمانداری را کوه‌های صعب‌العبور گرفته که تاکنون نیروهای افغانستان قادر به گذشتن از آن نشده‌اند.

وی در ادامه با تأکید به اینکه به صورت دقیق مشخص نیست که رویه طالبان با مردم چگونه است، اظهار داشت: وعده می‌دهیم بزودی یمگان را از دست طالبان باز پس خواهیم گرفت.

خستک پایگاه طالبان خارجی

«شاه ولی‌الله ادیب» در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه در چندین منطقه ولایت بدخشان طالبان خارجی حضور دارند، گفت: محله‌ «خستک» بدخشان به همین دلیل ناامن است و پایگاه شبه نظامیان خارجی شده است.

وی با اشاره به اینکه طالبان پاکستانی، ازبکستانی، چچنی نیز در خستک لانه‌سازی کرده‌اند، گفت: این منطقه برای چندین منطقه دیگر آسیب‌زا شده است.

ادیب دلیل اصلی تأثیر یمگان از طالبان را هم مرزی آن با پاکستان دانست و گفت: شبه نظامیان از پاکستان وارد این منطقه شده و پس از آن با برنامه‌ریزی وارد این ولایت می‌شوند.

راغستان تحت تهدید است

وی در ادامه منطقه راغستان را تحت تهدید شدید امنیتی عنوان کرد و گفت: طالبان در چند کیلومتری فرمانداری راغستان رسیدند و احتمال حمله آنان به این منطقه وجود دارد.

سرپرست ولایت بدخشان با تأکید بر اینکه نیروهای افغانستان تاکنون در مقابل مهاجمان حاضر در این ولایت خوب جنگیده‌اند، گفت: مسئولان دولتی در بدخشان و شهروندان این ولایت از تمام نیروهای افغانستان قدردانی می‌کنند، زیرا آنان تاکنون جان و مال اکثر مردم این ولایت را از خطرات زیادی محفوظ نگهداشته‌اند.

دلائل ناامنی بدخشان؛ از کوهستانی بودن تا نبود نیروی کافی

وی در ادامه به دلایل ناامن شدن بدخشان اشاره کرد و گفت: نخستین مورد و دلیل ناامنی بدخشان موقعیت کوهستانی این ولایت است، زیرا در صورتیکه یک محله تحت تصرف طالبان قرار گیرد، آزادسازی آن بسیار مشکل است.

شاه ولی‌الله ادیب گفت: عزم طالبان بر ناامن سازی کشورهای آسیای مرکزی یکی دیگر از دلائل ناامنی بدخشان است، زیرا این ولایت با کشورهای پاکستان، چین و تاجیکستان مرز مشترک دارد و به همین دلیل، تروریست‌ها تلاش دارند تا از خاک پاکستان وارد این ولایت شده و پس از آن به کشورهای آسیای مرکزی حمله کنند.

ادیب با بیان اینکه ضعف در مدیریت و ناهماهنگی میان نیروهای افغانستان نیز خود دلیل ناامن شدن بدخشان است، گفت: در اکثر موارد هماهنگی کامل میان نیروی‌های ارتش و پلیس و همچنین نیروهای امنیت ملی وجود ندارد و به همین دلیل ما تلاش داریم که هماهنگی بیشتری میان آنان به وجود آوریم.

این مقام ولایت بدخشان یکی از عمده‌ترین دلایل ناامنی بدخشان را عدم نیروی کافی در این ولایت دانست و گفت: اکثر مرزهای افغانستان با پاکستان که در این ولایت قرار دارد، باز است و نیروی کافی وجود ندارد که از حضور طالبان و سایر گروه‌های تروریستی جلوگیری کنند.

سرپرست ولایت بدخشان گفت: در صورتیکه توجه کافی به ولایت بدخشان نشود، آینده و دورنمای وضع امنیتی آن نیز نامطلوب خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود گفت: در این صورت ناامنی‌ها دامن کشورهای آسیای مرکزی را گرفته و چندین منطقه بدخشان نیز به دست طالبان خواهد افتاد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟