پس از انتقام ایران از آمریکا، چه اتفاقی ممکن است بین دو کشور رخ دهد؟!

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 73398
حمله موشکی ایران

تابناک نوشت: شب گذشته ایران در پاسخ به اقدام ایالات متحده در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی، چندین فروند موشک به دو هدف نظامی آمریکایی در داخل خاک عراق شلیک کرد. ایران پیش از این اعلام کرده بود که پاسخ این اقدام آمریکا را خواهد داد.

اما اکنون که این انتقام صورت گرفته است، چه می‌شود؟ پاسخ قطعی به این سوال، به ویژه با توجه به تلون مزاج رئیس جمهور فعلی آمریکا، غیرممکن است.

ترامپ بعد از حملات موشکی ایران توئیت کرد که صبح چهارشنبه بیانیه‌ای در این مورد خواهد داد، اما چیزی بیشتر از این نگفت غیر از این که خاطرنشان کند “همه چیز خوب است! ” و “فعلا اوضاع مرتب است! ” خاموشی و سکوت دولت ترامپ می تواند یک نشانه از این باشد که درگیری آمریکا و ایران که از زمان شهادت سردار سلیمانی به طرز چشمگیری افزایش یافته است، به زودی آرام شود.

اما معنی حملات موشکی شب گذشته ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق چیست و چه ماجرایی می تواند در ادامه آن رخ دهد؟ چند نکته در این خصوص بااهمیت است؛

کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا فعلا در مورد این حملات سخنرانی نخواهد داشت. اگر ترامپ شب گذشته مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار می گرفت فقط و فقط یک دلیل می توانست داشته باشد: اعلام حمله ایران به نظامیان ایالات متحده و خبر از یک تلافی جویی از سوی آمریکا. این واقعیت که ترامپ این سخنرانی را شب گذشته انجام نداده حداقل دو چیز را نشان می‌دهد: یکی این که دولت آمریکا همچنان به تبعات برخی مسائل فکر می کند و آن‌ها بلافاصله تصمیم نمی گیرند و اقدام نمی کنند. دومین نکته این است که آمریکایی‌ها هنوز ارزیابی دقیقی از خسارات وارده به نظامیان و تجهیزات دو پایگاه مورد هدف قرار گرفته ندارند.

با این حال برخی تحلیلگران صرف نظر از میزان خسارات وارد آمده به پایگاه‌های نظامی آمریکا، بر این باور هستند که این انتقام تنها اولین مرحله از اقدام ایران در این خصوص بوده و نه صرفا تمامی آن. ایان گولدبرگ تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات امنیت آمریکا، در این خصوص بیان کرده است، ایران نیاز داشت که به سرعت اقدامی انجام دهد؛ کاری که به همان اندازه ترور سلیمانی علنی باشد. اما به دنبال راه انداختن جنگ تمام عیار نیست. این حمله حمله‌ای قابل توجه است، حائز اهمیت است، ولی از مرگ تعداد زیادی سرباز آمریکایی جلوگیری می کند. به نظر ایران در مرحله فعلی توانسته است پاسخی در خور و متناسب به اقدام آمریکا داده باشد که در عین حال از بروز جنگ نیز جلوگیری کند. اما این تنها پاسخ ایران نخواهد بود. ایران به مرور زمان دست به اقدامات دیگری نیز خواهد زد. اما احتمالا نه به این اندازه علنی.

اما از این مرحله به بعد دو موضوع را می توان مورد توجه قرار داد؛
رئیس جمهور آمریکا و تیم امنیت ملی این کشور شب گذشته جلسه کوتاهی را برگزار کرده اند. سوال این است که آیا قرار است گزینه‌های جدید در خصوص مقابله با ایران طرح شود؟ آیا چند روز آینده شاهد تلافی جویی آمریکا خواهد بود؟ یا این که آمریکا به سمت تنش زدایی بعد از این حملات به پیش می رود؟

در مورد ایران، سوال این است که پاسخ فوری و پاسخ بلند مدت چه خواهد بود؟ آیا پاسخ فوری ایران به این داستان با همین حمله تمام شده است؟ یا این که ممکن است فردا نیز حملاتی دیگر در راه باشد؟ به نظر می رسد پاسخ فوری ایران همین حمله موشکی بوده است. از سخنان و اظهارات مقامات ایرانی تا کنون نیز همین را می توان دریافت.
اما نگاهی عمیق‌تر می گوید که ایران همچنان پاسخ‌های جدی برای آمریکا دارد که خسارات بیشتری به همراه خواهد داشت. این پاسخ ها، اما می تواند هفته‌ها و ماه‌ها و شاید سال‌ها در انتظار باشد. حتی بعد از ریاست جمهوری دونالد ترامپ.

اما سوال مهمتر: آیا به جنگ نزدیک شده ایم؟ قطعا نمی توان پاسخ جدی برای این سوال داشت. این مساله بستگی بسیاری به نوع پاسخ و واکنش آمریکا دارد و آنچه بعد از آن ایران صورت خواهد داد. در حال حاضر بوی جنگ به مشام نمی رسد. منطقه در شرایط فوق العاده تنش آلود قرار دارد، ولی نه در شرایط جنگی. آیا به جنگ نزدیکتر شده ایم؟ شاید. شاید هم از آن دورتر شده باشیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟