پری دریایی از افسانه تا واقعیت/ ماجرای فسیل کشف شده از پری دریایی چیست؟

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80016

یکی از داستان های رویایی دختربچه ها در کودکی هایشان داستان های پری دریایی و افسانه های مربوط به آن بوده است، ولی آیا پری دریایی واقعا وجود دارد و یا افسانه ای بیش نیست؟! همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع و داستان های مربوط به آن بپردازیم.

پری دریایی از افسانه تا واقعیت

داستان های کودکی جدای از اینکه در آن زمان برای ما سرگرم کننده بود، قصه هایی بودند که ما شب های کودکانه مان را با رویای آنها به صبح می رساندیم و در تخیلات مان در هر گوشه از زندگی مان جای می دادیم.

یکی از این داستان های جذاب قصه های جالب در باره پری های دریایی بوده است، پری هایی که بعدها کارتون ها، کتاب ها، انیمیشن ها و … به آن رنگ و لعاب بخشیدند و در ذهن کودکانه مان تصویری رویایی و مرموز از این موجود به یادگار گذاشتند.

پری دریایی

بعدها که بزرگ تر شدیم پری دریایی را افسانه ای یافتیم که بودنش در هاله ای از ابهام بود و هر ازچند گاهی مطلبی در مورد بودنش و بعد تکذیب وجودش می خواندیم. اما حقیقت و واقعیت داستان پری های دریایی چیست؟

چند وقت پیشتر مطلبی در یکی از سایت های علمی معتبر منتشر شده که فسیل پری دریایی کشف شده است، یک فسیل خشک شده که از نظر شکل بدنی و اندام هایش دقیقا به شکل داستان های کودکی مان بود، اما تفاوت عمده ای با ذهنیات و تخیلات ما داشت و آن هم زیبایی اش بود، که درست برعکس تصورات ما اصلا زیبا نبود و فریبندگی خاصی نداشت و برعکس خیلی هم زشت بود.

فسیل پری دریایی کشف شده که اسمش را مرمن گذاشتند خیلی قبل تر در آب های آمریکا کشف شده بود ولی آن را به اسم میمون ماهی ژاپنی می شناختند و با همین اسم و عنوان در موزه به نمایش گذاتشه بودند.

تحقیقات و توجهات در خصوص این میمون ماهی ژاپنی دانشمندان را متقاعد ساخت که این فسیل دقیقا می تواند همان پری دریایی افسانه ای باشد و فرضیه ماهی بودن آن در هم گسست و در هاله ای از ابهام فرو رفت.

مرمن یا همان فسیل کشف شده را در سال ۱۹۸۲ میلادی از موزه ای که در آن قرار داشت به موزه هورنیمان منتقل کردند و تحقیقات گسترده ای در مورد این فسیل شروع شد.

 پری دریایی واقعی

طی این بررسی ها و تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تاریخ مرگ این پری دریایی به احتمال زیاد به سال ۱۸۸۶ میلادی بر می گردد و فسیل در طی قرون ۱۹ و ۲۰ دزدیده و پنهان شده است که انگیزه و نیت این افراد هم معلوم نیست.

اولین مشاهدت و تحقیقات روی این فسیل که از اول به نام میمون ماهی ژاپنی شناخته می شد نشان داد که داشتن دم و فلس و البته دارا بودن برخی مشخصات ماهی ها سبب نمی شود که این فسیل را از خانواده ها ماهی ها و مشخصا میمون ماهی ژاپنی دانست و هنگامی که ننمونه گیری های مختلف و زیادی از دندان و فک این فسیل انجام شد و آزمایشات متعددی روی آن انجام گرفت دانشمندان را متقاعد ساخت که فرضیه میمون ماهی بودن دور از واقعیت است.

تحقیقات در مورد این فسیل عجیب و بحث برانگیز همچنان ادامه داشت و در این میان مسوولان موزه ای که مرمن در آن نگهداری و به نمایش در آمده بود می گفتند که افراد در بازدید از این فسیل عجیب و افسانه ای واکنش های معلوم و مشخصی دارند و سوالات مردم بیشتر حول مسائل زیر می چرخد:

آیا این فسیل واقعی است؟

با توجه به آژمایشات صورت گرفته روی این فسیل آیا مشخص شده که بدن او از چه جنسی است؟ و… سوالاتی از این دست سبب شد که آزمایشات دقیق تر و پیشرفته تری بر روی نمونه دندانی و استخوانی پری دریایی افسانه ای ما انجام بگیرد. آزمایشاتی که می توانست جواب های دقیق تری به ما بدهد

به همین منظور مرمن به لندن برده شد تا با استفاده از دستگاههای پیشرفته ایکس ری آزمایشات انجام گیرد و نتیجه آزمایشات شگفت انگیز بود، نتایج بررسی ها نشان می داد که فسیل مرمن در واقع همان تصویر واقعی و فریبنده رویاهای کودکی مان یعنی پری دریایی است.

تا اینجا اصل وجود پری دریایی با استفاده از همین فسیل کشف شده برای جامعه بشری به اثبات رسید ولی ایا از نظر علمی چنین چیزی امکان دارد؟

علم وجود موجودی به اسم پری دریایی را می پذیرد و امکان پذیر می داند؟ برای پاسخ به این پرسش اول باید ببینیم که پری های دریایی چه موجوداتی هستند؟

در فرهنگ عامه و از دل افسانه ها و قصه ها این موجود، موجودی است که در آب زندگی می کند و سر و تنه ای به شکل یک زن زیبا دارد و دمی شبیه به ماهی دارد.

در این قصه ها پری های دریایی نیروهای فراطبیعی دارند که به پیشگویی اتفاقات آینده می پردازند و در کنار ساحل در حال شانه کردن موهایشان هستند و گهگداری عاشق انسانی می شوند که او را به خود به اعماق دریاها برده اند.

البته در برخی دیگر از گویش ها از داستان های پری دریایی آنانان ظاهری فریبنده و باطنی بد یمن و نامیمون دارند و آوازشان سبب سحر و جادو است و چه بسیار افرادی را که در دریاها غرق کرده اند و یا اشک و ناراحتی شان سبب طوفانهای سهمگین شده است.

ژاپنی ها بر این باورند که خوردن گوشت آن ها موجب جاودانگی می شود و اروپایی ها می گویند که پری دریایی ها می توانند تا آرزوی انسان ها را برآورده سازند

خب اینها افسانه ها و داستان های مختلف پری دریایی بود ولی هنوز علم در این مورد سخنی نگفته است و وجود موجودی این چنینی هنوز از نظر امکانات و دانش فنی اثبات نشده است.

و الله اعلم شاید در اینده های نه چندان دور حرف ها و نکته های جدیدی در خصوص این موجوود افسانه ای رو شود که تا کنون از آن بی خبر بوده ایم.