پرونده ویژه: 5 شاهرگ حیاتی اسرائیل در حیفا در تیررس موشک‌های حزب‌الله + عکس و جزئیات

  • انتشار: ۱۴ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 1590
بندر حیفا

رژیم اشغالگر قدس با گذشت سالیان دراز از غصب سرزمین‌های فلسطینیان، اقدام به تاسیس مراکز مهم و حساس حکومتی و اقتصادی در جای جای این سرزمین برای برپایی یک دولت صهیونیست کرده است.

بیشترین مراکز مهم حکومتی و اقتصادی اسرائیلی‌ها در دو شهر مهم این رژیم یعنی حیفا و تل‌آویو بنا نهاده شده‌اند و از این حیث، این دو شهر به شهرهای مهم و استراتژیکی برای پیشبرد اهداف اقتصادی، سیاسی و امنیتی این رژیم تبدیل شده‌اند.

در بین این دو شهر مهم، شهر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی از اهمیت بیشتری به لحاظ اقتصادی و زیربنایی برخوردار است، از این رو این شهر به قلب اقتصادی رژیم اسرائیل ملقب شده است.

حیفا، مرکز استانی به همین نام در کرانه غربی دریایی مدیترانه است و با حدود 300 هزار نفر جمعیت، سومین شهر بزرگ در سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود.

این شهر به لحاظ وجود تاسیسات زیربنایی و اقتصادی بسیار و همچنین واقع شدن آن در کنار کوه‌های کرمل، یک شهر اقتصادی-تجاری و توریستی برای صهیونیست‌ها بوده و سالانه میلیون‌ها دلار از بندر بزرگ این شهر، تبادل تجارت صورت گرفته و میلیون‌ها دلار هم از برپایی جاذبه‌های توریستی در شهر به ویژه در کوه‌های کرمل، کسب می‌شود.

کوه‌های کرمل به دلیل پوشش گسترده از درخت‌ها (جنگل کرمل)، اگر چه در نگاه اول فرصت تلقی می‌شود اما در صورت وقوع آتش سوزی در وسعت زیاد در این جنگل‌ها (مثلا از طریق برخورد چندین موشک)، آتش‌سوزی وسیعی در این جنگل‌ها به وجود می‌آید که خاموش کردن آن مدت‌ها زمان خواهد برد.

موشک نقطه زن فاتحلحظه شلیک موشک فاتح 110

 برای آشنایی با این شهر که در شمال سرزمین‌های اشغالی و در همسایگی جنوب لبنان (حدود 50 کیلومتری لبنان) واقع شده است، 5 نقطه مهم و حساس این شهر که به شریان حیاتی اسرائیل وصل‌اند را بهتر خواهیم شناخت:

*** بندر حیفا؛ قلب اقتصادی اسرائیل

بندر حیفا، یک بندر تجاری بوده و سالانه میلیون‌ها دلار از این بندر به کشورهای دیگر کالا صادر شده و یا به داخل سرزمین‌های اشغالی وارد می‌شود. البته با توجه به ایجاد بحران امنیتی در سوریه و اینکه بسیاری از کشورها قادر به صادرات محصولات خود از داخل خاک این کشور به کشورهایی همچون اردن و عراق و . . . نیستند، حالا بسیاری از کشورها، کالاهای خود را از طریق بندر حیفا در اسرائیل به این کشورها صادر می‌کنند.

به طور مثال از ماه نوامبر سال 2012 تا حدود نوامبر 2013 میلادی، 3000 هزار کانتینر متعلق به دو کشور اردن و ترکیه، بین دو کشور و از مسیر بندر حیفا تردد کرده‌اند. این میزان، فقط مربوط به تبادلات دو کشور اردن و ترکیه است که سود بسیاری برای اسرائیل در بندر حیفا به جای می‌گذارد.

بندر حیفابندر حیفا و فرودگاه بین‌المللی این شهر در تصویر هوایی دیده می‌شوند

 بحران امنیتی در سوریه آنقدر سود سرشاری برای اقتصاد بندر حیفا درپی داشته که صهیونیست‌ها هم‌اکنون در تلاش هستند که حتی بندر دیگری در فاصله حدود 80 کیلومتری بندر حیفا احداث کنند، بندری که قرار است ظرفیت پذیرش سالیانه یک میلیون و پانصد هزار کانتینر را برای صهیونیست‌ها فراهم کند.

*** پتروشیمی حیفا

رژیم اشغالگر قدس در کل سرزمین‌های اشغالی یک مجموعه بسیار بزرگ پتروشیمی در بندر حیفا در اختیار دارد که مشغول تولید محصولات متنوعی از فرآورده‌های پتروشیمی است.

در این مجموعه، محصولات زیادی برای تامین نیاز داخلی و صادرات تولید می‌شود که از آن جمله می‌توان به تولید میزان بالایی از آمونیاک اشاره کرد، به طوری که هم‌اکنون مخازن زیادی در کنار مجتمع پتروشیمی حیفا ساخته شده تا صهیونیست‌ها بتوانند تولیداتشان را انبار کنند.

بعد از جنگ 33 روزه، شهرداری حیفا از یک شرکت انگلیسی درخواست کرد که گزارشی پیرامون خطرات احتمالی پس از انفجار مخازن آمونیاک این شهر را بررسی کند. در گزارشی که این شرکت انگلیسی تهیه کرد، چنین تخمین زده شده بود که ایجاد آتش در مخزن آمونیاک حیفا به ایجاد ابر ضخیمی از دود منجر خواهد شد که مجموعا حدود 16 کیلومتر را در بر خواهد گرفت. 16 کیلومتر به معنای سرایت این ابر ضخیم مهلک به شهرهای دیگر در همسایگی شهر حیفا بود، یعنی عکا و مناطق شمالی آن.

مجتمع پتروشیمی حیفاتصویر هوایی از مجتمع پتروشیمی حیفا و مخازن ذخیره‌سازی آن

 پروفسور عاموس ناطواع از مؤسسه علوم تکنولوژیک تخنیون نیز در همین زمینه به “روزنامه معاریو” گفته بود: طی مباحثاتی که در اواخر دهه 90 میلادی رخ داد، چنین تخمین زده شده که عدد کشته و زخمی‌های آتش‌گرفتن مخازن آمونیاک حیفا، حدود 70 هزار نفر خواهد بود.

سال 91- سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان: من، امروز، در روز جهانی قدس به اسرائیلی ها اعلام می‌کنم، این اهداف نزد ما موجود است و مشخصاتش هم نزد ما هست. موشک‌هایی که باید آنها را هدف قرار دهد هم آماده و نصب شده و به سمت این اهداف نشان رفته است و می‌شود با تعدادی “موشک دقیق و نقطه‌زن” آن هم تنها با تعداد کمی از این موشک‌ها نه تعداد زیاد، آنها را هدف قرار داد و ما این موشک‌ها را در اختیار داریم.

نشت آمونیاک از مخازن موجود در بندر حیفا به قدری برای صهیونیست‌ها خسارت‌بار خواهد بود که جان تمام صهیونیست‌های ساکن حیفا را تهدید خواهد کرد به طوری که اخیراً فقط با نشت اندکی از این گازهای سمی از یکی از مخازن، صهیونیست‌ها مجبور شدند 7 شهرک در کنار این مخازن را از تمام سکنه خالی کنند.

**** شرکت یافا؛ تامین‌کننده برق تمام سرزمین‌های اشغالی

اسرائیل به طور کلی یک شرکت برق سراسری به نام یافا (The Jaffa Electric Company) دارد که 99.85 درصد سهام آن تحت اختیار دولت این رژیم است.

این شرکت در سال 1923 از سوی پینهاس روتنبرگ ساخته شده و دفتر مرکزی و اصلی آن و در واقع دفتر کنترل مرکزی این شبکه برق، در شهر حیفا واقع است و وظیفه کنترل 17 سایت تولید برق در 5 نقطه از سرزمین‌های اشغالی را برعهده دارد.

ساختمان مرکزی یافاساختمان مرکزی یافا

ساختمان مرکزی یافامحل استقرار دفتر مرکزی یافا در سواحل دریای مدیترانه

 این شرکت تامین کننده برق واگن‌های قطار شهری، ژنراتورهای شهری، برق خیابان‌ها و معابر، برق منازل و شهرک‌های صهیونیست‌نشین و غیره است و از این حیث مرکزی بسیار مهم به شمار می‌رود.

*** ماتام؛ قلب مجازی اسرائیل

مجتمع ماتام یک شهر کوچک در حیفای اسرائیل است که بزرگترین و قدیمی ترین پارک علم و فناوری این رژیم محسوب می‌شود. در این شهرک فناوری و تولید محتوا برای فضای مجازی، شرکت‌های مختلف و مشهوری از جهان ساختمان رسمی و دفتر نمایندگی دارند.

“IBM, Google, Yahoo. Microsoft, Philips” مهمترین غول‌های کامپیوتری و رسانه‌ای جهان در عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به شمار می‌روند. این شرکت‌ها همگی در مجتمع ماتام دفتر داشته و به تولید داده‌ و محتوای فنی و نرم‌افزاری برای اسرائیل می‌پردازند.

index5

 در این مرکز در کنار تولیدات فنی و نرم‌افزاری، اقدامات علمی و تحقیقاتی فراوانی نیز برای دستیابی به فناوری‌های جدید توسط غول‌های نرم‌افزاری و کامپیوتری جهان صورت می‌گیرد.

** ایستگاه راه آهن حیفا؛ مرکز حمل و نقل ریلی اسرائیل

شهر حیفا به خاطر حجم تجارت بالای آن، شهری مهم برای صهیونیست‌ها به شمار می‌رفت، از این رو این شهر در سال‌های گذشته به یک شبکه ریلی مهم و البته گسترده تجهیز شد که به دیگر شهرها و حتی برخی کشورهای دیگر هم متصل است، از این رو شبکه ریلی حیفا، از اهمیت بالایی در جابجایی روزانه هزاران مسافر و حتی کالا برای اسرائیل برخوردار است.

ایستگاه راه‌آهن حیفاایستگاه راه‌آهن حیفا

ایستگاه مرکزی راه‌آهن حیفا در نزدیکی بندر حیفا واقع بوده و تاکنون فقط یک بار توسط یک فروند از موشک‌های حزب‌الله لبنان هدف قرار گرفته شده که در همین یک بار، چندین صهیونیست کشته شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟