پرونده کابل بانک و چالش‌های چند وجهی؛ بازگشت اعتماد با اثبات قاطعیت

  • انتشار: ۲۴ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 647

خبرگزاری افغان ایرکا نوشت: استاد دانشگاه کابل، رسیدگیِ قضایی به پرونده کابل بانک را نیازمند چیره‌شدن بر چالش‌های چند وجهی دانست و گفت: رسیدگی دقیق به پرونده کابل بانک منجر به اثبات قاطعیت اشرف غنی و بازگشت اعتماد مردمی خواهد شد.

«طاهر هاشمی» استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل در کابل با اشاره به مشکلات و موانع مهم فرا روی رسیدگی و داوری دقیق در مورد پرونده کابل بانک اظهار داشت: بازگشایی پرونده کابل در صورتی که به نتیجه قابل قبولی برسد سطح خوش‌بینی، اعتماد و حمایت مردمی نسبت به دولت وحدت ملی را افزایش خواهد داد.
وی افزود: اشرف غنی با بازگشایی این پرونده به مردم افغانستان نشان داد که در قبال قضایا و پرونده‌های سوءاستفاده، اختلاس و فساد با بی‌مبالاتی برخورد نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: تصمیم بازگشایی پرونده‌ای که ادعا می‌شود، متهمان اصلی آن را افراد قدرتمند و دارای نفوذ در دستگاه دولتی تشکیل می‌دهد، امری دشوار و نیازمند داشتن شهامت اخلاقی و حس مسئولیت‌شناسی قوی بود.

هاشمی تصریح کرد: اقدام رئیس جمهور برای بازگشایی پرونده کابل بانک آن هم در نخستین روزهای آغاز به کار، نشانگر قاطعیت و اراده استوار وی در راستای مهار و محو فسادهای مالی و مبارزه علیه روند فرهنگ معافیت و مصونیت افراد فساد‌پیشه است.

این نویسنده خاطر نشان ساخت: از نخستین روزهای بازگشایی این پرونده تا کنون افکارعمومی با این مسئله به شدت درگیر شده و امیدواری‌ها به برخورد قاطع و قانونی با افراد فاسد به گونه چشم‌گیری افزایش یافته است.

ضرورت رابطه 2 سویه دولت و ملت

هاشمی در ادامه، با اشاره به این که رابطه بین دولت و ملت در نظام‌های دموکراتیک و مردم‌سالار همواره 2 سویه است، اظهار داشت: شهروندان افغانستان با توجه به وجود شائبه فساد مالی عمیق و ریشه‌دار در کشور، بیش از هر زمان دیگر خواستار قاطعیت دولت در قبال قضایایی است که بی‌توجهی و غفلت در قبال آن می‌تواند به رواج و ریشه‌دار شدن فرهنگ فساد در افغانستان بیانجامد.

وی افزود: دولت وحدت ملی در حصول حمایت مردمی موفق نخواهد بود مگر این که اثبات کند در برابر فرآیندهای فسادی که طی 13 سال گذشته شکل گرفته، عملکرد قاطع و قابل قبولی دارد.

این تحلیلگر کشور تصریح کرد: بسیاری از وعده‌های دولت پیشین تحقق نیافت و جامه عمل نپوشید به همین جهت مردم افغانستان بی‌تابانه منتظرد ببیند وعده‌های دولت فعلی تا چه حد عملی می‌شود.

هاشمی در پایان خاطر نشان ساخت: بازگشایی پرونده کابل بانک به عنوان بزرگترین پرونده فساد مالی، دولت جدید و شخص رئیس جمهور را در معرض آزمون بزرگی قرار داده و بدون شک توفیق در به سرانجام رساندن سرافرازانه این پرونده می‌تواند منجر به ایجاد حس حمایت مردم از دولت فعلی شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟